Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: اصلاح وضعیت بافت‌های تاریخی و فرسوده باید در دو حوزه کالبدی و اجتماعی مدنظر باشد تا جریان حیات به بافت‌های شهری بازگردد.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین اصول حفظ ابنیه تاریخی شهر، بهسازی و نوسازی بناها مطابق با پیشینه تاریخی آنها است به نحوی که در عین به روز شدن، اصالت و هویت بنا نیز حفظ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این بافت‌ها علاوه بر ارزش کالبدی دارای ارزش اجتماعی و فرهنگی نیز هستند و لذا نیاز است به این بعد بافت‌های تاریخی و ارزشمند نیز توجه شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه بیشتر بافت‌های تاریخی و فرسوده شهرهای ما دچار آسیب در حوزه‌های مختلف کالبدی و اجتماعی شده است که این موضوع ضمن کاهش امنیت اجتماعی، باعث شده بافت‌هایی که روزگاری حیات در آنها در رونق داشته، محلی برای بروز ناهنجاری‌های اجتماعی شود.

وی تصریح کرد: اصلاح وضعیت بافت‌های تاریخی و فرسوده باید در دو حوزه کالبدی و اجتماعی مدنظر باشد تا جریان حیات به بافت‌های شهری بازگردد اما متأسفانه امروزه بیشتر اصلاح کالبدی تک بناهای بافت مدنظر است و به کلیت و ابعاد مختلف بافت فرسوده شهر توجه نمی‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از مهمترین موانع برای ارتقا کیفیت زندگی در این بافت‌ها، سطح دسترسی ضعیف است؛ این سطح دسترسی در گذشته پاسخگوی نیاز ساکنان محلات بود اما امروزه با تغییر شرایط زندگی نحوه طراحی معابر، سطح دسترسی‌ها و کاربری‌های باید تغییر کند.

وی گفت: اصلاح ساختار کالبدی خود می‌تواند زمینه ساز حل مسائل اجتماعی باشد اما این مهم کافی نیست و نیاز است برنامه ریزی در این زمینه با دقت بیشتر و در ابعاد گسترده‌تری انجام شود تا بافت فرسوده بازدهی اقتصادی داشته باشد و بتواند سرمایه گذاران را به سوی خود جذب کند.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه در این صورت جریان مهاجرت از بافت معکوس شده و بازگشت زندگی و حیات به بافت‌های فرسوده ممکن می‌شود، ادامه داد: نیاز است به بافت فرسوده شهری به مثابه یک سیستم نگاه شود تا عناصر و ابعاد مختلف بافت در ارتباطی متناسب و متعامل با یکدیگر قرار بگیرد و اصلاح عملکردی و کارکردی بافت فرسوده محقق شود.

کد خبر 538575

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر بافت فرسوده بافت تاریخی برنامه ریزی شهری طراحی شهری نوسازی و بهسازی مسائل اجتماعی بافت شهری معابر شهری سرمایه گذاری بازدهی اقتصادی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بافت های تاریخی و فرسوده کالبدی و اجتماعی برنامه ریزی بافت فرسوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۰۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه  وضعیت نوسازی واحدهای مسکونی در مناطق جنوب تهران در مقایسه با مناطق شمال تهران نامناسب تر است گفت: بسیاری از ساکنان بافت های فرسوده در جنوب تهران به دلیل عدم تمکن مالی با مشکل مواجه هستند که در این زمینه سعی داریم با پرداخت تسهیلات نوسازی مشارکت های مردم و مالکان را در این مناطق افزایش دهیم.

وی افزود: در بازه سال های ۸۸ تا ۹۲ میزان نوسازی بافت های فرسوده رکورد دار بوده به طوری که میزان نوسازی بافت های فرسوده به ۱۰۰ هزار واحد هم می‌رسد اما بعد از آن اجرای نوسازی بافت های فرسوده کاهشی شد.

او اظهار کرد: در دولت سیزدهم تلاش می‌کنیم با پرداخت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن و انتقال آن به طرح های نوسازی بافت های فرسوده روند اجرا را تسریع کنیم و از سوی دیگر مشارکت های مردمی را هم تقویت کنیم.

آیینی گفت‌: تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها از طریق مشارکت های مردمی و پرداخت تسهیلات ساخت و اجرای بسته های تشویقی امکان پذیر خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان
  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد فرسوده در کشور با همت مالکان کلید زده شد
  • آغاز نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است