Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@05:26:15 GMT

تاسیس بورس بین‌الملل در دست بررسی مجدد

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۴۸۶۵

تاسیس بورس بین‌الملل در دست بررسی مجدد

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس واوراق بهادار از بررسی تاسیس بورس بین‌الملل در سازمان بورس و شورای عالی مناطق آزاد خبر داد.

به گزارش مشرق، علیرضا ناصرپور در افتتاحیه هشتمین‌ نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و سیزدهمین‌ نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از بررسی تاسیس بورس بین‌الملل خبر داد و گفت: ایجاد بورس بین‌الملل در سال‌های قبل توسط شورای عالی مناطق آزاد ارائه شده بود که با روی کار آمدن هیات مدیره جدید سازمان، این پیشنهاد دوباره مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بررسی‌ها درحال انجام است و با توجه به پیچیدگی‌های موضوع، همه ابعاد آن باید بررسی شود. ملاحظات از سوی سازمان بورس و شورای عالی مناطق آزاد درحال انجام است و برای جذب سرمایه‌گذار خارجی این حمایت از سوی سازمان بورس انجام خواهد شد.

توسعه ابزارها و نهادهای مالی

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصویب قانون بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی در ۱۶ سال پیش اظهار کرد: این قانون‌ نقطه عطفی در مسیر توسعه بازار سرمایه بود. هرچند بازار سرمایه طی ۱۶ سال قبل مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است اما به جایی رسیده که تنوع نهادهای مالی آن قابل قبول است.

ناصرپور ادامه داد: تنوع هم در حوزه ابزارهای مالی و هم در حوزه ابزارها قابل قبول است. البته برخی ابزارها از عمق کافی برخوردارند و برخی دیگر به توجه بیشتری نیاز دارند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس طی یک دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: درحال حاضر ۳۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری و ۵۴ شرکت سبدگردان در بازار سرمایه فعال هستند. البته هنوز با حالت ایده ال فاصله داریم اما تلاش‌ها قابل تحسین است.

به گفته ناصر پور، سیاست سازمان بورس، توسعه کمی و کیفی نهادها و ابزارهای مالی است.

ورود استارت آپ‌ها به بورس

وی در ادامه با اشاره به پذیرش تپسی در فرابورس گفت: روند ورود شرکت‌های استارت اپی به بازار سرمایه ادامه دارد.

پیگیری سازمان بورس برای حذف قیمت‌گذاری دستوری

معاون نظارت بر نهادهای مالی با اشاره به رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال اینده گفت: سازمان بورس برای حفظ حداکثری منافع سهام‌داران پیگیر است. همچنین خواهان حذف قیمت‌گذاری دستوری است که یک چالش قدیمی به شمار می‌رود. البته شاهد بودیم با ورود کالاها به بورس کالا، بسیاری از چالش‌ها برطرف شد و امیدواریم این روند ادامه یابد و چالش های قیمت گذاری دستوری مرتفع شود.

ناصرپور بر توجه به سرمایه‌گذار خارجی تاکید کرد و افزود: رایزنی‌ها با مناطق ازاد برای ارائه تسهیلات برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در جریان است.

رفع بروکراسی‌های پیچیده برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

همچنین در این مراسم، محمدرضا نوایی لواسانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با اشاره به ماهیت این منطقه اظهار کرد: مفهوم منطقه آزاد این است که هدف ایجاد آن ارائه مجوز کسب و کار به افرادی است که مهارت، صلاحیت و مشروعیت لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: اما طی سالیان گذشته این روند وارونه شده و بعضا ارائه مجوز در سرزمین اصلی نسبت به منطقه آزاد آسان‌تر شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: یکی از دلایل این موضوع ایجاد بروکراسی پیچیده برای افراد است و این باعث شده بسیاری از متقاضیان پایان کار خود را نبینند.

لواسانی تاکید کرد: باید بروکراسی‌ها ساده و روان شوند، چراکه ایجاد ساز و کار راحت برای افراد ذی‌صلاح باعث رونق می‌شود.

به گفته وی، ایجاد شهر هوشمند، بورس بین‌الملل، ساماندهی ارز دیجیتال، جذب تکنولوژی‌های جدید، جذب توریسم و…. از موضوعاتی است که در منقطه آزاد پیگیری می‌شود.

امید به بازگشت ایران به چرخه اقتصاد بین‌المللی

در ادامه مراسم، حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی با اشاره به ماجرای مدیرعامل دیوار اظهار کرد: پیرو درخواست فعالین اقتصادی و نوآوری، قوه قضائیه وارد ماجرا شد و به دلیل تبعاتی که در حوزه نواوری داشت، دستور توقف داد.

وی ادامه داد: همایش امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه امسال و سال گذشته کشور در شرایطی بود که نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته و باعث شده است در تله رشد پایین اقتصادی قرار بگیریم. یکی از اهداف اصلی این همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.

سلاح ورزی ادامه داد: از سوی دیگر ایران بار دیگر در دوره جدید مذاکرات وین قرار دارد و امیدواریم نتیجه این مذاکرات باغث رفع تحریم و بازگشت ایران به چرخه اقتصاد بین‌الملل شود.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس بین المللی سازمان بورس سازمان منطقه آزاد کیش قوه قضائیه مذاکرات وین مجلس شورای اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار فرابورس بورس بین الملل سازمان بورس نهادهای مالی سرمایه گذاری بازار سرمایه مناطق آزاد منطقه آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۴۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه

در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آنها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها  باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزار‌ها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخداد‌های اخیر گفت: رخداد‌های سیاسی در کل دنیا روی بازار‌های سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشور‌های دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • اسرائیل تایمز: سازمان اطلاعات اسرائیل پس از شکست هفت اکتبر، مجدد متحمل شکست شد
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • ببینید | پاسخ رئیس سازمان بورس به یک سوال مهم درباره بازگشت سرمایه‌های مردم
  • رئیس سازمان بورس: اعتماد مردم به بورس به دلیل برخی تصمیمات مخدوش شده است
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه