Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهلا دشتی مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر رشته دانشجویان پس از قبولی در دانشگاه اظهار کرد: سالانه تعداد زیادی از دانشجویان پس از قبولی در دانشگاه‌های کشور به خصوص دانشگاه‌های دولتی معتبر مانند شریف، امیرکبیر، تهران و ... تغییر رشته می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: خیلی از دانشجویان در دو سال اول مقطع کارشناسی متوجه می‌شوند که برای رشته تحصیلی خود ساخته نشده اند و به همین علت تغییر رشته می‌دهند و دچار سوال‌هایی در راستای رسالت فردی، اهداف شخصی و رسالت زندگی خود خواهند شد.

دشتی تصریح کرد: تعداد زیاد دانشجویانی که تغییر رشته می‌دهند به علت توجه به فاکتور‌های دیگر مانند منزلت اجتماعی، داشتن شغلی مناسب به منظور تمجید و تشویق دیگران و ... وارد رشته‌ای می‌شوند که به آن علاقه ندارند و به همین علت آن فاکتورها، فاکتور‌های لازم برای موفقیت در مسیر شغلی و تحصیلیشان نبوده است.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران گفت: ارتباط دانشگاه با جامعه نباید قطع باشد، یعنی دانش آموزی که در دوران دبیرستان تحصیل می‌کند باید اطلاعات لازم را در جهت رشته تحصیلی خود از دانشگاه دریافت کند و به صحبت کردن با خیلی از استادان بپردازد تا فرصت‌ها و علاقه مندی هایش را دریابد و به اینصورت بتواند متناسب با استعدادهایش انتخاب رشته کند تا بعد از ورود به دانشگاه تصمیم به تعییر رشته یا انصراف نگیرد.

خلاقیت در دنیای امروزی کاربرد دارد

دشتی ادامه داد: دنیای امروزی با عنوان خلاقیت شناخته می‌شود و دیگر نباید در آن ثابت ماند، بلکه باید به سمت و سوی مشاغل زیادی رفت و با توجه به این مسئله، دانش آموزان باید در مدارس برای توسعه مهارت‌های فردی خود بحث خلاقیت را آموزش ببینند.

او اضافه کرد: شاید خیلی‌ها بگویند که خلاقیت باید در وجود انسان‌ها باشد، ولی خلاقیت در ساخت مسیر شغلی و تحصیلی نیازمند آموزش است، مهارت‌های فردی زیادی وجود دارد که افراد آن را بلد نیستند، اما در صورت فراگیری آن می‌توانند در رشته تحصیلی خود نوآوری و خلاقیت‌هایی را ایجاد کنند.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران تاکید کرد: برخی از این مهارت‌ها نیاز‌مند اندکی وقت گذاشتن و بازتاب خوب گرفتن از آن است. همچنین، ایجاد فرصت‌هایی مناسب برای تجربه اشتغال موضوعی است که داوطلبان باید به آن توجه کنند شاید خیلی ایده آل به نظر می‌آید، ولی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، دولت و مردم باید با کمک یکدیگر فرصت تجربه را برای دانش آموزان و دانشجویان فراهم کنند.

دشتی گفت: اگر فاصله تجربه مشاغل و استعداد‌های دانش آموزان با یکدیگر کم شوند و آن‌ها بتوانند تناسبی میان آن دو برقرار کنند؛ بنابراین افراد در بهترین جایگاه خود قرار خواهند گرفت.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران ادامه داد: خانواده‌ها و والدین و جامعه نباید تاکید بر شغل خاصی از فرزندان خود داشته باشند، همان اندازه‌ای که جامعه ما به پزشک و مهندسان عالی رتبه نیاز دارد به همان اندازه هم به مدیر توانمند و بازاریاب فروش و منشی توانمند و ... نیازمند است.

دشتی اظهار کرد: باید بتوانیم تناسب مناسبی میان سطح جایگاه هرکدام از مشاغل کشور در ذهن والدین و جامعه ایجاد کنیم، گاهی اوقات تنها بر اساس جایگاه شغلی به انتخاب رشته اقدام می‌کنیم که در اینصورت دیگر حال خوبی از اتفاقات زندگی نخواهیم داشت.

مشاور و درمانگر دانش آموخته دانشگاه خوارزمی تهران گفت: فراهم کردن تجارب اشتغال از کودکی تا دانشجویی و توسعه مهارت‌های فردی و بین فردی در دانش آموزان و دانشجویان، توسعه مهارت‌های نرم و آموزش آن‌ها و آموزش خلاقیت و ساخت مسیر شغلی باید موررسی قرار بگیرد تا داوطلبان در بهترین جایگاه خود قرار بگیرند و به فاصله دانشگاه‌ها با جامعه کم شود تا آن‌ها بتوانند با داخل دانشگاه ارتباطات موثرتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید

ایجاد کسب و کار‌های نوین دانشجویی با ارائه ایده‌های خلاقانه

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه خوارزمی رشته تحصیلی دانش آموزان تغییر رشته دانشگاه ها مهارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت دانش آموختگان دانشگاهی باکسب مهارت عمومی و تخصصی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ پیمان صالحی افزود : بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته، خوشبختانه شیوه نامه مشوق‌های خدمتی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی تدوین و توسط ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

وی گفت:  بر اساس این شیوه نامه از این پس دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی با کسب مهارت‌های تخصصی و عمومی می‌توانند از مشوق‌های خدمتی همچون کسری خدمت، مرخصی تشویقی، تعیین سازمان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی، تعویق اعزام و اعطای یک درجه بالاتر در صورت دارا بودن صلاحیت‌های لازم و متناسب با سوابق مرتبط، بهره‌مند شوند.

صالحی افزود: سوابق و اطلاعات دوره های مهارت آموزی برگزار شده در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور باید تا دو ماه قبل از تاریخ اعزام توسط دانشجویان آماده شده و توسط دانشگاه ها مورد تایید قرار گیرد. در این راستا شیوه نامه و سامانه مربوطه در دست تهیه بوده و روش های اجرایی در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.

 معاون وزیر علوم گفت: این نخستین بار است که مهارت آموزی تاثیر مستقیم در فرایند خدمت سربازی دانشجویان داشته و نیاز است دانشگاه‌ها همکاری و هماهنگی لازم را با دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت اجرای این شیوه نامه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • خدمت دانش آموختگان دانشگاهی باکسب مهارت عمومی و تخصصی
  • امکان تغییر دانشگاه برای پذیرفته شدگان فرهنگیان وجود دارد؟ 
  • آغاز انتخاب رشته مجازین آزمون دکتری از شنبه
  • زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری ۱۴۰۳
  • اخذ مجوز راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • رازهای سر به مهر مانده «مغز» انسان
  • استفاده از کمکهای مشورتی والدین دانشجویان برای پیشبرد اهداف وزارت
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد