Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد، در جریان جلسات اطلاعاتی رئیس جمهور سابق این کشور "بی‌اطلاع و عاری از واقعیت" بود و تمایل داشت بحث را از موضوع اصلی منحرف کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه رولینگ استون، این اظهارات جیمز کلاپر، مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا از گزارش تازه منتشر شده سازمان سیا تحت عنوان "آشنایی با رئیس جمهور" که روابط میان جامعه اطلاعاتی و روسای جمهور آمریکا در دوران گذار و حکومتشان را ثبت و ضبط می‌کند، نشات می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فصل جدید به نوشته جان هلگرسون، افسر اطلاعاتی بازنشسته آمریکا دوران حکومت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق را پوشش می دهد و فاش می‌کند که ترامپ چقدر خام و آزاد از قیود و رسوم بود. با این حال با توجه به سابقه پر فراز و نشیب ترامپ با آژانس‌های اطلاعاتی، این یک گزارش بی طرفانه محسوب نمی‌شود.

هلگرسون گفت: اطلاع رسانی و گزارش دهی به ترامپ برای جامعه اطلاعاتی به دشوارترین چالشی که تاکنون با آن مواجه بود، تبدیل شده بود. بخش اعظم مشکل جامعه اطلاعاتی این بود که  ترامپ نسبت به شایستگی متخصصان اطلاعاتی تردید داشت و نیازی به پشتیبانی منظم اطلاعاتی نمی‌دید. از زمان ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق آمریکا یعنی نزدیک به ۵۰ سال پیش، جامعه اطلاعاتی آمریکا چنین دوران دشواری با هیچ رئیس جمهوری نداشت.

انتقادات صریح و علنی ترامپ از جامعه اطلاعاتی کشورش تنش‌هایی را میان آنها به وجود آورده بود. براساس گزارش هلگرسون، هنگامی که ترامپ در جریان یکی از نخستین جلسات اطلاعاتی‌اش زمانی که هنوز نامزد بود به افسران اطلاعاتی اطمینان داده بود که حرف‌های زشتی که علنا درباره جامعه اطلاعاتی می‌زند، ربطی به آنها ندارد، و به همین خاطر افسران اطلاعاتی با دیدن این انتقادات علنی بسیار متعجب شدند. ترامپ سپس در مناظره ای تلویزیونی با هیلاری کلینتون، نامزد سابق دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی مدعی شد که زبان بدن افسران اطلاعاتی حاکی از آن بود که از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا راضی نیستند.

به گفته هلگرسون، ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، جلسه دریافت گزارشات اطلاعاتی را به مدت یک هفته به تعویق انداخت زیرا تیمش برای انجام عملیات گذار قدرت کاملا آماده نبود زیرا احتمالا انتظار پیروزی در انتخابات را نداشتند.

تد گیستارو، یکی از تحلیلگران سازمان سیا که مرتبا به ترامپ گزارش می‌داد، گفت: حتی زمانی که ترامپ دریافت اطلاعات روزانه ریاست جمهوری را که خلاصه‌ای روزانه از مسائل مهم اطلاعاتی و امنیت ملی بود، آغاز کرد، هیچگاه این گزارشات را نمی خواند.  

کلاپر با گیستارو موافق بود و به هلگرسون گفت: ترامپ خیلی مطالعه نمی کند. او فهرست خلاصه بندی شده را بیشتر دوست دارد. به همین خاطر افسران اطلاعاتی در دولت ترامپ گزارشات اطلاعاتی را خلاصه می کردند و تنها نکات کلیدی را که بیشتر از یک صفحه نمی‌شد درباره تحولات جدید خارجی تقدیم ترامپ می‌کردند.

هلگرسون گفت: ترامپ شیوه خود را برای دریافت اطلاعات داشت و روشی منحصر به فرد برای برخورد علنی با جامعه اطلاعات در پیش گرفته بود. اما این سیستمی بود که ترامپ از طریق آن نکات کلیدی را دریافت می‌کرد، سوال می‌پرسید، در بحث شرکت می‌کرد، منافع اولویت‌بندی شده خود را می‌شناخت و از این اطلاعات به عنوان مبنایی برای گفتگو با مشاوران سیاسی‌اش استفاده می‌کرد.

روسیه دشوارترین جنبه گذار سال ۲۰۱۶ میلادی برای جامعه اطلاعات بود و این مشکلات به عنوان منبع تنش در طول دولت ترامپ ادامه داشت. به گفته هگلسون، روسیه مرکز سه موضوع مجزا بود: حمله سایبری روسیه به کمیته ملی دموکرات ها و درز ایمیل‌های ربوده شده برای نفوذ در انتخابات، پرونده ترامپ-روسیه که ظاهرا شامل اطلاعاتی محرمانه درباره ترامپ بود، و ارتباطات میان مایکل فلن، مشاور امنیت ملی نخست ترامپ و سفیر روسیه در آمریکا.

فلن بعدها به خاطر دروغ گفتن به اف‌بی‌آی درباره ارتباطاتش با سفیر روسیه در آمریکا گناهکار شناخته شد.  

اقدامات علنی مکرر ترامپ برای بی اعتبار کردن جامعه اطلاعات بیش از پیش به این تنش‌ها دامن زد.

هلگرسون نوشت: ترامپ همانند نیکسون به این روند اطلاعاتی مشکوک بود و به آن اطمینان نداشت. اما ترامپ بر خلاف نیکسون جامعه اطلاعاتی را حذف نکرد بلکه علنا به آن حمله کرد.

اینها و دیگر مشکلاتی که آژانس‌های اطلاعاتی تحت دولت ترامپ با آنها رو به رو بودند باعث شد تا هلگرسون به این نتیجه برسد که "این سیستم کار کرد اما مشکل داشت."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ مدیر اطلاعات ملی آمریکا افسران اطلاعاتی جامعه اطلاعاتی جامعه اطلاعات رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۱۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

سفیر چین در دیدار با وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان اطمینان داد پروژه «مس عینک» بدون هرگونه آسیب به آثار باستانی استخراج خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ژائو شنگ» سفیر چین در دیدار با «خیرالله خیرخواه» وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان اطمینان داد پروژه «مس عینک» در ولایت «لوگر» بدون آسیب زدن به آثار باستانی استخراج خواهد شد.

در این دیدار دو طرف بر ادامه همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی بین پکن و کابل تأکید کردند.

خیرالله خیرخواه با ابراز خرسندی از توسعه و تحکیم روابط فرهنگی میان افغانستان و چین احیای «جاده ابریشم» را در رشد روابط فرهنگی و اقتصادی در منطقه مهم خواند و افزود: زمینه سرمایه‌گذاری تاجران چینی در افغانستان مساعد است.

وی تأکید کرد: حکومت افغانستان محیط امن کاری را برای مشارکت خارجی فراهم کرده است.

استخراج معدن «مس عینک» در دستورکار چین قرار گرفتکابل: پکن استخراج «مس عینک» را به تأخیر نیندازدچین به‌زودی مس‌های «عینک» را استحصال می‌کند

معدن مس عینک لوگر به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان و دومین معدن بزرگ مس جهان در شهرستان «محمدآغه» ولایت لوگر قرار دارد.

قرارداد استخراج آن در سال 2008 میان افغانستان و شرکت چینی MCC امضا شد و حدود 30 سال است که امتیاز استخراج این معدن را در اختیار دارد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به‌تازگی در بیانیه‌ای از طرف رئیس شرکت چینی نوشت: آثار تاریخی معدن مس عینک تنها سرمایه افغانستان نیست، بلکه سرمایه بشریت است و به مصونیت آثار تاریخی در منطقه کاری توجه جدی خواهد داشت.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • ◄ پیدا کنید خروجی جلسات کمیسیون ایمنی راه ها را !
  • در شش ماه گذشته در یک جنگ دو مرتبه شکست اطلاعاتی خوردیم + فیلم
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی چیست؟
  • دومین شکست بزرگ اطلاعاتی اسرائیل پس از طوفان الاقصی
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • ژنرال حلیوا رئیس سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل کیست و چرا استعفا داد؟
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • دستگیری باند قاچاق و توزیع مواد مخدر شهرستان سرخس توسط مرزبانان