Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@21:46:46 GMT

اعسار چیست و چه انواعی دارد؟

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۸۰۷۸

در اصطلاح حقوقی اعسار به معنای این است که فرد از نظر مالی در وضعیتی است که امکان پرداخت بدهی‌هایش را ندارد. ناطقان: اعسار در لغت از عُسر گرفته شده است و به معنای رنج و سختی است. در اصطلاح حقوقی اعسار به معنای این است که فرد از نظر مالی در وضعیتی است که امکان پرداخت بدهی‌هایش را ندارد.

اعسار مخصوص افراد عادی است و نه تجار.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی اگر یک شرکت (که یک شخصیت حقوقی است) قادر به پرداخت بدهی خود نباشد، معسِر نمی‌شود.

در واقع وقتی کسی به دلیل کافی نبودن مالش یا عدم دسترسی به آن‌ها قادر نباشد بدهی و دین خود را بپردازد، معسر است و می‌تواند ادعای اعسار کند. اما این اعسار می‌تواند نسبت به دو موضوع مختلف باشد یا اعسار نسبت به هزینه دادرسی و یا اعسار نسبت به محکومٌ بِه.

وقتی کسی قصد دارد دعوایی در دادگاه مطرح کند باید دادخواست ثبت کند. ثبت دادخواست در دادگاه منوط به پرداخت هزینه‌هایی است. به این هزینه‌ها، هزینه دادرسی می‌گویند که با توجه به نوع و ارزش دعوی متفاوت است.

گاهی کسی که می‌خواهد دادخواست ثبت کند، تمکن مالی برای پرداخت هزینه دادرسی را ندارد. در واقع فرد در شرایطی است که دارای اعسار نسبت به پرداخت هزینه دادرسی است. قانون برای اینکه این دست از افراد که خود را محق می‌دانند، اما قادر به پرداخت هزینه دادرسی نیستند، راهی در نظر گرفته است که بر اساس آن فرد می‌تواند با اثبات اعسار نسبت به پرداخت هزینه دادرسی، از آن معاف شود.

اعسار از پرداخت محکومٌ بِه به این ترتیب است که کسی که به موجب حکم دادگاه محکوم به پرداخت مقدار مشخصی مال یا وجه نقد به دیگری شده است، ادعا کند توانایی پرداخت آن را ندارد. این عدم تمکن مالی یا نسبت به کل آنچه به آن محکوم شده است یا به این ترتیب است که محکوم نمی‌تواند آن را به صورت یک جا پرداخت کند. در هر دو حالت می‌توان با اثبات وضعیت اعسار، از دادگاه تقاضای رسیدگی به اعسار را نمود. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: اعسار ، انواع ، پرداخت بدهی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: اعسار انواع پرداخت بدهی پرداخت هزینه دادرسی پرداخت هزینه پرداخت بدهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۸۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ ۳۹ میلیارد تومانی هلال احمر زنجان در حوزه درمان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، گفت: سال گذشته ۳۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال کمک هزینه درمانی برای بیماران نیازمند این استان که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نبودند، پرداخت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حکمت اله هاشمی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر از افراد نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر استان که توان تامین هزینه‌های درمانی، دارو و توانبخشی را ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند، حمایت مالی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس سال گذشته 2 هزار و 100 پرونده حمایتی در سطح استان زنجان در خصوص پرداخت بلاعوض هزینه‌های دارویی و درمانی تشکیل شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: برای این تعداد در مدت زمان بیان شده 38 میلیارد و 210 میلیون ریال هزینه پرداخت شده که از این میزان 2 میلیارد و 870 میلیون ریال پرداختی به افراد بیمار نیازمند معرفی شده توسط 35 خانه هلال است.

وی بیان کرد: پرداخت کمک هزینه در زمینه‌های دارو، بستری طبی و جراحی، خدمات پاراکلینیکی، تامین وسایل و تجهیزات توانبخشی به بیماران نیازمند، تحت پوشش تسهیلات حمایتی آیین‌نامه خدمات اجتماعی جمعیت هلال‌ احمر قرار دارد.

هاشمی تاکید کرد: این کمک هزینه درمانی، طی 9 مرحله برای بیماران نیازمند در شهرستان های زنجان، ابهر، خرم‌دره، خدابنده، ماهنشان، طارم، ایجرود و سلطانیه پرداخت شده است.

وی گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان نهادی بشردوست همواره نقش محوری در فعالیت های اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۳۹ میلیارد ریال کمک‌هزینه درمانی به نیازمندان
  • هلال‌احمر زنجان بیش از۳۹میلیارد ریال کمک‌هزینه درمانی پرداخت کرد
  • کمک‌ ۳۹ میلیارد تومانی هلال احمر زنجان در حوزه درمان
  • آقایان اراده کرده بودند استقلال را از آسیا حذف کنند
  • سنگینی هزینه‌های درمان روی دوش مردم
  • روایت فتح‌الله زاده از ورود به جهنم با دست‌های بسته
  • داوری ها به سود پرسپولیس فاجعه است | من را در استقلال وارد جهنم کردند
  • ۳۵۰ میلیارد ریال زکات فطریه در خوزستان پرداخت شد
  • از هزینه‌های متفاوت ثبت ازدواج تا اجرای عقد آریایی!
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد ریال زکات فطریه در خوزستان