Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الاخبار در یادداشتی از آلوده بودن بذر‌های گندمی که آمریکایی‌ها به کشاورزان سوری هدیه داده بودند، پرده برداشت.

این روزنامه نوشت: بررسی‌های مراکز تحقیقاتی دولت سوریه تایید می‌کند که بذر‌های گندم آمریکایی که به عنوان هدیه به سوری‌ها داده شده است، به آفت خطرناک «نماتد» که برای خاک بسیار خطرناک است آلوده شده است، آفتی که نظر‌ها درباره اینکه به «تخریب زمین‌های کشاورزی تنها در مدت سه سال منجر خواهد شد»، یا اینکه «زمین‌ها به طور شبه کامل عقیم و غیرقابل کشت می‌شود» متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بحبوحه این جنجال ها، وزیر کشاورزی سوریه به الحسکه رفت و در آنجا از کشاورزانی که این بذر را دریافت کردند، خواست آن را از بین ببرند. این در حالی است که اداره خود مختار منطقه شروع به بررسی این بذر‌ها کرد تا از سلامتی آن مطمئن شود.

تحقیقات علمی شبهاتی را درباره تلاش‌های آمریکا برای حمله به زمین‌های کشاورزی سوریه از طریق بذر گندم مسموم، ثابت کرده است. این بذر‌های آفت زده و مسموم به بهانه کمک به کشاورزان به طور رایگان بین کشاورزان توزیع می‌شد!

هرچند در گذشته بذر گندم اصلاح شده سوریه موفق شد مزارع آمریکا را از آسیب نجات دهد، چرا که آمریکایی‌ها بذر‌های گرانبهای سوریه را از مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی ایکاردا (ICARDA) در غرب حلب به دست آوردند، اما آمریکا در تلاش جدیدی برای از بین بردن ظرفیت‌های کشاورزی باقی مانده در سوریه برنامه ریزی کرده و علاوه بر ویرانی‌هایی که در سوریه ایجاد کرده این بار تصمیم گرفته است زمین‌ها و محصولات کشاورزی این کشور را نیز نابود کند چرا که کشاورزی یک عامل ایمنی برای مردم سوریه بوده و آن‌ها را از خطر قحطی ناشی از تحریم آمریکا و غرب علیه کشورشان محافظت می‌کند.

این اطلاعات در مطالعه‌ای که «انجمن مصرف کنندگان ارگانیک» در آمریکا منتشر کرد، تأیید شد. این اطلاعات حاکیست: «بذر گندم سوریه پس از یافتن این دانه‌ها در یک مرکز تحقیقاتی سوریه در غرب حلب، محصول گندم آمریکا را نجات داد».

با آغاز ورود بذر‌های آمریکایی به استان الحسکه، از طریق گذرگاه غیرقانونی سیمالکا در شمال عراق، دولت سوریه از این موضوع مطلع شد و توانست نمونه‌هایی را به دست آورد که در آزمایشگاه‌های وزارت کشاورزی سوریه و دانشگاه الفرات، مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام آزمایش‌ها ثابت شد که این بذر‌های گندم به آفت «نماتد گندم» آلوده شده اند، این آفت خوشه‌ها را دچار پوسیدگی و عفونت باکتریایی می‌کند و ساختار خاک‌های کشاورزی را نیز تهدید می‌کند. همچنین در تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی ثابت شد که گندم از نوع آدانا است که یکی از گندم‌های نرم است که کشت آن از سال ۱۹۹۹ در زمین‌های کشاورزی سوریه ممنوع شده است، زیرا تهدیدی برای مخلوط کردن گونه‌های ممتاز است که تهدیدی برای کیفیت دانه‌های گندم است.

محمد حسن قطنا، وزیر کشاورزی سوریه در گفتگو با روزنامه الاخبار تاکید کرد: نمونه‌هایی از بذر‌ها به آزمایشگاه‌های وزارت کشاورزی رسید و مورد بررسی قرار گرفت و ثابت شد که این بذر یک رقم نرمی است که در کشور‌های همسایه استفاده می‌شد و سال‌ها پیش به دلیل حساس بودن به زنگ زدگی، کشت آن در سوریه ممنوع شده است.

وی افزود: بذر‌ها حامل آفت و بیماری نماتد هستند که منجر به تخریب خاک و کاهش بهره وری گندم می‌شود و تنها با یک چرخه کشاورزی سه ساله می‌توان از این آفت رهایی یافت.

وزیر کشاورزی سوریه حضورش در الحسکه را با هدف درخواست از کشاورزان و توصیه به آن‌ها برای مقابله با این بذر‌ها یا هرگونه بذر ناشناس و نابودی فوری آن، مشخص کردن روش نابودی بذر‌ها و تاکید بر آمادگی واحد‌های راهنمایی دولتی برای کمک کشاورزان در آن عنوان کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) طی دوسال گذشته از سرقت نفت و گندم سوریه از سوی نیرو‌های آمریکایی در الحسکه یا سایر مناطق شمال شرق سوریه که تحت سلطه نیرو‌های قسد، مورد حمایت واشنگتن و انتقال آن به خارج از خاک این کشور خبر‌های متعددی منتشر و به آن اعتراض کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحولات سوریه بذر گندم تحریم های آمریکا دولت آمریکا کشاورزی سوریه بذر های گندم بذر ها زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۱۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم داشتن نگاه جدی به نفوذ دانش به بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی استان، با بیان این‌که این اقتدار جمهوری اسلامی با استفاده از دانش به دست آمده است و همه ما به آن افتخار می‌کنیم‌، افزود: حوزه نظامی، یکی از بخش‌های مهم، راهبردی و بسیار تخصصی محسوب می‌شود که توانسته‌ایم با دانش خود به موفقیت‌های مهمی در این عرصه دست یابیم اما باید از آن درس بگیریم و از ظرفیت دانش در بخش کشاورزی نیز بهره بگیریم و گامی در راستای خودکفایی و افزایش تولید برداریم.

وی با تاکید بر لزوم داشتن نگاه جدی به نفوذ دانش به بخش کشاورزی و استفاده از آن در توسعه شاخص‌های اقتصادی، گفت: اگر در یک حوزه مهم (نظامی) موفق شده‌ایم پس در حوزه‌های دیگر (مثل کشاورزی) به راحتی می‌توانیم موفق شویم ولی باید اراده و همت داشته باشیم.

فتحی افزود: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان حوزه کشاورزی نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به نامگذاری هفت مناسبت جدید در تقویم کشورمان به نام هفت محصول، ادامه داد: هفت محصول در تقویم کشورمان گنجانده شده که نشان از اهتمام برای ارزش دهی به بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه روز ۳۱ فروردین ماه تحت عنوان روز ملی گندم و نان نامگذاری شده است، گفت: حداقل تأثیر این نامگذاری، تلنگری برای ما و پیگیری نیازهای گندمکاران و اقدامات لازم برای ارتقای این بخش است.

فتحی گفت: اکنون که در فصل داشت گندم قرار داریم باید این فرصت را مغتنم شماریم و با توجه به بارندگی مناسبی که هفته‌های گذشته در استان داشتیم و در روزهای آینده نیز پیش بینی شده است، در جهت تغذیه مناسب، افزایش تولید و مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا اقدام کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که کارشناسان بخش کشاورزی باید شبانه روزی در خدمت کشاورزان باشند، گفت: اگر ما و کشاورزان پیشرو، بتوانیم دانسته‌های خود را به دیگر کشاورزان انتقال دهیم، دیگر لازم به توسعه زمین‌ها نیست بلکه با افزایش بهره وری، عملکرد در واحد سطح، مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا و تغذیه مناسب می‌توانیم به رشد مطلوب تولید دست یابیم.

وی افزود: تمامی اهداف افزایش تولید و بهره وری، شعار نه بلکه عمل و تلاش مضاعف می‌طلبد.

حجت الاسلام مجید نجفی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: آیات، روایات و آموزه‌های دینی ما به برخی موارد مثل گندم و نان اهمیت بسیاری قائل شده‌اند که حتی در سیره و سنت اهل بیت (ع) نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی با اشاره به سه نوع نگاه آموزه‌ای، راهبردی و فرهنگسازی آیات، گفت: در نگاه آموزه‌ای به گندم و نان، نخستین موضوعی که مطرح می‌شود، توحید محوری و معاد محوری است.

نجفی با بیان اینکه گذشتگان همواره از مرحله کاشتن بذر تا درو کردن گندم با ذکر نام و یاد خدا عمل می‌کردند، افزود: در نگرش راهبردی نیز تحقق امنیت غذایی، کشاورزی پایدار و تولید محصولات استراتژیک کشور مطرح بوده و در قرآن کریم تاکید شده است " کاری نکنید تا کفار بر شما مسلط شوند".

وی اظهار کرد: امروز اگر کفار در گندم و نان بر ما مسلط شوند، استقلال خود را از دست خواهیم داد، موضوعی که در دهه ۱۲۹۰ آن را تجربه کردیم.

کد خبر 6081915

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • لزوم داشتن نگاه جدی به نفوذ دانش به بخش کشاورزی
  • خروج نیرو‌های سپاه از سوریه؟
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • تولید ۱۲۰ هزار تن گندم و ۵۰ هزار تن جو در ورامین