Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هیأت جمهوری اسلامی ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و به گفتگو‌های نتیجه بخش فکر می‌کند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ابتدا روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین را ارج گذاشت و گفت: برای ما فلسطین یک آرمان بدون خدشه است و رنج و آلام این مردم از ذهن مردم ایران پاک نمی‌شود. رژیم صهیونیستی به صورت سیستماتیک در نقض حقوق مردم فلسطین عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ضمن تأکید بر عزم جمهوری اسلامی برای حمایت و حفاظت از حقوق حقه مردم فلسطین، عادی سازی روابط برخی کشور‌های اسلامی و عربی با این رژیم را محکوم کرده و گفت:‌معتقدیم آرمان فلسطین آرمانی نیست که مشمول مرور زمان شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی اخیر بیان کرد: این‌که وزیر خارجه انگلیس در شب گفتگو‌های وین با طرفی که از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفتگو‌ها در وین و احیای برجام است، وقتی این آرایش را می‌بینید در برخی کشور‌های اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و به دنبال زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات تطویل یابد و اجرای برجام به صورت موثر اتفاق نیفتد.

وی درباره سفر کاظمی قمی به افغانستان نیز گفت:‌این سفر در راستای گفتگو‌های ما با همه طرف‌های افغانستانی به شمول هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان وطالبان بوده است. شرایط امروز افغانستان را خطیر می‌دانیم از حیث اینکه زمستان آغاز شده و مردم افغانستان در فشار‌های اقتصادی شدید هستند. ایران نمی‌تواند نسبت به وضعیت مردم افغانستان بی تفاوت باشد. تلاش کردیم گذرگاه‌ها را باز نگهداشته و مراودات صورت بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: در کنار مردم افغانستان همچنان خواهیم بود. در سفر کاظمی قمی گفته شد هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت خطیری در حفظ امنیت مرز‌های افغانستان را دارند. گروه‌های تروریستی در حال سر و سامان دادن اقدامات تروریستی هستند و داعش تهدید علیه امنیت افغانستان و منطقه است. به همکاری خود ادامه می‌دهیم که برای آینده افغانستان روز‌های بهتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: به دنبال راستی آزمایی عملی اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. یکی از خطوط اصلی ما در ادامه گفتگو‌ها و مذاکرات خواهد بود و درباره راهبرد طرف مقابل صحبت نمی‌کنم.

خطیب‌زاده گفت: هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و به گفتگو‌های نتیجه بخش فکر می‌کند. این اراده جدی که دولت ایران با اعزام تیمی با کیفیتی که همه می‌دانید آغاز کرده مسیری است که اگر طرف مقابل با همان عزم و اراده بیاید می‌توانیم بگوییم در مسیر درستی در خصوص رفع تحریم‌های آمریکا قرار خواهیم گرفت. این مذاکرات امروز ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود. آن‌چه مهم است این است که اگر آمریکا با این عزم به وین بیاید که بن بست و مواردی که در دور‌های قبلی به نتیجه نرسیدیم را بخواهد حل کند گفتگو‌ها مسیر آسانتری را خواهد داشت و اگر آمریکا به مسیر قبلی ادامه دهد قطعا ایران انتخاب‌های متعددی خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بن بست‌های وین نیز خاطرنشان کرد: مسئول وضعیت فعلی که الان در آن قرار داریم چه از حیث خروج آمریکا از برجام و هم حیث بن بستی که در دور‌های قبلی رخ داد، آمریکا است. آمریکا هم این مذاکرات را تطویل کرد و بخشی از بن بست‌ها را به نوعی تعریف کرده که اگر آمریکا برای حل و فصل آن بن بست‌ها به وین نیاید شرایط سختی را خواهیم داشت.

وی گفت: با اراده جدی و عزم واقعی و حسن نیت امیدواریم که بتوانیم در کوتاه‌ترین مدت زمان اگر طرف‌های مقابل با تغییر رویکرد به وین آمده باشند بتوانیم تحریم‌های آمریکا را لغو کنیم.

در حال تکمیل...

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نشست خبری خطیب زاده نشست خبری سعید خطیب زاده نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه مردم افغانستان عزم و اراده اراده جدی خطیب زاده گفتگو ها بن بست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۰۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و پاکستان بر توسعه روابط همه جانبه است
  • پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا برای استحاله اراده ملت ایران/ روزنامه شرق: ایران در عملیات وعده صادق صهیونیست‌ها را پشت خط ترس نگاه داشت
  • قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه وارد محدوده ریلی ایران نشده است
  • راه‌آهن: به‌تازگی قطار تجاری از افغانستان وارد ایران نشده است
  • بحث و گفتگو درباره کتاب «قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع»
  • توافق آمریکا و چین برای خرید نفت از ایران
  • ژابی آلونسو: به هیچ وجه نمی‌خواهیم ببازیم
  • اطلاعیه روابط عمومی راه آهن؛ هیچ قطار تجاری ترانزیتی از سوی کشور افغانستان وارد محدوده ریلی ایران نشده است