Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس امور بین‌الملل در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، شرایط ایران در آغاز مذاکرات وین را بررسی کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه «سلام تهران» با اشاره به آغاز مذاکرات ایران با گروه ۴+۱ از امروز (دوشنبه 8 آذر) در وین اتریش، گفت: با توجه به تبلیغات منفی طرف مقابل علیه کشورمان مبنی بر اینکه ایران تمایلی به احیای برجام ندارد و زمان می‌خرد تا ظرفیت‌های هسته‌ای خود را برای تولید بمب تکمیل کند، ترکیب هیأت ایرانی حاضر در وین آنها را غافلگیر کرد‌‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به تجربه مشابه خود در مذاکرات استانبول، تصریح کرد: آن زمان در استانبول هم می‌گفتند که شما در کار جدی نیستید، اما وقتی ایران برنامه اجرایی را روی میز مذاکره گذاشت، دیگر حرفی برای گفتن نداشتند‌. هیأت ایرانی حاضر در مذاکرات امروز هم نشان می‌دهد که ایران دنبال وقت‌کشی نبوده چرا که این هیأت متشکل از 40 نفر از افراد با تجربه از بخش‌های مختلف است که قدرت هرگونه تصمیم گیری دارند.

این دیپلمات ایرانی با بیان اینکه مذاکرات امروز اتفاق جدیدی نیست و باید آن را احیای برجام دانست، افزود: در این مذاکرات بحث تعهدات و تکالیف مطرح است. ایران به طرف مقابل می‌گوید که به تعهدات خود برگردند زیرا لطمات بسیاری در  پی عمل نکردن آنها به تعهداتشان متوجه کشور ما شد‌ه است.

ایران باید مکانیزمی تعریف کند که براساس آن، هر توافق طرف مقابل بر سر رفع تحریم، قابل راستی‌آزمایی باشد.

ظهره‌وند با بیان اینکه آمریکا از میز مذاکره خارج شده است، گفت: طرف مقابل ما در میز مذاکره ۴+۱ است که امضاکنندگان برجام بودند. در حال حاضر ما با آمریکا رابطه اقتصادی نداریم و این مذاکرات برای رفع تحریم‌های ثانویه است. برجام توسط شورای اروپا که قرار بود بخشی از تحریم‌های ایران را لغو کند هم امضا شده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا با بیان اینکه اگر بنا باشد شرایط را به قبل از خارج شدن ترامپ بازگردانیم، آن وقت یکی دیگر از کشورهای طرف مقابل آمریکاست. ۴+۱ از یک طرف با ما و از طرف دیگر با آمریکا در ارتباط است. ۴+۱ می‌تواند فشار اعمال کند تا آمریکا به تعهداتش برگردد.

این کارشناس امور بین‌الملل با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام به اراده ایران بستگی دارد، تأکید کرد: اگر آمریکا بدون تعهد به برجام برگردد، اوضاع قبلی همچنان ادامه خواهد داشت. برجام باید با نگاه ملی دیده شود اما تاکنون نگاه جناحی بر نگاه ملی غلبه داشته است.

وی با اشاره به میزان خسارت تحریم‌ها به ایران از زمان ترامپ تاکنون که تا ۲۰۰ میلیارد دلار هم برآورد شده است، افزود: آنچه ما به عنوان تکلیف انجام دادیم با استفاده از ظرفیت و قابلیت‌های ملی بوده است و حالا به جای اینکه آنها خود را مورد بازخواست قرار دهند ما را زیر سؤال می‌برند.

ظهره‌وند با اشاره به خالی بودن دست آمریکایی‌ها، مذاکرات وین را خوشبینانه ارزیابی کرد.

این کارشناس امور بین‌الملل در ادامه با اشاره به برگزاری پانزدهمین اجلاس اکو که رئیس جمهور ایران هم در آن حضور داشت، گفت: اکو یک سازمان اقتصادی است که چند دهه از عمر آن می‌گذرد. به دلیل عدم وجود اراده لازم در ایران تاکنون، اکو تراز خود را نشان نداده اما در دولت سیزدهم این اراده شکل گرفته است. گام دوم هم سوآپ گاز بود که ما می‌توانیم از ترکمنستان گاز بگیریم و به آذربایجان منتقل کنیم.

ظهره‌وند با بیان اینکه ایران با کشورهای همسایه اقتصاد مکمل دارد، خاطر نشان کرد: کشور ما گاز و کشور پاکستان برنج دارد که این تعامل‌ها می‌تواند بدون دخالت دلار ادامه داشته باشد‌. ترکیه هم با وجود عضویت در اتحادیه اروپا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند در صورتی که تعامل با ایران می‌تواند این فشار را کم کند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فرهنگ و هنر تبلیغات ایران ایتالیا افغانستان دلار استفاده از ظرفیت رئیس جمهور دولت گاز ترکمنستان اقتصاد برنج ترکیه اتحادیه اروپا مشکلات اقتصادی مذاکرات وین شبکه پنج سیما رفع تحریم ابوالفضل ظهره وند مذاکرات ایران سفیر سابق ایران برنامه سلام تهران تولید بمب طرف مقابل ظهره وند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۲۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت و شنود/ بعدش چی؟!

این جماعت مدعی اصلاحات باید از فاجعه‌ای که با برجام بر سر ملت آوار کرده‌اند شرمنده باشد! ولی آنچنان با برجام گره خورده‌اند که انگار یک روح در دو بدن هستند!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود نوشت:

گفت: چه خبر؟!

گفتم: روزنامه اعتماد نوشته است به جای تنش با رژیم صهیونیستی، باید با آمریکا مذاکره کنیم و میوه‌های برجام را بچینیم!

گفت: پیشنهادی راهبردی و هوشمندانه است! یعنی از این بهتر نمیشه! فقط باید مراقب بود که دشمنان این مغز را ندزدند!

گفتم: مرد حسابی! اولاً؛ آمریکا غیر از خونریزی و غارتگری علیه ایران و همه ملت‌های مسلمان چه ویژگی دیگری داشته است؟! تازه‌ترین نمونه آن قتل‌عام و شهادت ۳۴ هزار انسان مظلوم در غزه است که با دستور و حمایت مستقیم آمریکا صورت گرفته است و ثانیاً؛ برجام غیر از دوبرابر کردن تحریم‌ها و بر باد دادن دارائی‌ها و امکانات کشورمان چه میوه دیگری داشته است که برویم و بچینیم؟!

گفت: این جماعت مدعی اصلاحات باید از فاجعه‌ای که با برجام بر سر ملت آوار کرده‌اند شرمنده باشد! ولی آنچنان با برجام گره خورده‌اند که انگار یک روح در دو بدن هستند!

گفتم: بازرس بهداشت در بازدید از تیمارستان یکی از بیماران را دید که خیلی عادی حرف می‌زند. به رئیس تیمارستان گفت؛ چرا او را مرخص نمی‌کنید؟ رئیس گفت؛ دیوانه است و از بیمار پرسید؛ اگر مرخص شوی چه می‌کنی؟ گفت؛ شیشه منزل مردم را می‌شکنم! سال بعد بازرس احساس کرد حال بیمار بهتر شده. پرسید اگر مرخص شوی چه می‌کنی؟ گفت؛ برای تفریح به دل طبیعت می‌روم. بازرس با خوشحالی گفت؛ آفرین! بعد چه می‌کنی؟ گفت؛ سنگ‌های قشنگ را جمع می‌کنم و شیشه منزل مردم را می‌شکنم!... سال بعد پرسید مرخص شوی چه می‌کنی؟ گفت؛ دوچرخه می‌خرم و به دل جاده می‌زنم. پرسید؛ بعدش چی؟ گفت؛ با کش لاستیک دوچرخه تیر کمان درست می‌کنم و می‌زنم شیشه خانه مردم را می‌شکنم!

دیگر خبرها

  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا برای استحاله اراده ملت ایران/ روزنامه شرق: ایران در عملیات وعده صادق صهیونیست‌ها را پشت خط ترس نگاه داشت
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • گفت و شنود/ بعدش چی؟!