Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پایگاه خبری «۸ صبح» افغانستان به نقل از این نشریه آمریکایی افزود: با فرار «اشرف غنی» رئیس جمهوری سابق دولت افغانستان در روز ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) از کابل، کنترل پایتخت و دیگر شهرهای کشور به دست گروه طالبان افتاد. 

«وال استریت ژورنال» می‌نویسد: مامورانِ مخفی طالبان در پوشش مردم عادی سالها پیش به تمامی شهرهای افغانستان و به ویژه « کابل » اعزام شده و در وزارتخانه ها، دانشگاه ها و سازمان های کمک رسانی دولت پیشین افغانستان نفوذ کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این گزارش می افزاید: هنگامی که نیروهای آمریکایی در ماه اوت مشغول ترک افغانستان بودند، ماموران سری و مخفی طالبان در کابل و دیگر شهرهای این کشور فعالیتشان را به شکل عمومی درآورده بودند. سپس به سرعت با همکاری با طالبان کنترل تمام کشور را در کمال ناباوری به دست گرفتند. 

« مولوی محمدسلیم سعید » از فرماندهان ارشد طالبان که طراح عملیات انتحاری و ترور اشخاص در زمان دولت پیشین افغانستان بود، طی مصاحبه با روزنامه « وال استریت ژورنال » گفت "طالبان در تمام ادارات و  سازمان ها و بخش های دولت پیشین افرادی را داشته است". وی افزود: در واقع این ماموران مخفی بودند که کنترل قسمت ها و مکان های استراتژیک را بدست آوردند. افراد عضو گروه « مولوی محمد سلیم سعید » از جنگجویان گروه « بدری-۳۱۳ » شبکه حقانی بودند. 

براساس گزارش این رسانه آمریکایی، طالبان بیش از چیزی که به نظر می رسد طی ۲۰ سال گذشته با نیروهای افغان و آمریکایی در هم آمیخته بودند. در هر حال، نیروهای امنیتی آمریکایی و افغان تلاش می کردند تا کنترل بخش های روستایی را در دست داشته باشند. اما این بازی به نفع طالبان و با شبکه مخفی عملیاتی اش در شهرها تمام شد. 

در روز ۱۵ اوت و پس از فرار « اشرف غنی » از کابل همان نیروهای مخفی در پوشش مردم عادی بودند که کنترل شهر را بدست گرفتند در حالی که نیروهای معروف و شناخته شده طالبان هنوز خارج از دروازه های شهر کابل بودند. 

در این گزارش همچنین آمده است: « محمدرحیم عمری » یکی از فرماندهان نیروهای طالبان در گروه « بدری-۳۱۳ » به شکل مخفیانه در تجارت نفت با کابل دست داشته است. این جنگجوی طالبان در گفت و گو با رسانه های آمریکایی اعلام کرده که به همراه ۱۲ نفر دیگر به مرکز سرویس اطلاعاتی شرق کابل فرستاده شده بود، جایی که افسران دولت پیشین افغانستان را ابتدا خلع سلاح کرده و سپس از نابود کردن مدارک و اسناد و کامپیوترها در آن مرکز جلوگیری کردند. 

بدین ترتیب بقیه ماموران مخفی در حالی که نیروهای آمریکایی در تلاش برای انجام عملیات تخلیه اضطراری گسترده بودند، به فرودگاه بین المللی کابل رفته تا دیگر پایگاه های دولتی و ارتشی را به تصرف خود درآورند. ماموران مخفی طالبان تا صبح روز بعد کنترل فرودگاه بین المللی را در دستور کار خود داشتند و این موجب شد که جنگجویان این گروه از شهرهای دیگر و مناطق اطراف وارد کابل شوند. 

