Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بحران آب مرکز کشور در حوضه آبریز زاینده رود دارای ابعاد گسترده‌ای است. بر همین اساس پیشتر خبرگزاری فارس در قالب سلسله گزارش‌های تحقیقی و تحلیل به شرح برخی از ابعاد مسئله پرداخته بود.

در گام ابتدایی شرح ماجرای حوضه آبریز زاینده رود با در نظر گرفتن توضیح مسئله و همچنین مصارف حوضه آبریز زاینده رود در قالب 2 گزارش با عنوان‌های «82 درصد سد زاینده‌رود خالی است/ چرا آب زنده‌رود خشک شد» و «ذره‌بین آمار بر بحران آب زاینده‌رود/ آب زنده‌رود سال گذشته کجا رفت» منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن دلایل شکل‌گیری مسئله زاینده رود در 2 دسته دلایل آب و هوایی و همچنین نقاط ضعف مدیریت منابع آب نیز در قالب 2 گزارش «موشکافی‌ ۶۵ سال‌ خشکسالی و ترسالی در مرکز کشور/ کاهش ۷۰ درصدی بارش در بالادست زاینده‌رود» و «نقش تونل‌های انتقال آب در بحران زاینده‌رود/ مدیریت غلط چگونه چالش آب مرکز کشور را تشدید کرد» ارائه شد.

علاوه بر ریشه‌یابی مسئله حوضه آبریز زاینده رود، خبرگزاری فارس در قالب یک گزارش با عنوان «راهکار مشکلات حوضه آبریز زاینده رود /سه ضلع مثلثی که حال زاینده رود را وخیم کرد» به بیان 8 راهکار برای حل مسئله مذکور پرداخت.

*تنها 114 میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود قابل بهره‌برداری است

به گزارش فارس در شرایط کنونی، حوضه آبریز زاینده رود به واسطه دلایل بیان شده شرایط بسیار نامناسبی را پشت سر می‌گذارد. در کنار نارضایتی‌های شکل گرفته در این حوضه، داده‌های آماری و تحلیل‌های فنی صورت گرفته می‌تواند به خوبی شرایط نامناسب این منطقه از نظر آب را تشریح کند.

یکی از بهترین شاخص‌هایی که می‌تواند زمینه علل شکل‌گیری شرایط کنونی حوضه آبریز زاینده رود را تشریح کند، پرداختن به مسئله ذخیره آب پشت سد زاینده رود است.

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده توسط استاندار اصفهان، میزان آب موجود در سد زاینده رود معادل 168 میلیون متر مکعب بوده که تنها نزدیک به 68 درصد از آن با توجه به محدودیت‌های فنی قابل برداشت است.

این اظهارات استاندار اصفهان به معنای آن است که 32 درصد آب موجود پشت سد زاینده رود مرتبط با حجم مرده‌ای است که شرایط بهره‌برداری آن به واسطه محدودیت در خروج از سد و همچنین کیفیت نامناسب آب قابل برداشت نیست. به عبارت دیگر از 168 میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود تنها 114 میلیون متر مکعب قابل استفاده است. در حقیقت، ذخیره سد زاینده رود در سال جاری به کمترین میزان خود در طول 8 سال اخیر رسیده است.

*سد زاینده رود برای کمتر از 3 ماه آب شرب را تامین می‌کند

به گزارش فارس، بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، حوضه آبریز زاینده رود مطابق آخرین آمار ارائه شده از سرشماری رسمی کشور به طور مستقیم زمینه تامین آب شرب 4 میلیون و 177 هزار نفر را فراهم می‌نماید.

آمار جمعیت درگیر حوضه آبریز زاینده رود در کنار گزارش وزارت نیرو مبنی بر اینکه هر نفر در ایران به طور متوسط روزانه 200 لیتر آب مصرف می‌کند، این نکته را مشخص می‌کند که روزانه در حوضه آبریز زاینده رود، 835.5 هزار متر مکعب برای تامین آب شرب جمعیت تحت پوشش مورد نیاز است.

با توجه به اینکه بیش از 92 درصد از نیاز شرب جمعیت حاضر در حوضه آبریز زاینده رود از سد زاینده‌رود تامین شده و تنها 8 درصد از این آمار از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود، لذا مردم حاضر در حوضه آبریز زاینده رود به طور متوسط روزانه 768.6 هزار متر مکعب آب شرب خود را از محل آب جاری ذخیره شده در پشت سد زاینده رود تامین می‌کنند.

کنار هم قرار دادن این آمار یک نکته بسیار خطرناک را شفاف می‌کند، بر این اساس اگر در شرایط فعلی تمامی آب پشت سد زاینده رود تنها برای تامین آب شرب استفاده شود و تمامی مصارف دیگر از جمله، حق‌آبه محیط زیست، کشاورزی، صنعت و سایر موارد صفر شود و همچنین ورود آب به سد زاینده رود نیز به میزان قابل توجهی نباشد، 114 میلیون متر مکعب آب قابل بهره‌برداری پشت سد زاینده رود تنها نیاز 148 روز آب شرب مردم منطقه معادل 5 ماه را کفاف می‌دهد.

این آمار در شرایطی مطرح می‌شود که تنها 55 درصد از آب سد زاینده رود در سال آبی گذشته برای مصارف شرب در نظر گرفته شده و به این ترتیب تنها 62.7 میلیون متر مکعب از 114 میلیون متر مکعب آب پشت سد به مصارف شرب اختصاص دارد. با در نظر گرفتن سهمیه آب سایر بخش‌ها، ذخیره فعلی سد زاینده رود تنها برای پوشش نیاز 81 روز آب شرب منطقه ذخیره دارد و کمتر از 3 ماه می‌تواند آب مورد نیاز شرب را تامین کند.

*تشدید چالش‌های حوضه آبریز زاینده رود با تداوم روند خشکسالی

با توجه به نکات مذکور به نظر می‌رسد خشکسالی در کنار مدیریت ناکارآمد منابع آب شرایط آبی کشور را مشابه اغلب نقاط غرب آسیا با چالش‌ جدی مواجه کرده و در کوتاه مدت اگر میزان بارندگی در فصل سرد کمتر از متوسط 55 ساله باشد، این شرایط نامناسب تشدید خواهد شد.

علاوه بر این، در شرایطی که نظام مدیریت منابع آب کشور با استقرار سازوکار حکمرانی موثر آب و تطبیق با شرایط موجود به روزرسانی نشود، چالش‌های موجود در بازه زمانی پیش‌رو تشدید خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: 114 میلیون متر مکعب سد زاینده رود آب پشت سد زاینده رود آب شرب حوضه آبریز زاینده رود چالش های حوضه آبریز زاینده رود خشکسالی چالش آب مرکز کشور حوضه آبریز زاینده رود آب پشت سد زاینده رود میلیون متر مکعب آب سد زاینده رود تنها 114 میلیون متر مکعب زاینده رود ارائه شد منابع آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۲۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پر شدن بیش از یکهزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته یکهزار و ۲۰۳ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسدود شد که با پر شدن این تعداد چاه غیرمجاز ۱۴ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی و از هدر رفت آب جلوگیری شده است.

مجید رستگاری، عمق چاههای مسدود شده در سال گذشته را ۱۶ کیلومتر اعلام کرد و افزود:

تعداد چاههای مجاز استان ۳۶ هزار و ۶۱۲ حلقه است که از این تعداد سه هزار و ۲۸۲ حلقه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

رستگاری اظهارکرد: از مجموع چاههای مجاز استان ۳۲ هزار و ۳۰۵ حلقه مربوط به بخش کشاورزی، یکهزار و ۳۳۳ حلقه بخش آشامیدنی و بهداشت و دوهزار و ۹۷۴ حلقه مربوط به بخش صنعت و خدمات است.

وی، با اشاره به اصلاح و تعدیل پروانه های چاههای کشاورزی استان گفت: پارسال از ۲۱ هزار و ۳۶۹ حلقه چاه کشاورزی حوضه های آبریز دریاچه ارومیه،ارس و زاب،یکهزار و  ۵۷۹ حلقه چاه تعدیل شد که بیش از ۳۴ میلیون و ۱۵۳ هزار مترمکعب آب صرفه جویی شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان درخصوص نصب کنتورهای حجمی هوشمند و مکانیکی هم تصریح کرد: پارسال از ۶۷۹ کنتور نصب شده، عملکرد تعداد ۵۸۱ دستگاه در سامانه MCDM مشاور دزآب نیز بارگذاری و تأیید شده و مابقی (فرم های اعلام وضعیت) برای ثبت اطلاعات چاههای مذکور به شرکت دزآب ارسال شده است.

دیگر خبرها

  • ذخیره سد زاینده رود ۳۸۳ میلیون مترمکعب/ آب امشب به زاینده‌رود می‌رسد
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند
  • برخی اسم هر نوع مذاکره‌ای را دیپلماسی التماسی گذاشته‌اند
  • پر شدن بیش از یکهزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان‌غربی
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است
  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد  
  • سوناک: اقدام ایران بی‌سابقه بود/درباره جلوگیری از تشدید تنش‌ها با نتانیاهو صحبت می‌کنم
  • ۵.۳ کیلومتر از رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه لایروبی شد
  • جمهوری اسلامی ایران در رخداد اخیر  کاملا حرفه ای، منطقی و مسئولانه عمل کرد/به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم