Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@17:31:57 GMT

اظهار نظر شالویی درباره جشنواره موسیقی جوان

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۵۲۶۶

اظهار نظر شالویی درباره جشنواره موسیقی جوان

محمود شالویی درباره جشنواره موسیقی جوان می‌گوید که این رویداد درحقیقت اجتماعی است که جنبه هنری‌اش بر جنبه‌های دیگر فزونی دارد و می‌تواند نقش زیادی در ارتقاء هنر برای هنرمندان داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، محمود شالویی ـ سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی ـ درباره تاثیرات جشنواره موسیقی جوان بر جامعه موسیقی گفت:جشنواره‌ها آینه‌هایی از برنامه‌ها در طول سال‌ها و بیانی از رشد، تعالی، رونق و کیفیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این‌که تصور کنیم جشنواره برگزار می‌شود که تاثیر عینی و عملی داشته باشد، شاید نتوان به تنهایی چنین تاثیر فزاینده‌ای را برای آن تصور کرد. به این دلیل که امری مقطعی است، امور مقطعی هم معمولا گذرا هستند و پرشتاب عبور می‌کنند، ما باید همیشه تاثیر را به آموزش‌ و کیفیت آموزش معطوف کنیم. درواقع باید به مواردی از این دست توجه کرد، چون کیفیت آموزش در اجراها نمود می‌یابد و جشنواره‌ها نیز نمادی از اجراهای متعدد هستند. به بیان ساده‌تر، آموزش‌هایی که در طول یک دوره آموخته شده است، در جشنواره‌ها از سوی شرکت‌کنندگان، مجالی برای ارائه و بازنمایی می‌یابد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد درباره حمایت از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان و اشتغال زایی برای آنان افزود: هنر و هنرمند در قالب‌های محدودکننده اداری قرار نمی‌گیرند. هنرمند باید فرصت، زمان و آرامش برای پیدایش و خلق ظرافت‌های هنری خود داشته باشد.

او اضافه کرد: شکی نیست که باید برای موضوع معیشت و تامین هزینه‌های هنرمند فکر اساسی شود. به‌ هر حال، ما هیچ‌وقت دنبال این نیستیم که یک هنرمند جذب کارهای اداری شود، بلکه باید کاری کرد تا زمینه‌ای فراهم شود که هنرمند بتواند از طریق هنر خود، مسائل معیشتی‌اش را تامین کند. بخشی از این مسئله به رونق اقتصاد هنر برمی‌گردد. یعنی هنر در عین اینکه واجد ارزش‌های متعالی است، در موضوع تامین هزینه‌های مادی و اداره‌کننده هزینه زندگی هم بتواند نقش مکفی داشته باشد.

شالویی تصریح کرد: اگر بتوانیم برای هنر یک هنرمند چنین فرصت و راستایی ایجاد کنیم، یقینا بیشتر موفق شده‌ایم. اما اینکه در جشنواره‌ها گروه‌ها یا افراد برگزیده مورد تشویق قرار می‌گیرند، بیشتر جنبه معنوی دارد. بدیهی است، هرچقدر هم بخواهیم بر مبلغ جوایز جشنواره بیافزاییم، با ارزش هنر برابری نمی‌کند. صرفا باید به جوایز جشنواره به‌عنوان ارزش معنوی نگاه کرد و این که دست‌اندرکاران جشنواره این جوایز را به برگزیدگان می‌دهند تا از اجرای او تشکر کرده باشند. اما آنچه مسلم است اینکه باید برای معیشت هنرمندان، زیرساخت‌هایی فراهم شود. راهش این است که هنر کاربردی شود تا شان و مقام هنرمند برای تامین معاش خود حفظ شود، طبعا شان هنرمند بالاتر از این است که برای مسئله امرارمعاش به سختی بیفتد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد درباره نقاط قوت جشنواره موسیقی جوان نیز توضیح داد: جشنواره موسیقی جوان شور و هیجان زیادی در جوانان ایجاد می‌کند و همچنین، فرصتی برای انسجام برنامه‌های هنری پدید می‌آورد. جشنواره درحقیقت اجتماعی است که جنبه هنری‌اش بر جنبه‌های دیگر فزونی دارد و می‌تواند نقش زیادی درارتقاء هنر برای هنرمندان داشته باشد. علاوه براین، جشنواره موسیقی جوان زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا شرکت‌کنندگان بتوانند به حیطه‌های بالاتری دست یابند.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد افزود: هر رویداد هنری که جنبه نوآوری و خلاقانه خود را از دست بدهد یقینا دچار ضررهای زیادی می‌شود که تکرار آن هم هیچ سودی ندارد. لذا باید همه تلاشمان را به‌کار بگیریم تا جنبه‌های نوآورانه را فزونی بخشیم تا از رهگذر آن، جشنواره‌ها سطح بالاتری را به خود اختصاص دهند.

شالویی با بیان این که به داوران و اهل پژوهش توصیه می‌کند تا کارها را در هر دوره از جشنواره رصد کنند و اگر می‌بینند آثار به حد و اندازه کافی نیست، در برگزاری آن رویداد برای سال آینده تجدید نظر کنند، گفت: اساسا اعتقاد دارم، برای برگزاری هر جشنواره‌ای باید در درجه اول به بنیه‌های علمی آن توجه داشته باشیم و سعی کنیم، جشنواره محل ارائه کارهای نو باشد، نه آثار تکراری. جشنواره‌ها برگزار می‌شوند تا فرصتی را ایجاد کند که هنرمند به واسطه اثری که ارائه می‌دهد دیده شود و هنرش در ابعاد جامعه تسری یابد.

سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد درباره مشکلات آموزش موسیقی در کشور گفت: این یک مشکل بزرگ و اساسی است. زمانی که مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری بودم و آموزشگاه‌ها می‌بایست از ما مجوز می‌گرفتند، شوراهایی را در این ارتباط تشکیل داده بودیم. مثلا در زمینه موسیقی با همکاری خانه موسیقی، در تجسمی با همکاری دفترکل هنرهای تجسمی و... این شوراها باعث می‌شد تا استادان این حوزه‌ها، متقاضایان مجوز آموزشگاه‌ها را مورد ارزیابی قراردهند و این مسئله را بررسی کنند که آیا این افراد قدرت ارائه و انتقال به هنرجویان را دارند یا نه. اما در همان زمان هم مشکلی در این زمینه به وجود می‌آمد و آن این که، کسانی که مجوز می‌گرفتند واجد شرایط بودند؛ ولی به‌هر دلیلی مدیریت آموزشگاه را به دست افرادی می‌سپردند که آن افراد از توانمندی لازم برخوردار نبودند. این مسئله هنوز هم احتیاج به نظارت دارد و باید از صاحبان مجوز آموزشگاه‌ها بخواهیم و آنها را ملزم کنیم تا فقط صاحب مجوز، مدیریت فضای آموزشگاه را به عهده بگیرد و آن را به دیگری واگذار نکند.

او اضافه کرد: دیگر این‌که باید برای استادان، کارت‌های مربی‌گری و استادی صادر شود و درجه استادی آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد. یکی از برنامه‌های ما این است که امروز جمع کثیری از هنرمندان را داریم که از توانایی برپایی کلاس و انتقال تجارب و دانش به هنرجویان برخوردارند، ولی تقاضا برای داشتن آموزشگاه را به ثبت نرسانده‌ یا دراین‌باره اعلام آمادگی نکرده‌اند. لذا باید این گروه از هنرمندان را شناسایی کنیم و مورد حمایت قرار دهیم، چه‌بسا آنها تا امروز، امکانات لازم را برای تاسیس این اموزشگاه نداشته باشند. پس اگر به مقوله آموزش هنر با دقت و وسواس نگاه شود و این امر را جدی بگیریم و آن را به اهل فن بسپاریم، یقینا هنرجویانی تربیت می‌شوند که می‌توانند با تکیه بر تجارب و اندوخته استادان، جریان‌های هنری تازه‌تری را رقم بزنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی جوان محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد جشنواره موسیقی جوان جشنواره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۵۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت‌علمی گروه‌های آموزشی هنر ارتباطات و رسانه که امروز بعد از ظهر در سازمان مرکزی برگزار شد، گفت: اگر دانشگاه مفاخر است بخاطر وجود اعضای هیئت‌علمی است و قدر شما را نیک می‌داریم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: برای اینکه شما بتوانید نقش‌آفرینی جدی داشته باشید، سعی کردیم تحولی در ساختار ایجاد کنیم؛ اما این واژگان کجاست و به چه سمتی می‌رویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از بعد از دوره جدیدی که غرب سکاندار مدیریت علم جهانی را دست گرفت بعد از نیوتن تقسیم بندی شروع شد؛ گذار از علوم انسانی و علوم طبیعی انجام شد و مفهومی را تحت عنوان ساینس و علم تناور‌تر کرد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: هماهنگ شدن نظام آموزش عالی در مفهوم دیزاین خلق بشر بزرگترین ضربه را وارد می‌کند و هر چه جلوتر رفتیم بیگانه‌تر شدیم.

وی با بیان اینکه این دوره در درون خود مولود دیگری به نام فناوری داشت، اظهار کرد: فناوری بی‌رحمانه حاکم شد و مسئله علم تکنولوژی شد و مسئله تکنولوژی به توسعه تبدیل شد و این مسئله شتابان پیش می‌رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه از زمان صفویه با جلوه‌های علم غرب مواجه شدیم، ابراز کرد: در این دوره یکی از سه نفر به نقاشی اعزام شد؛ آنچه در هنر ما به عنوان سازمان‌یافته مطرح شد، رشته‌هایی است که با رسمیت شناخته می‌شود.

دکتر طهرانچی ادامه داد: هنر معماری ایرانی با معماری برآمده از معماری گذشته تطابق ندارد آنچه رشته هنر دارد، برگرفته از رشته معماری در غرب است.

وی با بیان اینکه نظام دانشگاه هیچگاه نمی‌تواند خط را به عنوان رشته هنری در خود پرورش دهد، اظهار کرد: هیچ مهندس ایرانی نمی‌تواند مبتنی‌بر آجر گنبد آنچنانی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه صنعت دانشگاه در خود هیچ زایندگی‌ای ندارد، ابراز کرد: نکته مهم این است که در تعریف دانشگاه اختلاف ایجاد شده است. جامعه و دانشگاه در غرب کارکرد تعاملی سختی دارد. دانشگاه گلخانه ساخت جامعه و تمدن غربی است؛ تحولاتی که در سیر جامعه غربی است، در دانشگاه بروز و ظهور دارد.

وی با بیان اینکه تمام نظام دانشگاه برای ساخت جامعه است، اظهار کرد: نفسمان با قرابت با جامعه انجام می‌شود و به شیر نفت متصل نیست. اقبال اجتماعی نیاز ما را تامین می‌کند و نسخه‌های وارداتی از جانب مردم اقبالی ندارد، رشته‌ها مورد توجه مردم نیست؛ بنابراین کسی تمایلی به درس خواندن ندارد.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: کل ورودی رشته تاریخ ۱۱ نفر بوده است. مگر می‌شود هنر زنده باشد، ادبیات فارسی نباشد و ۱۸۰ نفر در ادبیات فارسی و در ادبیات زبان انگلیسی ۱۰ هزار نفر ورودی داشته باشیم؛ این موارد با یکدیگر تطابق ندارد.

دکتر طهرانچی ابراز کرد: تربیت نسل جوان تربیت به توانایی است و مبتنی‌بر دانایی نیست. نسل جوان توانایی‌محور فکر می‌کند.

از ذهن پیچیده دیگر خبری نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی‌بر توانایی و سودمندی است. کل ورودی ریاضی در دانشگاه آزاد اسلامی ۴۸، فیزیک ۵۴، نساجی ۷۰؛ اما طراحی و دوخت ۱۰ هزار دانشجو داریم. اینکه در مدرسه ۱۸ درصد از دانش‌آموزان به رشته ریاضی سوق پیدا می‌کنند نشان‌دهنده این است که از ذهن پیچیده دیگر خبری نیست.

وی با بیان اینکه بایستی بتوانم دانشگاه را از این مسیر عبور دهم، ادامه داد: برای ماندن علم و هنر در این سرزمین اندیشه و طرح نو لازم است و مبتنی‌بر این شناخت، دانشگاه را احیا کرد. ذات رشته هنر اقامت و بستگی به همراه می‌آورد و  باید به‌گونه دیگر دید تا نجات داد.

ظرفیت ایران در ادبیات فارسی تهاجمات را به زانو درمی‌آورد

دکتر طهرانچی افزود: اگر مغول حمله کرد، ملت از حمله مسجد گوهرشاد ایجاد کردند. اصالت نیز در این مورد مطرح است. ظرفیت این کشور در ادبیات و هنر به اندازه‌ای است که می‌تواند تهاجمات این‌چنینی را به زانو درآورد.

وی با بیان اینکه اگر ایران بتواند فرهنگ و اجتماع خود را حفظ کند، هیچ حمله‌ای نمی‌تواند این کشور را ویران کند، اظهار کرد: آنگاه که هنر و علم کشور نتواند تربیت جوانان را داشته باشد و جوانان با دارایی آشنایی نداشته باشند، ایرانی نمی‌ماند.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال مبنی‌بر اینکه دانشگاه در حفظ جامعه و هنر چه کرده است، ادامه داد: دانشگاه جامعه را می‌سازد. تربیت آینده در دست این سازمان است و دانشگاه باید سهم خود را ایفا کند.

دانشگاه باید هویت جمعی داشته باشد

وی افزود: زمانی‌که یک دانشگاه هویت چندپاره دارد، یعنی هویت ندارد. دانشگاه آزاد اولین بار است که پای هویت جمعی ایستاده است و در آی‌یو‌آر رتبه ۱۸۰ تا ۱۹۰ را کسب کردیم؛ همین امر منجر شد که کسی دیگر ما را چند قسمتی نکند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نظام یکپارچه پاسخ قرار دادیم، اظهار کرد: ۶۴ گروه‌ کشوری داریم؛ دانشگاه به عنوان سازمان علم تشکیل شده است و مشروطیت آن گروه‌هاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه هویت دانشگاه در تهران ۲۲ پارچه بود، ابراز کرد: اساسا هیچ هویتی نداشتیم و باید هویت جمعی داشته باشیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه رسانه یکی از بحث‌های جدی است، اظهار کرد: باید بنگریم که رسانه چه‌زمانی می‌تواند هویت پیدا کند.

وی افزود: چیزی که باعث می‌شود دروغ اینترنشنال باور شود، هنر رسانه است؛ همان‌طور که داعش فیلمی باورکننده برای کشتن آدم‌ها ساخت. هنر و رسانه یکی از موضوعات جدی کشور برای تربیت نسل جوان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه غرب متوجه شد که رشته نمی‌تواند مسائل را حل کند، ادامه داد: رشته نمی‌تواند پاسخگو باشد و مسئله را حل کند، و سپس به بین‌رشته و بعد چندرشته‌ای و در آخر به فرارشته‌ای روی آوردند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دنیا به این رسیده که مسائل تک‌رشته‌ای نیست، اظهار کرد: یکی از مسائل بلاشک در دنیا هنر و رسانه است؛ هنر باید در تعلیم و تربیت نیز نقش بازی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • طهرانچی: تربیت نسل جوان مبتنی‌ بر توانمندی و سودمندی است
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی طی ایام نوروز
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود