Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@00:43:40 GMT

شوری خاک، عوامل موثر و روش‌های بهبود آن

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۷۹۴۳

شوری خاک، عوامل موثر و روش‌های بهبود آن

ایسنا/لرستان مدیرگروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: ۲۰ درصد کل مساحت کشور را اراضی شور تشکیل می‌دهند.

دکتر محبوبه جلالی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه  شعار امسال روز جهانی خاک توقف شور شدن خاک، تقویت باردهی خاک " است، اظهار کرد: شوری آب‌ و خاک مشکلی جدی برای کشاورزی در مناطق خشک و نیمه‌خشک مانند ایران محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تنش شوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تولیدات کشاورزی شناخته‌شده است، عنوان کرد: در حال حاضر حجم قابل‌توجهی از منابع آبی جهان متأثر از شوری است و متعاقب آن شور شدن خاک نیز پدیده‌ای پیش‌رونده محسوب می‌شود که در این میان،  ایران پس از کشورهای هند و پاکستان با دارا بودن ۸.۶ میلیون هکتار اراضی شور در صدر کشورهای در معرض تهدید تنش شوری قرار دارد.

مدیر گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: بر اساس آخرین گزارشات در مورد ایران، میزان اراضی شور تا ۳۴ میلیون هکتار و به عبارتی ۲۰ درصد از کل مساحت کشور تخمین زده شده است.

جلالی با بیان اینکه علل شوری خاک در ایران را می­‌توان به دو دسته عوامل طبیعی و عوامل مصنوعی (انسانی) تقسیم کرد، افزود: عوامل طبیعی شامل بارندگی کم، تبخیر زیاد، جنس تشکیلات زمین‌شناسی، آب‌های زیرزمینی شور و ... هستند و از عوامل مصنوعی می‌­توان به آبیاری بی‌رویه با آب‌های شور، عدم آشنایی به اصول صحیح کشاورزی به‌ویژه در زمین‌های شور، استفاده از کودهای شیمیایی  نامناسب، روش کشت نامناسب، استفاده از کودهای حیوانی شور و عکس‌العمل گیاهان به شوری، آیش، تخریب پوشش گیاهی، تسطیح نامطلوب اراضی اشاره کرد.

این دکترای شیمی و حاصلخیزی خاک اضافه کرد: از روش‌های بهبود خاک‌های شور می‌توان به مواردی همچون دفع نمک از خاک به دو طریق زهکشی و آبشویی، اصلاح ساختمان خاک و تبدیل نمک‌ها، کاهش تبخیر سطحی (با استفاده از مالچ پاشی، نگه‌داشتن بقایای کشت قبلی در سطح خاک، جمع‌آوری گیاهان وجین شده و علف‌های هرز و قرار دادن آن‌ها بین ردیف‌های کشت (در باغات میوه)، آبیاری در ساعاتی از شبانه‌روز که دما کمتر بوده و آب یاری قطره‌ای در گیاهان چندساله)، روش آبیاری، تواتر آن و حجم آب آبیاری، استفاده از روش‌های صحیح کاشت بذر متناسب با خاک‌های شور (مثل کشت در محل داغ آب که کمترین میزان املاح را داراست)، کشت گونه‌های مقاوم و یا شور پسند مثل انار، پسته، سنجد، جو، چغندر قند، سورگوم، ارزن و ...، تغییر و اصلاح بافت خاک به کمک مواد آلی است.

وی با اشاره به اینکه به‌طورکلی می‌توان گفت که معمولا برای جلوگیری از اثرات زیان‌آور خاک‌های شور و قلیایی به سه طریق مختلف با این خاکها رفتار می‌شود: روش اول از میان بردن این نمک‌هاست، روش دوم تبدیل نمک‌های مضر به نمک‌های کم‌ضررتر و روش سوم را می‌توان کنترل نامید، افزود: در دو روش اول، هدف، دفع نمک‌ها و یا تغییر و تبدیل آن‌هاست، در حالی‌که در روش سوم، نحوه اداره خاک و عملیات کشاورزی را طوری تنظیم می‌کنند که نمک به‌طور یکنواخت در تمام خاک پخش شده و از تمرکز غلظت زیاد نمک در یک نقطه جلوگیری شود.

مدیر گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان عنوان کرد: باید بتوانیم خاک را فرابخشی ببینیم و با بهینه کردن همه عملیات زراعی و مصرف  بهینه کود و ماده آلی خاک را افزایش دهیم و با این اقدامات از شور شدن بیشتر خاک جلوگیری کنیم، در غیر این صورت کار ما بسیار دشوار می‌شود و می‌توان گفت که کار آیندگان شاید ناممکن باشد.

جلالی با اشاره به اینکه در مورد خاک‌های لرستان باید گفت که به لحاظ شوری و قلیاییت، خاک‌های استان عمدتاً دارای EC کمتر از ۴ میلی موز و فاقد مشکل شوری برای گیاهان در اکثر مناطق هستند، تصریح کرد: تنها در دشت سیلاخور و جایدر مقداری شوری و گچی بودن خاک را داریم که خاک‌های به وجود آمده در این قسمت از تشکیلات گچی و نمکی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در لرستان، خاک قلیایی نداریم و عمدتاً اسیدیته این خاک‌ها بین ۵.۷ تا ۸ بوده و به دلیل آهک ممکن است کمی محدودیت تغذیه برای گیاه ایجاد کند.

این دکترای شیمی و حاصلخیزی خاک بیان کرد: اگرچه شوری و قلیائیت از محدودیت‌های عمده خاک‌های کشاورزی استان محسوب نمی‌شد، اما متاسفانه در چند سال اخیر با برداشت بی‌رویه آب از منابع آب‌های زیرزمینی و شور شدن آب چاه‌ها شوری خاک‌ها رو به افزایش است.

جلالی بیان کرد: بررسی نتایج تجزیه خاک از نظر شوری بین زمین‌های زراعی دیم و آبی نشان می‌دهد که در زمین‌های دیم ۹۰ درصد خاک‌های سطحی فاقد شوری هستند، هفت درصد دارای شوری کم و سه درصد شوری متوسط دارند و خاک‌های دارای شوری زیاد صفر درصد است.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان عنوان کرد: در زمین‌های آبی و فاریاب ۷۰ درصد از خاک‌های سطحی بدون شوری، ۱۷ درصد دارای شوری کم و ۹ درصد دارای شوری متوسط و ۴ درصد دارای شوری زیاد است و بررسی دیگری نشان می ‌هد که شور شدن اراضی بیشتر در اثر آبیاری با آب شور چاه‌ها و عدم مدیریت مناسب در استفاده از آب‌های شور و عدم لحاظ نیاز آبشویی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه لرستان جلالی ايران پاکستان لرستان هند خاک فرسایش خاک دانشگاه لرستان شور شدن نمک ها خاک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم رکن قوی و کارآمد نظارتی دیوان محاسبات هستند

مدیرکل دیوان محاسبات خراسان شمالی، گفت: مردم رکن قوی و کارآمد نظارتی دیوان محاسبات هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ مهدی زهرابی امروز در سومین نشست مجمع ناظرین مردمی دیوان محاسبات استان خراسان شمالی، اظهار داشت: حضور مردم در همه صحنه‌ها گره گشا و موجب حل بسیاری از مشکلات است.

وی افزود: اساس تشکیل مجمع ناظرین در دیوان محاسبات با روحیه مردمی و جهادی همکاران ما در دیوان محاسبات استان و کشور همخوانی بسیار زیادی دارد و ما در دیوان محاسبات به توان نظارتی و همراهی مردم باور داریم.

مدیرکل دیوان محاسبات خراسان شمالی گفت: تاکنون گزارش‌های مردمی و نظارت‌های موثر مردم در موضوعات مختلف توانسته جلوی بسیاری از فسادها و سوءمدیریت‌ها را بگیرد و این حضور موثر در همه صحنه‌ها قابل لمس است.

زهرابی، افزود: حوزه اقتصاد یکی از حوزه‌های جدی و آماده برای حضور مردم است و ما در دیوان محاسبات آماده‌ایم تا با ارائه راهکارهای قانونی و همراهی با دستگاه‌ها این فرایند را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به تصویب بخش‌هایی از بودجه سال 1403 گفت: امیدواریم مدیران استانی در راستای جذب اعتبارات ملی و ابلاغی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بیش از گذشته فعال باشند تا شاهد توسعه استان در همه زمینه‌ها به ویژه در پروژه‌های ملی باشیم.

در این نشست که سومین نشست مجمع ناظرین مردمی دیوان محاسبات استان خراسان شمالی بود اعضا ضمن بررسی راهکارهای حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی و چالش‌های موجود پیشنهاداتی را برای نظارت موثر دیوان محاسبات در این زمینه ارائه کردند.

حمید نظریان دستیار مردمی استاندار خراسان شمالی نیز به عنوان میهمان این نشست بود.

انتهای پیام/311/

دیگر خبرها

  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • ۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو
  • مردم رکن قوی و کارآمد نظارتی دیوان محاسبات هستند
  • محمد عمری با ملوان اوج گرفت (عکس)
  • کاهش کلسترول با این نوع سبزی
  • ارتباط موثر با نوه‌ها/ سوالاتی که تخیل نوه شما را تحریک می‌کند!
  • دریای خزر دریاست یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
  • روش‌های ارتباطی موثر در فروش: کلیدی برای موفقیت تجارت
  • بهبود دیدگاه‌ها نسبت به ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا
  • هفت عادت موثر برای داشتن حس خوشبختی