Web Analytics Made Easy - Statcounter

هم­زمان با فرا رسیدن موعد مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، رایزنی‌های فشرده برجامی برای احیای توافق هسته‌ای از تهران تا بروکسل و مسکو و از بروکسل تا واشنگتن ادامه داشته و همه طرف‌ها در تلاشند تا به هر نحوی که شده فضا را برای آغاز هرچه زودتر مذاکرات دور هفتم احیای برجام، آماده کنند.

به گزارش ایسنا، پارسا جعفری، کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی در این باره نوشت: در این بین آنچه که زمینه را برای شروع چنین مذاکراتی فراهم کرده، بدون شک منطق مشخص جمهوری اسلامی ایران در کنار صبر استراتژیک برای فرصت دادن دوباره به دیپلماسی در جهت احیای توافق هسته‌ای است که علی رغم خروج غیر قانونی آمریکا از برجام در کنار تمام بدعهدی های طرف­‌های اروپایی که باعث شدند تا به صورت بی‌شرمانه‌ای امنیت اقتصادی و روانی اقشار مختلف مردم ایران در میانه همه گیری ویروس کرونا هدف قرار گیرد، مجدداً جمهوری اسلامی ایران دستان خود را به سوی پنجره دیپلماسی بازگشوده است، با این هدف که طرف های مقابل از سیاست شکست فشار حداکثری درس عبرت گرفته و با عمل به تعهدات خود، برجام را در اولین فرصت به مسیر درست برگردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال که جمهوری اسلامی ایران تصمیم به بازگشت به مذاکرات وین گرفته است، طرف های غربی باید به خوبی این مسئله را درک کرده و با انجام اقدامات عملی، از فرصت فراهم شده توسط ایران، برای جبران بدعهدی های خود استفاده کرده و به دور از کارشکنی آمریکا به عنوان طرفی که با خروج غیر قانونی از برجام و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی، باعث آغاز مجدد تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران شد، برای ازسرگیری هر چه سریعتر مذاکرات و پیشرفت‌های جدید در گفت‌وگوها تلاش کنند. در این راستا لازم است تا ضمن اعتراف و محکوم کردن سیاست نادرست فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران، درخواست‌های معقول و مشروع ایران را اجابت کرده و همه تحریم‌های غیرقانونی را رفع کرده و از تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران امتناع ورزند.

چنانچه اعضای برجام از بی‌عملی خود درس عبرت گرفته و به تعهدات کامل خود ذیل توافق نامه برجام پایبند باشند، ایران نیز به نوبه خود به تمام تعهدات برجامی عمل خواهد کرد. در غیر این صورت و تا زمانی که طرف مقابل، به رفع کامل تحریم ها متعهد نشود، دلیلی برای عقب نشینی ایران از سیاست های هسته ای خود وجود ندارد. لازمه به سرانجام رسیدن چنین مذاکراتی این است که در مرحله اول دولت آمریکا بپذیرد که بابت خروج از برجام مقصر است، دوم قبول کند که همه تحریم‌های ظالمانه را بردارد و سوم در مذاکرات تضمین جدی و کافی وجود داشته باشد که آمریکایی که به آن اعتمادی وجود ندارد دوباره از برجام خارج نخواهد شد. در صورت به وجود آمدن چنین فضایی، جمهوری اسلامی در عمل حاضر است تا با حسن نیت در میز مذاکرات حاضر شده و هر گونه پیشنهاد عادلانه و صادقانه‌ای را برای حل این اختلاف بشنود اما بیش از آن و قبل از هر چیز باید اقداماتی عملی از طرف آمریکا و اروپا صورت گیرد تا اندکی از اعتماد از دست رفته آن ها نزد ملت ایران بازسازی شود. زمانی که طرف مقابل با رفع کامل تحریم­‌ها به اجرای تعهدات خود بازگشت، آنگاه متقابلاً جمهوری اسلامی ایران هم به متن توافقنامه برجام پایبند خواهد بود. با این تفاصیل و علی رغم چنین رویکرد صریحی که از طرف جمهوری اسلامی ایران برای احیای توافق هسته‌ای دنبال شده است، آنچه که ما تا برهه کنونی مشاهده کرده‌ایم، ادامه سیاست شکست خورده تروریسم اقتصادی آمریکا بوده که به وسیله بایدن و تیم سیاست خارجی آن به بهانه های مختلف دنبال شده و دولت جدید آمریکا هنوز نتوانسته با رفتارش کمترین حسن نیتی را به ایران نشان دهد، که بتواند نقطه شروعی برای بازگشت ایران به تعهداتش محسوب شود.

جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های غربی هشدار می‌دهد که پنجره توافق هسته‌ای برای همیشه باز نمی‌ماند مگر این که توافق بدست آمده تضمین‌هایی بدهد که ایران از آن‌ سود ببرد. نظر صریح و اعلانی جمهوری اسلامی ایران این است که در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران باید تأمین شده و تحریم‌ها به طور کامل لغو شود. این بیان مشخص و منطق متقن نظام جمهوری اسلامی ایران است و همانگونه که بارها نیز اعلام شده است، ایران به دنبال مذاکرات نتیجه محور است و مذاکره برای مذاکره یا گره زدن مسائل هسته‌ای به مسائل فرعی‌تر دیگر را که باعث طولانی‌تر شدن روند مذاکرات شود، هرگز بر نمی‌تابد. موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر همواره همین بوده که برجام را نمی‌توان با هیچ موضوع دیگری پیوند زد؛ چرا که دستورکار مذاکرات برجام از ابتدا مسئله هست‌ه­ای بوده است. بنابراین، درحال حاضر هرگونه تلاش برای پیوند زدن آینده برجام به مسائل غیرمرتبط و زیاده خواهانه خارج از متن توافق نامه برجام، محکوم به شکست بوده و جمهوری اسلامی ایران هرگز تحت تأثیر سیاست‌های قلدرمآبانه و زیاده خواهانه آن ها، از منافع ملی خود دست برنخواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مذاکره برای لغو تحریم ها برجام مذاكرات وين توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران توافق هسته ای برای احیای تحریم ها طرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۰۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمویی: هدف احیای قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی و صیانت از تمامیت ارضی انجام شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابوالفضل عمویی در خصوص عملیات «وعده صادق» علیه مواضع رژیم صهیونیستی، گفت: این عملیات پاسخی مشروع و قانونی به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی و حمله به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی و با هدف احیای قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی انجام شد.

وی افزود:هدف این بود در این عملیات خطوط قرمز جدیدی برای رژیم صهیونیستی ترسیم شود که هزینه اقدام علیه منافع جمهوری اسلامی را بالاببرد و این عملیات از این جهت به هدف خود دست پیدا کرد و البته مهمترین نکته آن طراحی یک جنگ و حمله ترکیبی و با پرتاب پهپاد، موشک کروز و بالستیک سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی را نا کارآمد کرد.

وی تصریح کرد: این اقدام در شرایطی صورت گرفت که رژیم صهیونیستی با دفاع چندلایه پدافندی مشتمل بر گنبد آهنین، پیکان ۳، فلاخن داوود و پاتریوت سرزمین‌های اشغالی را محافظت می‌کرد و این سامانه‌ها در مقابل موشک‌های ایرانی  ناکارآمد بودند و موشک‌های ایرانی از این سامانه عبور کردند و به اهداف نشستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه عملیات «وعده صادق» عملیاتی هدفمند بود، گفت:در این عملیات دو نقطه‌ای که در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران درگیربودند، مورد اثابت قرار گرفت یکی در جولان اشغالی و دیگری پایگاه هوایی در صحرای نقب و این پیام را رساند که در لحظه‌ای جمهوری اسلامی اراده کند می‌تواند سامانه‌ها را ناکارآمد کند.

وی در بخش دیگری صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با طرح ادعا‌هایی در مورد میزان اثربخشی عملیات در حال هضم عملیات ایران هستند، اما باید توجه کرد هدف جمهوری اسلامی ایران جنگ گسترده نبود بلکه نمایش توان دفاعی و بازدارندگی بود که حتما در جهت منافع ملی و صیانت از تمامیت ارضی می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • اشتباه مجدد رژیم صهیونیستی علیه منافع ایران واکنش شدیدتری به همراه خواهد داشت
  • نگاه به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت و تهدید است
  • در صورت خطای مجدد، سرعت پاسخ ایران کمتر از چند ثانیه خواهد بود
  • عمویی: هدف احیای قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی و صیانت از تمامیت ارضی انجام شد
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است