Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر غلامرضا حسنی‌در میان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس ارائه آموزشهای مستمر در خصوص سواد رسانه‌ برای اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان اقدامی لازم و موثر به منظور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا وابستگی به فضای مجازی افزایش چشمگیری یافت به طوری‌که آموزش‌ نیز به سمت مجازی شدن گام برداشت اما برای مواجه نشدن کودکان، جوانان و نوجوانان با چالش‌ها و آسیب‌های فضای مجازی باید علم استفاده و مدیریت از آن را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استادیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از کارکردهای رسانه ای ایجاد فضای سرگرمی است تا در کنار آن بتواند پیام‌های خود را به مخاطب منتقل کند و عدم شناخت صحیح این رویکرد باعث شده تا بدون در نظر گرفتن نقاط منفی آن، فضای رسانه‌ای را بدون نظارت در اختیار جوانان و نوجوانان قرار دهیم که می‌تواند در آینده آنها تاثیر مخربی داشته باشد.

حسنی افزود: استفاده از فضای مجازی تاثیر دوسویه‌ای دارد که از طرفی فرصتی برای دسترسی به اطلاعات و پرورش جوانان و از سوی دیگر تهدیدی برای ایجاد برخی از آسیب‌ها ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده بدون نظارت صحیح از فضای مجازی و انجام بازی‌های خشن باعث می‌شود کودکان و نوجوان با خشونت آشنا شوند که آثار روحی‌، روانی و جسمی منفی همچون  پرخاشگری، انزوا طلبی، کاهش اعتماد به نفس و عدم ارتباط صحیح با والدین را در پی دارد.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در کشورهای تولید کننده این فناوریها، استفاده از شبکه های مجازی برای جوان و نوجوان تعریف شده و دارای زمان‌بندی است ولی در کشور ما استفاده از این فناوریها بیش از حد و بدون مدیریت است.

حسنی افزود: آسیبهای اجتماعی به‌ویژه در حوزه نوجوانان و جوانان به دلیل عدم سواد رسانه‌ای و ناآگاهی نسبت‌ به پیامدهای منفی شبکه‌های اجتماعی باعث تخریب اعتقادات، ارزش‌ها و اصول دینی افراد می‌شود و این در حالی است که برای مدیریت اوقات فراغت گزینه‌های ارتباط سالم کمتر تعریف شده است.

وی ادامه داد: برخی از بازیهای رایانه ای به طور ناخودآگاه در ذهن کاربر و مخاطب خود ارزشهای بنیادین و حتی توحیدی را از طریق کاراکترها و شخصیت‌هایی که می‌سازند زیر سوال می برند که در آینده شاهد رفتارهای متمایز جوانان خواهیم شد که برخی از والدین در مراجعه  به مشاوران از این تغییر طی ۲ سال اخیر سخن گفته اند.

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نبود بازی‌های مناسب رده سنی جوان و نوجوان و عدم آگاهی از آنها سبب می‌شود که نوجوانان به سوی بازی‌هایی که در آنها استرس ایجاد می‌کند بروند که آنها را مدام تحت فشارهای روحی و هیجان نا به جا قرار می‌دهد و منجر به تخلیه انرژی به صورت منفی می‌شود بر همین اساس ارتقای سواد اطلاعاتی، به همراه نظارت غیر مستقیم و همچنین تولید محتوای مناسب برای جوان و نوجوان از راهبردهایی است که سبب کاهش آسیب‌های ناشی از فعالیت‌ در شبکه‌های مجازی می‌شود.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی مشهد ارتباطات و رسانه سواد رسانه ای رسانه حقوق کودک و نوجوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی مشهد ارتباطات و رسانه آسیب های اجتماعی مشهد ارتباطات و رسانه سواد رسانه ای رسانه حقوق کودک و نوجوان سواد رسانه فضای مجازی رسانه ای آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۸۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در این شهر

به گزارش خبرآنلاین ،فرمانده انتظامی غرب استان تهران از شناسایی و برخورد با ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در غرب استان خبر داد. سردار کیومرث عزیزی گفت: در راستای ترویج فرهنگ و عفاف و حجاب و در جریان اجرای طرح نور با رویکرد پایش فعالیت‌ها در فضای مجازی، با رصد مأموران پلیس امنیت عمومی و فتا در فضای مجازی، اطلاعاتی از فعالیت چند صفحه در خصوص انتشار تصاویر نامناسب و هنجارشکن به‌دست آمده و بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. در این راستا مأموران پلیس امنیت عمومی، ۲۱ صفحه اینستاگرامی با مجموع مخاطبان زیاد را مورد شناسایی قرار داده و با پاکسازی و مسدودسازی صفحات اعلامی، با گرداننده آن‌ها نیز برخورد قانونی به‌عمل آمد.

جماران در خبری نوشت:فرمانده انتظامی غرب استان تهران خاطرنشان کرد: پلیس به صورت مستمر، فعالیت صفحه‌های مختلف اجتماعی و فضای مجازی را مورد رصد قرار می‌دهد و در صورت بروز هرگونه جرایم در این فضا، برابر قانون با افراد خاطی برخورد خواهد کرد، بنابراین به افراد فعال در فضای مجازی توصیه می‌شود در این عرصه نیز با رعایت ضوابط و قوانین کشوری و رعایت هنجارهای اجتماعی فعالیت کنند.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898377

دیگر خبرها

  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • مسدود شدن ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در این شهر
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • تراکتور شایعات را تکذیب کرد؛ گزینه‌های پرافتخار مدنظرمان است