Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت سیزدهم ۳ دستاورد مهم با دیپلماسی فعال در زمینه انرژی رقم خورد که نشان داد اگر دیپلماسی کشور فعال باشد، حتی در شرایط اعمال تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا نیز هیچ راهی برای ایران بسته نیست.

به گزارش برنا به نقل از تسنیم، شب گذشته در حاشیه پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت‌الله رئیسی و الهام علی‌اف، رؤسای جمهور ایران و آذربایجان به امضا رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این قرارداد که یکشنبه‌شب پس از پایان دیدار دوجانبه آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف، توسط وزرای نفت دو کشور به امضا رسید، قرار است سالانه یک و نیم تا 2 میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

* پایدارسازی تأمین گاز 5 استان شمالی کشور با یک توافق مهم

«جواد اوجی»، وزیر نفت در خصوص جزئیات این قرارداد گفت: حدود یک ماه است با طرف ترکمنستانی و آذربایجانی مذاکراتی برای تجارت گاز داشته‌ایم که در سفر رئیس جمهور به ترکمنستان این قرارداد امضا شد، در حالی که از سال 95 واردات گاز از ترکمنستان به ایران قطع شده بود.

وی با بیان اینکه سهم ایران از تجارت گاز در منطقه کمتر از دو درصد است افزود: با این قرارداد ضریب بهره‌مندی استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، گلستان و سمنان از گاز در فصول سرد سال افزایش می‌یابد، همچنین قرارداد سه‌جانبه گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان از اول زمستان عملیاتی می‌شود.

وزیر نفت همچنین در حاشیه پانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با اشاره به امضای قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان درباره این قرارداد گفت: طبق این قرارداد سه‌جانبه، ایران سالانه نزدیک به 1.5 تا 2 میلیارد مترمکعب گاز را از ترکمنستان در منطقه سرخس دریافت می‌کند و از منطقه آستارا به آذربایجان تحویل می‌دهد.

* شکستن بن‌بست تجارت گازی با ترکمنستان بعد از 5 سال

اوجی گفت: طی این قرارداد مناسبات انرژی خیلی خوبی با دو کشور ترکمنستان و آذربایجان برقرار شده است و گام مهمی رو به جلو برداشته شد.

وزیر نفت گفت: درباره تسویه بدهی گازی ایران به ترکمنستان، وزارت نفت راهکارهای خوبی را پیشنهاد داده است و پرداخت بدهی آغاز شده است و به‌زودی اولین قسط پرداخت بابت بدهی گاز انجام خواهد شد.

به گزارش تسنیم، پس از رشد صادرات نفت ایران علی‌رغم تشدید تحریم‌های آمریکا طی ماه‌های اخیر، این دومین نتیجه دیپلماسی فعال انرژی در دولت سیزدهم است که با شکستن بن‌بست همکاری‌های گازی ایران و ترکمنستان و آغاز تجارت گازی دو کشور بعد از 5 سال رقم خورد.

* یک قرارداد عالی برد ـ برد در دولت گذشته به هم خورد

«محمدصادق ترابی‌فرد»، کارشناس انرژی و عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: رابطه تجاری ایران و ترکمنستان تا قبل از اینکه به هم بخورد، کاملاً به‌نفع ما بود؛ به‌نحوی که گاز را از ترکمنستان می‌خریدیم و به ترکیه صادر می‌کردیم و بر بستر همین تجارت گازی، یک‌میلیارد دلار در سال صادرات به ترکمنستان داشتیم و قرارداد خوبی بین دو کشور منعقد شده بود که بر اساس آن ما از ترکمنستان گاز می‌خریدیم و به‌ازای آن، کالا و خدمات به این کشور صادر می‌کردیم.

وی اضافه کرد: در دولت گذشته این قرارداد کاملاً به هم خورد و کار به جایی رسید که طرف مقابل در دادگاه‌های بین‌المللی علیه ایران طرح شکایت کرد؛ در واقع نباید کار همسایه با همسایه به اینجا می‌کشید.

* توافق سه‌جانبه گازی بین آذربایجان، ایران و نخجوان

این کارشناس انرژی تصریح کرد: هنوز هم طرف ترکمن سر قضیه واردات گاز از ترکمنستان سخت‌گیری‌هایی دارد؛ مثلاً روی قیمت گاز، قیمت بالایی را به ایران اعلام کرده بودند که این مسئله مانعی بر آغاز دوباره تجارت گازی دو کشور شده بود که ایران با ابتکاری که به خرج داد و پیشنهادی که به دو کشور ترکمنستان و آذربایجان برای سوآپ گاز ارائه کرد، موفق شد این تجارت گازی را در بستر سوآپ عملیاتی کند.

وی ادامه داد: هفته گذشته نیز توافق سوآپ گاز آذربایجان به نخجوان از خاک ایران را داشتیم و این هفته نیز توافق سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران را داشتیم و نکته امیدوارکننده این است که بتوانیم در آینده قراردادهای بیشتری در زمینه سوآپ گازی به امضا برسانیم و ایران تبدیل به هاب گازی منطقه شود.

* دو پروژه مهم منطقه‌ای تحت تأثیر توافق سه‌جانبه گازی

عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: اجرای توافق سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران، ایجاد خط لوله زیردریایی برای صادرات گاز ترکمنستان به آذربایجان را از توجیه اقتصادی خارج می‌کند؛ اگر ما بتوانیم در زمینه سوآپ گاز ترکمنستان به پاکستان نیز توافق کنیم، توجیه اقتصادی صادرات گاز از مسیر خط لوله تاپی و از خاک افغانستان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و بدون شک این مسئله، هم برای ترکمنستان که به مسیرهای بیشتر برای دستیابی به مشتریان بیشتر در زمینه گاز نیاز دارد و هم برای ایران که باید به فکر توسعه تجارت گازی در منطقه باشد، مفید خواهد بود.

* صادرات نفت ماهانه رو به افزایش/ دسترسی دولت به درآمدهای ارزی بیشتر شد

پیش از این هم اعلام شده بود که دولت سیزدهم فارغ از اینکه مذاکرات سیاسی چه مسیری را طی می‌کند، اقدامات مهمی را در راستای افزایش صادرات نفت در پیش گرفته است که نتیجه‌بخش بوده و دسترسی دولت هم به منابع ارزی طی دو سه ماه اخیر بیشتر شده است.

خبرهای دریافتی از دولت حاکی است، ضمن مدیریت بخشی از مصارف و هزینه‌های دولت، اقدامات مهم و جدیدی برای افزایش صادرات نفت و فرآورده بدون توجه به فرایند مذاکرات سیاسی انجام شده است که موجب افزایش ماهانه صادرات نفت ایران طی سه ماه گذشته شده است، همچنین دسترسی ایران به منابع ارزی هم افزایش داشته است که در نهایت منجر به این شد که دولت بدون استقراض، بودجه خود را تأمین کند.

نکته مهم این‌که دولت سیزدهم به‌خلاف رویه دولت قبل که هشت سال اداره امور کشور را به مذاکرات سیاسی با چند کشور اروپایی منوط و مشروط کرده بود، در حال حل برخی مشکلات اساسی در حوزه اقتصاد بدون وابسته کردن آنها به مسائل سیاسی و خارجی است که نمونه بارز آن در قضیه افزایش واردات واکسن رخ داد و در حالی که دولت قبل واردات واکسن را به پذیرش FATF منوط کرده بود، این دولت بدون پذیرش این مسئله مشکل واردات واکسن را حل کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گاز ترکمنستان جمهوری اسلامی ایران ایران سید ابراهیم رئیسی نفت جمهوری اسلامی تجارت رئیس جمهور واردات گاز زمستان انرژی وزارت نفت صادرات نفت دولت مجلس شورای اسلامی ترکیه دلار واردات خاک شورای اسلامی پاکستان افغانستان بودجه مشکلات اقتصاد دولت رییسی قرارداد سه جانبه گاز ترکمنستان گاز از ترکمنستان آذربایجان از خاک دولت سیزدهم صادرات نفت تجارت گازی تجارت گاز سوآپ گاز دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی در منطقه توسط چندین عامل کلیدی پشتیبانی می شود. اولا، ایران دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد که آن را به یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی انرژی تبدیل می کند. ایران با داشتن منابع گازی فراوان، ظرفیت تامین گاز طبیعی کشورهای همسایه خود را دارد و در نتیجه همکاری و یکپارچگی منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، موقعیت جغرافیایی استراتژیک ایران، آن را به عنوان پلی بین کشورهای غنی از انرژی در آسیای مرکزی، مانند ترکمنستان، و بازارهای تشنه انرژی در جنوب آسیا و خاورمیانه قرار می دهد.

این موقعیت منحصربه‌فرد به ایران اجازه می‌دهد تا نقش مهمی در تسهیل ترانزیت گاز طبیعی از تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان ایفا کند و در نتیجه همکاری‌های منطقه‌ای و امنیت انرژی را تقویت کند.

در همین رابطه با فرشاد جامع کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند؛

فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی در منطقه اظهار کرد: در سال‌های اخیر، ایران گام‌های فعالانه‌ای برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای خود در بخش گاز برداشته است. تمدید قرارداد گاز عراق، از سرگیری سوآپ گاز با ترکمنستان و ساخت خط لوله صلح، همگی نشان دهنده تمرکز ایران به تقویت همکاری های انرژی با همسایگان خود است. ایران با تقویت روابط خود با کشورهای همسایه، نه تنها جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار گاز منطقه ای تثبیت کرده است، بلکه زمینه را برای همکاری های آتی در این بخش فراهم کرده است.

علاوه بر این، ایران از روابط خود با بازیگران کلیدی انرژی مانند روسیه برای تحکیم بیشتر موقعیت خود به عنوان یک هاب گاز در منطقه استفاده کرده است. تحریم گاز تحمیل شده توسط روسیه و همچنین محدودیت هایی که برای صادرات گاز ترکمنستان به اروپا ایجاد شده است، فرصتی را برای ایران فراهم کرده است تا تجارت گاز خود را گسترش دهد و مشارکت های انرژی خود را متنوع کند. ایران با باز کردن خطوط واردات گاز با ترکمنستان و کاوش در مسیرهای جدید برای صادرات گاز به هند از طریق روسیه، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری بر پویایی بازار و ایجاد اتحادهای استراتژیک در بخش انرژی نشان داده است.

وی ادامه داد: ایران علاوه بر تقویت همکاری های منطقه ای خود، بر توسعه زیرساخت های گاز داخلی خود نیز برای حمایت از اقدامات خود جهت تبدیل شدن به هاب گازی در منطقه تمرکز کرده است. سرمایه‌گذاری در تأسیسات ذخیره‌سازی گاز، خطوط لوله و پایانه‌های گاز طبیعی مایع (LNG) ایران را به زیرساخت‌های لازم برای رسیدگی به تجارت و فعالیت‌های ترانزیتی گاز مجهز کرده است. ایران با مدرن‌سازی زیرساخت‌های گازی خود، نه تنها امنیت انرژی خود را بهبود بخشیده، بلکه خود را به عنوان یک مرکز ترانزیتی قابل اعتماد برای جریان گاز طبیعی در منطقه قرار داده است.

با نگاهی به آینده، چشم انداز ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی در منطقه به توانایی این کشور برای حفظ و گسترش تلاش های همکاری منطقه ای خود در بخش گاز بستگی دارد. ایران با تعمیق مشارکت با کشورهای همسایه، تقویت زیرساخت‌های انرژی و بهره‌گیری از مزیت‌های استراتژیک خود، می‌تواند جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار گاز منطقه مستحکم کند. از آنجایی که ایران همچنان به دنبال هدف خود برای تبدیل شدن به یک هاب گازی است، این پتانسیل را دارد که چشم انداز انرژی در منطقه را متحول کند، یکپارچگی اقتصادی بیشتر را تقویت کند و توسعه پایدار را در آن سوی مرزها ترویج دهد.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران در بخش گاز در تلاش آن برای تبدیل شدن به یک هاب گازی در منطقه مؤثر است. ایران با بهره گیری از منابع فراوان گاز طبیعی، موقعیت جغرافیایی استراتژیک و روابط دیپلماتیک قوی با کشورهای همسایه، پایه محکمی برای تقویت همکاری و یکپارچگی انرژی در منطقه ایجاد کرده است. از آنجایی که ایران به تقویت موقعیت خود به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار گاز منطقه ای ادامه می دهد، این پتانسیل را دارد که فرصت های جدیدی را برای رشد اقتصادی، امنیت انرژی و توسعه پایدار در منطقه باز کند.

دیگر خبرها

  • ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم
  • توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش مسکن و راه آذربایجان‌غربی
  • توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه راههای آذربایجان‌غربی
  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی
  • گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم