Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، جلد نخست از کتاب فهرست نسخه های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش از مجموعه (لوی بل (۱)) تالیف علی صادق زاده وایقان، محمد حسن زاده، عیسی متقی زاده و محمدرضا وصفی با همکاری مشترک انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کتاب فهرست نسخه های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش، مقدمه ای برای آشنایی با اترش، تاریخچه کتابخانه، و کتابخانه ملی اتریش نوشته شده است و در ادامه اطلاعاتی درباره نسخه های خطی کتابخانه ملی اتریش، نسخه های شرقی، کتابشناسی فهرست های نسخه های خطی شرقی، مجموعه لوی بل و فهرست نویسی آن، نحوه تدوین فهرست، گزارش منابع فهرست شده و اهمیت این مجموعه درج شده است.
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مقدمه ای بر این کتاب نوشته است.

او در بخشی از مقدمه خود درباره وجود نسخه های نفیس خطی ایرانی- اسلامی چنین آورده است: مطالعات و منابع منتشر شده نشان می دهد مجموعه های مهم و نفیسی از نسخه های خطی ایرانی- اسلامی در اکثر مراکز علمی، پژوهشی، فرهنگی و مذهبی کشورهای اروپایی وجود دارد. این منابع علاوه بر اینکه نشانه و ابزار تعامل و گفت‌وگوست، حاکی از علاقه وافر مدیران علمی و فرهنگی، به ویژه پژوهشگران، دانشمندان، اسلام شناسان و ایران شناسان این کشورها به مطالعات ایرانی و اسلامی است. بنابراین مجموعه های نسخه های خطی موجود در اروپا، نقش مهمی در ارتباط فکری و علمی میان اروپا و جهان اسلام به ویژه ایران دارد؛ زیرا هر مجموعه ای از نسخه های خطی ایرانی- اسلامی به خودی خود بازنمایی رویکرد ملی متمایزی به جهان اسلام و ایران است. 


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش این سازمان در عمیق روابط فرهنگی و علمی اشاره کرده است: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رسالتی که بر عهده دارد در تعمیق روابط فرهنگی و علمی در سطح بین المللی تلاش های زیادی را انجام می دهد که یکی از بسترهای آن، همکاری در سازماندهی و انتشار فهرست نسخه های خطی است.

دراین راستا، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تعامل نزدیک و سازنده ای با کتابخانه های ملی جهان برای فهرست نویسی، سازماندهی، تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات درزمینه نسخه های خطی دارد و طبق اطلاعات دقیق و مستند ارائه شده در پیشگفتار این اثر،‌ کتابخانه ملی اتریش نیز  مجموعه های بسیار مهم و نفیسی از نسخه های خطی ایرانی - اسلامی را فراهم آوری کرده است.
 کتاب فهرست نسخه های خطی ایرانی و اسلامی کتابخانه ملی اتریش در ۳۱۴ صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه مجازی سازمان مراجعه کنند.

برچسب‌ها اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ایران اشرف بروجردی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ایران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۲۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و اتریش

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ضرورت اجتناب از افزایش درگیری‌ها در منطقه، برقراری آتش بس فوری در غزه و و برخی موضوعات دوجانبه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، امیرعبداللهیان در این گفتگو مواضع کشورمان در خصوص عملیات اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه برخی اهداف نظامی رژیم صهیونیستی در چهارچوب حق دفاع مشروع را تشریح نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان ریشه اصلی بحران در منطقه را جنگ، نسل کشی و جنایات جنگی ترکیبی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال توسعه دامنه تنش‌ها در منطقه نبوده است، اما گویا رژیم اسرائیل از خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران پیام اشتباه دریافت کرده بود.

وزیر امور خارجه اتریش نیز در این گفتگوی تلفنی با بیان این که ادامه درگیری‌ها در منطقه به زیان همگان خواهد بود، بر تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک و ادامه گفتگوها در خصوص حل بحران غزه تاکید کرد.

وی افزود کشورش در همراهی با اتحادیه اروپا حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرده و البته بر تناسب در پاسخ ایران تاکید داریم.

در پایان طرف‌ها در خصوص پیگیری برخی موضوعات دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند.

دیگر خبرها

  • رئیس پیشین ام‌آی۶: افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی اقدامی بیهوده است
  • ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • 94 هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • جذب ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری در آرشیو مطبوعات رضوی
  • iOS۱8 با ویژگی‌های هوش مصنوعی عرضه می‌شود
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و اتریش در مورد اوضاع منطقه
  • گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و اتریش
  • (ویدئو) پهپاد ایرانی روی سیم‌های برق در اردن گیر کرد؟
  • کتاب «فهرست نسخه‌های خطی مشاهیر جرجان» روانه بازار نشر شد
  • ثبت امانت بیش از یک میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان