Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جواد محمدی افزود: باید به سمت استفاده از غذاهای کم‌چرب، کم‌شیرین و کم‌نمک برویم. شیرینی، نمک و چربی بالا جزو عوامل موثر در بالابردن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی و قلبی و سرطان است که با آموزش و تربیت، فرهنگ تغذیه‌ای را می‌توان اصلاح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: اصلاح فرهنگ تغذیه جزو اقدامات مهمی است که در راستای پیشگیری بیماری‌ها تعریف می‌شود. با اصلاح فرهنگ تغذیه، می‌توانیم بسیاری از بیماری‌های مرتبط با تغذیه را کاهش دهیم. بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی و قلبی، سرطان مهم‌ترین بیماری‌هایی است که ما در ایران از آنها رنج می‌بریم؛ شاید بالاترین عوامل مرگ و میر را در دنیا دارد.

محمدی افزود: نکته حائز اهمیت این است که وجود قومیت‌های مختلف در ایران باعث شده است که از جهت ژنتیکی استعداد بیشتری برای ابتلا به برخی از انواع بیماری‌ها مثل قلبی عروقی، دیابت و سرطان داشته باشیم چون در تغذیه‌مان میزان چربی، قند و کالری بالایی داریم و افراد مستعد اخذ بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان می‌شوند البته دنیا بر روی این موضوع کار کرده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها برای کاهش هزینه‌های درمان خانوار و دولت، سیاست‌هایی را در راستای اصلاح فرهنگ تغذیه مردم و ارتقای سلامت مردم در پیش گرفته‌اند. از مهمترین اقدامات، تشویق افراد جامعه به ورزش از طریق آموزش است. ورزش کردن در بسیاری از کشورها نهادینه شده و سبب کاهش هزینه‌های دولت و خانوار در ابتلا به بیماری‌ها شده است. در راستای هم‌افزایی با ورزش در سلامت؛ به اصلاح الگوی تغذیه و فرهنگ تغذیه مردم با آموزش، ترویج و استانداردسازی مواد غذایی؛ پایش و ارزیابی مواد غذایی مصرفی و بالا بردن استانداردهای سلامت غذا و نظارت بر آن پرداخته‌اند که با این روش‌ها هزینه‌های درمانی کاهش می‌یابد.

ترویج تغییر فرهنگ تغذیه در کتاب‌های درسی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: بر همین اساس جلسه‌ای در دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی با دعوت از دست اندرکاران امر تغذیه کشور چون وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد برگزار شد، اگر ما انتظار داریم اتفاقی در این حوزه بیفتد باید تمام دست اندرکاران این حوزه مثل صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنایع غذایی، وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، مهد کودک‌ها، دانشگاه‌ها و هم بخش خصوصی با یک عزم ملی در جهت تغییر فرهنگ تغذیه و ذائقه مردم پای کار بیایند که این کار دارای دو جنبه کوتاه مدت و بلند مدت است.

محمدی تصریح کرد: در کوتاه مدت باید سریعا بحث آموزش ترویج فرهنگ تغذیه را از طریق صدا و سیما و فضای مجازی برای مادران داشته باشیم. برخی از غذاهایی که سموم بیشتری دارند را می‌توان با یک آموزش ساده، اثرات منفی‌اش را کم کنیم. به عنوان مثال با پوست کندن ساده خیارهای گلخانه‌ای می‌توان سموم آن را از بین برد.

وی بیان کرد: در محتوای درسی مدارس و دانشگاه‌ها باید بحث تغذیه و غذای سالم را ترویج و تبلیغ کنیم. به گونه‌ای کودکان و بزرگسالان با مصرف غذای بسیار شیرین، احساس نامطبوعی به آنها دست دهد. وقتی غذاهای خیلی چرب مصرف می‌کنند هم احساس نامطلوبی داشته باشند. عادت غذایی کودکان در مدارس و مهدهای کودک‌ باید به سمت استفاده از غذاها کم چرب، کم شیرین و کم نمک برود. شیرینی، نمک و چربی بالا جزو عوامل موثر در بالابردن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و دیابت است که با آموزش و تربیت فرهنگ تغذیه‌ای را می‌توانیم اصلاح کنیم.

تولید ۶۰ تا ۶۵ درصد موادغذایی خانوارها به صورت صنعتی

محمدی افزود: با نگاهی به چرخه مواد غذایی مشخص می‌شود که بیش از ۶۰ تا ۶۵ درصد مواد غذایی مصرفی خانوارها به صورت صنعتی در کارخانه‌ها فرآوری، بسته‌بندی، کنسرو می‌شود، بدون اینکه به برچسب سلامت آنها توجه کنیم! ما بایستی فرآیند مصرف محصول غذایی را از ابتدا تا انتهای زنجیره ببینیم و سلامت مواد غذایی را با کود و سم کمتر، تامین کنیم. نوع مصرف افراد هم مهم است؛ چه غذاهایی را مصرف کنیم تا سوءتغذیه‌های شایع مثل کمبود آهن، روی، ویتامین آ را از بین بیریم.

دبیر هیات عالی جذب دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی انواع محصولات غذایی موجود و احصا و ترویج آنها اشاره کرد و گفت: با روش مناسب غذایی، اولا می‌توان سوء‌تغذیه را در جامعه برطرف کنیم،  غذای سالم با حداقل مواد مضر را برای مردم تامین کنیم. از آن طرف بخش خصوصی هم به عنوان یکی از مولفه‌های موثر در کم کردن مواد مضر (۶۵ درصد مواد غذایی کارخانه‌ای) می‌تواند موثر واقع شود. 

وی اضافه کرد: لازم است ۱۰ نوع از محصولات کشاورزی که بیشترین سموم را دارند، احصاء کنیم و سموم آنها را به حداقل برسانیم و این موضوع را برای کشاورزان تبیین کنیم. همچنین به مردم با آموزش، آگاهی دهیم که این محصولات کشاورزی بیشترین سموم را دارند و حال چه کارهایی انجام دهیم تا این سموم را کمتر جذب کنند. درحقیقت با آموزش، تبیین و ترویج در صدا و سیما، فضای مجازی و رسانه‌ها بسیاری از تبعات منفی مواد غذایی مصرفی را می‌توان کم کرد.  

با سلامت مردم شوخی نکنیم

محمدی تصریح کرد: سازمان ملی استاندار بایستی در اعطای استاندارد به محصولات غذایی سختگیرانه‌تر عمل کند. مثلا اگر در رب گوجه فرنگی کارخانه‌ای مواد نگهدارنده مضر و نمک بیش از اندازه لحاظ می‌شود، سازمان ملی استاندارد با تدوین قوانینی برخورد کند تا استانداردهای مواد غذایی را بالا ببرد. ترویج مواد غذایی مضر، بایستی تابع ضوابط و قوانین باشد و تولیدشان هم تابع قوانین و ضوابط سخت گیرانه‌تر باشد. ما نباید با سلامت مردم شوخی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید استانداردهای مواد غذایی را ولو اینکه تا حدی قیمت محصولات غذایی بالاتر رود، افزایش دهیم. اگر غذا سالم مصرف کنیم، تبعات بعدی مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی و قلبی کاهش چشم گیری می‌یابد. مردم برای غذای سالم با برچسب سلامت، هزینه بیشتری حاضرند بپردازند. در دوران کرونا دیدیم که مردم انصافا برای سلامتشان با وسواس و دقت شرایط را دنبال می‌کنند و درخصوص غذایشان هم توجه ویژه‌ای خواهند کرد.

محمدی ضمن تاکید بر قوانین محدودکننده در تولید و توزیع غذاهای مضر بیان کرد: قوانین تشویقی از جمله کاهش مالیات، گمرکات برای کارخانه‌هایی که در ارتقای سلامت غذایی جامعه کمک می‌کنند، بگذاریم. مثلا کارخانه‌هایی با تنوع غذاهای پرفیبر، گیاهی با چربی و قند کمتر را توسط قوانین تشویقی حمایت کنیم تا بتوانیم بدین روش انواع غذاهای پر ویتامین با طعم‌های مختلف را در دسترس مردم قرار دهیم. درواقع باید بخش خصوصی را به این کار تشویق و دعوت کنیم تا انواع غذاها با فیبر زیاد را با استانداردهای بالایی، در اختیار مردم قرار دهند. با این روند به تدریج بین ۵ تا ۱۰ سال، فرهنگ تغذیه‌ای مناسب بین مردم نهادینه می‌شود و فرهنگ غذایی ما به سمت غذاهای کم کالری، کم چرب و کم نمک می‌رود.

افزایش طول عمر با تغییر فرهنگ غذایی

دبیر هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: با تغییر فرهنگ غذایی شاهد افزایش طول عمر خواهیم بود. اگر متوسط طول عمر ایرانی‌ها ۷۰ و چند سال است؛ طول عمر به ۸۰ تا ۸۵ سال می‌رسد. هزینه درمان خانوار و دولت پایین می‌آید و در جامعه نشاط ایجاد خواهد شد.

وی معتقد است: اگر فرهنگ غذایی مردم را اصلاح کنیم، افراد با سن ۸۵ یا ۹۰ سال از پس کارهای روزمره خود برمی‌آیند. در برخی از کشورهای خارجی افراد در سن حدود ۹۰ سال سوار قطارهای مترو می‌شدند، بدون اینکه کسی به آنها کمک کند، حداکثر چیزی که در دست‌شان بود، یک عصا بود. علت طول عمر و تندرستی آنها تغییر فرهنگ غذایی سالم در استفاده از غذاهای کم چرب، کم کالری و کم نمک است. بنابراین فرهنگ غذایی سالم در این کشورها نهادینه شده و اگر غذایی چربی بالا، نمک بسیار یا شیرینی مفرط داشته باشد، به مذاقشان خوش نمی‌آید چون بعد از چند دهه جزو عادت‌هایشان شده است.

برچسب‌ها جواد محمدی تغذیه سالم شورای عالی انقلاب فرهنگی دیابت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جواد محمدی تغذیه سالم شورای عالی انقلاب فرهنگی جواد محمدی تغذیه سالم شورای عالی انقلاب فرهنگی دیابت شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر فرهنگ غذایی بیماری های قلبی بیماری ها فرهنگ تغذیه مواد غذایی قلبی عروقی کم نمک طول عمر کم چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۴۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌های کشور گفت: تاکنون ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کمبود اعتبار و بودجه در ضمانت اجرایی مصوبات شورا‌های فرهنگ عمومی چندان نقش ندارد.

خسروپناه همچنین گفت: بیش از ۷۰ درصد اجرای مصوبات به اراده و انجام رسالت خود دستگاه‌های متولی بستگی دارد و ارتباطی با کمبود اعتبارات فرهنگی ندارد.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه راهبری، راهبردی، راه‌بینی و راه‌سنجی را برعهده دارد و وظیفه شورای انقلاب فرهنگی راه‌سازی و عملیات نیست بلکه باید موضوعات علمی و فرهنگی را راهبری کند.

وی با اشاره به اینکه تدوین برخی سیاست‌گذاری‌ها در استان‌ها بی‌فایده است، گفت: سیاست‌های کلی را مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند و سیاست‌های عملیاتی را شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحریر درآورده است.

دیگر خبرها

  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • برنامه‌های فرهنگی بر اساس برش استانی مهندسی فرهنگی اجرا شود
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود
  • برنامه‌های در دست اقدام شورای فرهنگی چیست؟
  • ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است
  • اعتبار نقش چندانی در اجرای برنامه‌های فرهنگی ندارد