Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@08:48:12 GMT

اهمیت توسعه روابط ایران و کشورهای همسایه

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۹۰۹۰

اهمیت توسعه روابط ایران و کشورهای همسایه

روابط ایران با کشورهای منطقه رو به توسعه است و اجلاس‌های شانگهای و اکو به افزایش مناسبات کمک کرده است.

به گزارش مشرق، ایران در منطقه با کشورهای زیادی هم مرز و همسایه است که این خود یک فرصت استثنایی برای کشور و همسایگان است.

حسن همجواری همیشه از سوی ایران رعایت شده و سعی کرده تا با کشورهای همسایه روابط عمیق و دوستانه داشته باشد تا هر دو طرف از این روابط سود ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درک موقعیت دوجانبه و گسترش روابط عمیق برای همسایگان باعث تقویت ظرفیت‌های دوجانبه و چندجانبه می‌شود و از نفوذ و تأثیرگذاری عوامل خارجی نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: ظرفیت‌های فراوانی در توسعه روابط ایران و سوریه وجود دارد

مسئولان و مردم کشورهای همسایه باید به درک مشترک بزرگی برسند تا یک ارتباط خوشایند و مثبت برقرار شود.

کافی است تا سران و مردم کشورهای منطقه با تعقل و منطق بیشتری نسبت به روابط خود بنگرند تا به نتیجه‌ای مطلوب دست یابند.

بیشتر بخوانید: جزییاتی از دیدار رئیسی و اردوغان در عشق‌آباد

منطقه‌ای که ایران در آن قرار گرفته از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از حساس‌ترین و در عین حال مهمترین و ثروتمندترین نقاط دنیا است.

ایران را می‌توان تنها کشوری در منطقه دانست که به خاطر داشتن ظرفیت‌های بسیار بالا از نظر منابع، آب و هوا و امکانات اقتصادی می‌تواند تبدیل به یک قطب اقتصادی تأمین کننده نیازهای کشورهای همسایه شود.

همسایگان ایران نیز از پتانسیل خوبی برای استفاده از بازار اقتصادی و تولیدی ایران دارند که برای رسیدن به چنین هدفی باید عرصه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی برای گسترش روابط فعال‌تر اقدام کند.

کشورهای همسایه ایران هر یک به خاطر شرایط فرهنگی و اجتماعی که دارند قرابت‌های زیادی با کشورمان دارند که همین امر اهمیت روابط را بیشتر نشان می‌دهد.

در این میان عواملی وجود دارد که از گسترش روابط ایران و کشورهای همسایه شادمان نمی‌شود و به همین خاطر است که کارشکنی و مانع تراشی از ابزارهای آن دسته از عوامل خارجی است تا مانع گسترش روابط شود.

در شمال ایران کشورهایی وجود دارد که هر یک به نوعی با چندین مولفه مهم و عمیق با ایران قرابت‌های زیادی دارد.

در شمال ایران کشورهایی، چون ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان قرار دارند که همسایه و هم مرز محسوب می‌شوند و کشورهای دیگری در نزدیکی ایران هستند که اگرچه مرز مشترک ندارند، اما قرابت‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی زیادی دارند از جمله تاجیکستان و ازبکستان.

همه کشورهای پیرامون ایران هر یک تعلقات زیادی به ایران دارند.

پیوستن ایران به سازمان شانگهای که بیشتر کشورهای همسایه نیز در آن حضور دارند گام مهمی در این زمینه بود.

دیدارهایی که رئیس جمهور با سران کشورهای همسایه در حاشیه اجلاس شانگهای داشت چراغ گسترش روابط را روشن کرد و نوید آن می‌رود که تحولات خوبی در روابط ایران همسایگان به ویژه کشورهای شمالی اتفاق بیفتد.

آیت الله رئیسی همچنین به تازگی به دعوت رئیس جمهور ترکمنستان و برای شرکت در نشست کشورهای عضو سازمان اکو به عشق آباد سفر کرد.

سفر رئیس جمهور به ترکمنستان دومین سفر خارجی او پس از رسیدن به ریاست جمهوری است که هر دو سفر نیز منطقه‌ای بوده است.

پیش بینی می‌شود که به خاطر نگاه درست و روشن دولت به ظرفیت‌های منطقه‌ای شاهد گسترش روابط ایران با همسایگان باشیم.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو ایران اکو اشرف غنی جمهوری آذربایجان آیت الله رئیسی ازبکستان کشورهای همسایه روابط ایران گسترش روابط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۹۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است/قدردانی شریف از رئیسی

به گزارش قدس آنلاین، سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز دوشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و اظهار داشت: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

وی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است»، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

وی همچنین بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشورهای اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشورهای اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشورهای اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

«شهباز شریف» نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

وی با ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر دکتر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

نخست وزیر پاکستان همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگوهای مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب
  • پیام رئیس جمهور به زبان اردو
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است/قدردانی شریف از رئیسی