پیش از این گمانه زنی های بسیاری درباره چگونگی سقوط کابل و شهرهای استراتژیک دیگر مطرح شده بود. برخی مقامات دولت پیشین افغانستان نیز اعتقاد داشتند که طالبان مردمی را به شهرهای افغانستان فرستاده بودند اما گزارش جدیدی که این نشریه آمریکایی منتشر کرده است به روشنی  این حدس و گمان ها را تایید می کند. بسیاری از ولایت های افغانستان بدون هیچ مقاومتی تسلیم طالبان شدند. کابل نیز از شهرهایی بود که بدون شلیک گلوله ای بدست طالبان افتاد. 

برچسب‌ها افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا محمد اشرف غنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا محمد اشرف غنی دولت پیشین افغانستان ماموران مخفی مخفی طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۰۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد

محمدعلی سیف سخنگوی ایالت خیبرپختونخواه پاکستان با اشاره به آغاز روند اخراج جمعی افغان‌های دارای مدرک قانونی در این کشور تصریح کرد اتباع افغانستان که به طور قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند نباید آزار یا اخراج شوند.

وی همچنین در ادامه هشدار داد هر اقدامی در این زمینه می‌تواند روابط بین پاکستان و افغانستان را تیره کند.

دولت فدرال پاکستان مرحله دوم اخراج پناهجویان افغانستان از این کشور را از دوشنبه (27 فروردین) آغاز کرده است؛ در این روند قرار است افغان‌های دارنده کارت‌های اقامتی (ای‌سی‌سی/کارت شهروندی افغانستان) شناسایی و اخراج شوند.

سخنگوی دولت محلی خیبرپختونخواه گفت همه پناهجویان غیرقانونی افغانستانی‌ در این ایالت پیش از این به کشورشان بازگردانده شده‌اند و در حال حاضر هیچ اقدامی علیه اتباع افغانستانی‌ دارای مدارک اقامتی قانونی در جریان نیست.

سیف افزود تنها افغان‌هایی که در این ایالت باقی مانده‌اند، بر اساس قوانین پاکستان و قطعنامه‌های بین‌المللی نهادهایی مانند کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، کارت شهروندی افغانستان را در اختیار دارند.

وی تصریح کرد: دولت فدرال فقط موظف کرده است تا تعداد افغان‌های قانونی در ایالت خیبرپختونخواه را بررسی کنیم و در نهایت بررسی‌ها نشان داد که 359 هزار اتباع قانونی در این ایالت زندگی می‌کنند.

این عضو ارشد تحریک انصاف تصریح کرد: اگر به ما دستور داده شود که آنها (افغان‌های قانونی) را اخراج کنیم، با مقامات صحبت خواهیم کرد. اخراج افغان‌های غیرقانونی موجه بود اما ما نمی‌توانیم افغان‌هایی که به‌طور قانونی اینجا زندگی می‌کنند را مورد آزار و اذیت قرار دهیم.

سیف همچنین هشدار داد هر گونه اقدام علیه افغان‌های قانونی سبب برانگیختن نفرت، سوء تفاهم و بی‌اعتمادی بین ما و افغانستان خواهد شد.

سخنگوی دولت محلی خیبرپختونخوا پیش از این نیز تصریح کرده بود هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پناهجویان افغانستانی که با مدارک اقامتی در این ایالت زندگی می‌کنند، در رویدادهای امنیتی پاکستان دخیل بوده‌‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شد
  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • جزئیات وال‌استریت‌ژورنال از طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • اخراج پناهجویان قانونی روابط کابل اسلام آباد را بهم خواهد زد
  • وال‌استریت‌ژورنال: دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف‌کردن ایران از حمله به اسرائیل بود
  • وال‌استریت‌ژورنال: حمله رگباریِ ایران به اسرائیل، آمریکا را غافل‌گیر کرد
  • طالبان: آماده همکاری با «او.آی.سی» در قضیه فلسطین هستیم
  • داعش مسئول حمله تروریستی کابل
  • حمله کابل| داعش: شیعیان و طالبان را هدف قرار دادیم