Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-18@19:24:36 GMT

بازداشت ۱۷ نفر از معترضان به دولت ترکیه در آنکارا

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۹۹۴۵

بازداشت ۱۷ نفر از معترضان به دولت ترکیه در آنکارا

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، علی‌رغم دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای تحقیق درخصوص علل و عوامل سقوط شدید ارزش پول این کشور، گروه‌های مردمی هنوز به وضعیت بد اقتصادی، گرانی و تورم معترض هستند.

رسانه‌های ترکیه امروز (دوشنبه) گزارش دادند در بحبوحه وخیم‌تر شدن بحران اقتصادی در ترکیه، ائتلاف انتخاباتی «کار، دموکراسی و آزادی» شامگاه یکشنبه قصد داشتند مقابل شهرداری منطقه «چانکایا» در آنکارا تجمع کنند و بیانیه‌ای را بخوانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته پایگاه خبری مستقل «بیانِت» پلیس آنکارا اما به گروهی که به‌نمایندگی از این ائتلاف انتخاباتی قصد اعتراض به بحران اقتصادی در ترکیه و درخواست استعفای دولت را داشتند، حمله کرد.

نیروهای امنیتی ترکیه ضمن محاصره محل برگزاری تجمع اعتراضی مقابل شهرداری چانکایا،اجازه برگزاری این بیانیه را ندادند و حتی مانع نزدیک شدن خبرنگاران و رسانه‌ها برای ضبط گزارش این حوادث شد.

بر اساس این گزارش، در حالی که شهروندان پس از مداخله پلیس، در خیابان‌های اطراف محل تجمع، پراکنده شدند اما نیروهای امنیتی بار دیگر به آنها حمله کرده و چندین نفر از جمله یک خبرنگار را بازداشت کرد.

به نوشته رسانه‌های ترکیه‌ای، در مجموع ۱۷ نفر در جریان اعتراضات مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شدند.

شامگاه شنبه بود که اردوغان به شورای نظارت دولتی به‌عنوان اداره حسابرسی که به ریاست دفتر جمهوری گزارش می‌دهد، دستور داد تا مؤسساتی را که مقادیر زیادی ارز خریداری کرده‌اند شناسایی کند و مشخص کند که آیا سقوط ارزش لیر عامدانه بوده یا خیر. (جزئیات بیشتر)

بر اساس این گزارش، لیر در این هفته پس از اینکه اردوغان متعهد شد به سیاست کاهش نرخ سود بانکی پایبند بماند، به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد. واحد پول ترکیه امسال ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است که حدود نیمی از این ضرر در دو هفته گذشته بوده است.

این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار، در پی تنش‌زایی اخیر دولت اردوغان با کشورهای اروپایی و آمریکا، در سراشیبی سقوط قرار گرفته و بر اساس گزارش‌ها بامداد یکشنبه به یکی از کمترین سطوح تاریخی یعنی ۱۲.۶۵ لیر در برابر ۱ دلار رسیده است.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آنکارا لیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۹۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه

شبکه المیادین از سفر قریب الوقوع رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ترکیه خبر داد.

به گزارش مهر، شبکه المیادین اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پایان هفته جاری برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر می‌کند.

این در حالی است که اردوغان امروز در اظهاراتی گفته بود تا زمانی که عمر دارد به حمایت از مساله فلسطین ادامه خواهد داد.

هنوز جزئیات بیشتری از برنامه سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه منتشر نشده است.

دیگر خبرها

  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان
  • اردوغان: حماس جنبش آزادی‌بخش است/ به زودی میزبان هنیه خواهم بود
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • بررسی تنش اخیر ایران و اسرائیل در کابینه اردوغان
  • طنین فریاد مرگ بر آمریکا در سراسر ایالات‌متحده/ حامیان فلسطین پرچم آن را به آتش کشیدند