Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی با اشاره به معانی و مفهوم واژه احسان، گفت: قیمت و عیار هر انسان به کارهای درستی است که او انجام می‌دهد.

علیرضا آزاد در کانال خود در فضای مجازی با اشاره به کاربردهای کلمه احسان و همچنین عبارت حکمت ۸۱ نهج‌البلاغه مبنی بر «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئ مَا یُحْسِنُهُ» اظهار کرد: ۲ معنا و تفسیر برای این جمله امام علی(ع) تعریف شده که یکی درست‌تر و کامل‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک معنای درست اما پر انتقاد این است که ارزش و قیمت یک انسان به آن چیزی است که به خاطر آن، او را تحسین کنند یا آنچه که انسان آن را نیکو می‌پندارد، قیمت و عیار آن موضوع را مشخص می‌کند. با این حال اکثر مفسران معنای دیگری را برای این جمله از نهج‌البلاغه عنوان کرده‌اند و آن، این است که قیمت هر انسان به کارهای درستی است که انجام می‌دهد. 

وی ادامه داد: در واقع بر اساس این حدیث باید دید هر انسان چه کارهایی را به درستی انجام می‌دهد تا بر اساس آن بتوان قیمت و عیار او را مشخص کرد. بر این مبنا مهم این نیست که انسان چه کاری می‌کند بلکه مهم این است که چه کاری را به درستی انجام می‌دهد.

آزاد با بیان اینکه عنایت به این معنا از جمله امام علی(ع) شامل همان تلقی دوم از کلمه احسان به مفهوم کاری را به درستی انجام دادن است، گفت: بر این اساس است که می‌توان قیمت آدمیان را سنجید. در حقیقت هر کس در هر شغل و مقامی که دارد، باید کارش را به درستی و با وجدان انجام دهد چون قیمت انسان در قیامت بر همین اساس سنجیده می‌شود.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به دیدگاه‌های شهید مرتضی مطهری در خصوص این سخن حضرت علی(ع) بیان کرد: بر اساس نظر شهید مطهری شخصی که جایگاه و مقام شغلی بالاتری در جامعه دارد، مسئولیت بیشتری نیز خواهد داشت. 

وی اضافه کرد: شهید مطهری از همین منظر انتقاداتی به جامعه دوره حیات خویش وارد کرده است. او به رشد نهاد روحانیت و القاب روحانیون طی ۱۰۰ سال اخیر اشاره می‌کند؛ موضوعی که در ۱۳ قرن پیش از این وجود نداشت. سوالی که شهید مطهری مطرح می‌کند این است که آیا رشد علمی در این گروه هم به همین اندازه بوده یا خیر؟ به گفته او القاب ارزش‌ انسان‌ها را مشخص نمی‌کند بلکه در ارزیابی هر کس باید اقدامات مفید و درستی که انجام داده‌، مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتوان قیمت و عیار هر فرد را تعیین کرد.

آزاد با بیان اینکه در این ارزیابی می‌توان از منظر یک مسلمان شیعه روایات اهل سنت را نیز بررسی کرد، اضافه کرد: در روایات اهل سنت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده «إن الله کتب الإحسانَ علی کل شیء...؛ در هر چیزی و در تعامل با هر امری انسان می‌تواند احسان داشته باشد و در برابر هر کسی می‌تواند محسن باشد». نباید از یاد برد که تمام ویژگی‌های مثبت از نظر اسلام همان شاخصه‌های انسانی را نیز شامل می‌شود. در واقع اگر هر دین و آیین دیگری ، حتی یهود،  سخن مفیدی در رابطه با مسائل انسانی مطرح کند،  باید از آن بهره‌ برد چراکه در روایات ما آمده «خُذُوا الحِکمَهَ وَ لَو مِنَ المُشرِکِینَ؛ حکمت را فرا بگیر حتی اگر از دهان فاسق خارج شده باشد».

وی با اشاره به معنای احسان در مقام دعا افزود: جایواه احسان در دعا به این معناست که آدمی باید ابتدا همسایه‌ خود را دعا کند. احسان در عمل نیز یعنی انسان باید خداوند را باید بر عمل خود حاضر و ناظر ببیند. انسان زمانی که به کسی کمک می‌کند و یا چیزی را به فقیری می‌بخشد، نباید تصور کند که چیزی را از خود بخشیده است بلکه او آنچه که خداوند به امانت به او داده را به صاحبش می‌رساند. آدمی باید اینچنین خوبی و انفاق کند تا حائز مقام احسان شود.

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد درباره واژگان همنشین احسان در قرآن گفت: انسان محسن قطعا باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد که می‌توان این ویژگی‌ها را از راه زبان‌شناسی و بررسی واژگان همنشین کلمه احسان در قرآن آموخت. برای رسیدن به مقام احسان قطعا باید مسیری را پیمود تا به قله رسید. تقوا، معروف و عدل محورهای همنشین واژه احسان است. معروف یعنی هنجارهای نیک اجتماعی؛ تقوا نیز زمانی شکل می‌گیرد که ویژگی‌های انسانی رنگ و بوی خدایی و دینی گیرد. 

وی اضافه کرد: عمل صالح، خیر، فضل، انفاق، صدقه و زکات نیز به عنوان جایگزین واژه احسان قلمداد می‌شود. این کلمات نزدیک‌ترین معنی را نسبت به یکدیگر دارد. همانطور که واژه رحمان و الله نزدیک‌ترین معنی با یکدیگر دارد، این واژگان نیز نزدیک‌ترین معنی را با واژه احسان داراست. 

آزاد خاطرنشان کرد: محور دیگری که در تحلیل معنایی یک واژه به کار می‌آید ، تضاد است. گاهی برای شناخت بهتر یک واژه یا صفت بهتر است واژگان متضاد آن‌ را مورد بررسی قرار داد. نقطه مقابل صفت احسان، ظلم و اسائه است که به معنای بدی کردن به کسی است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قرآن کريم احسان علیرضا آزاد تفسیر قرآن انجام می دهد قیمت و عیار واژه احسان بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۰۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت تخم مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت تخم مرغ در بازار روز برای تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد که بر اساس آن هر بسته تخم مرغ ۲۰ عددی ۹۵ هزار تومان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، قیمت تخم مرغ بسته بندی شده در بسته ۳۰ عددی ۱۱۴ هزار تومان است برای خرید بسته ۱۸۰ عددی هم باید ۶۴۰ هزار تومان پرداخت کنید. بر این اساس خرید بسته‌های بزرگ‌تر تخم مرغ به صرفه‌تر خواهد بود.

قیمت هر شانه تخم مرغ ۶ عددی هم امروز ۱۰۵ هزار تومان اعلام شده است.

عده‌ای از افراد ترجیح می‌دهند از تخم مرغ دو زرده استفاده کنند این محصول بر این اساس هر بسته ۳۰ عددی تخم مرغ دو زرده در بازار ۵۹۹ هزار تومان قیمت دارد.

شما در جدول زیر می‌توانید قیمت انواع تخم مرغ در بازار تهران را مشاهده کنید: 

دیگر خبرها

  • سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است
  • قیمت فیله مرغ ۱۰۲ هزار تومان شد!
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • قیمت تخم مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت مرغ در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • نگاهی به سفر نخستین انسان به فضا در باشگاه نجوم آیاز
  • هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به او کمک می‌کنیم
  • هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به آنها کمک می‌کنیم
  • قیمت‌ لاستیک بر اساس وزن تعیین نمی‌شود
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی