Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@02:18:34 GMT

خواستگاری از این زنان ممنوع است!

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۶۵۳۴

خواستگاری از این زنان ممنوع است!

مردان نمی‌توانند از هر زنی که بخواهند خواستگاری کنند، زیرا که در این زمینه موانعی وجود دارد.

به گزارش برنا؛ ازدواج افراد با یکدیگر در شرایطی توسط قانون منع شده و برای زن و مرد در صورت اطلاع از قانون و سرپیچی از آن مجازات در نظر گرفته شده است.

اگر زن شوهر داشته باشد

مرد نمی‌تواند از زنی که متاهل و دارای شوهر است، خواستگاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شرایط صحیح بودن عقد ازدواج، بدون شوهر بودن خانم است. تا‌جایی‌که قانون مدنی ما، نکاح با زن شوهردار را درصورتی‌که نسبت به متاهل بودن زن و ممنوع بودن ازدواج با او علم وجود داشته باشد، موجب بطلان ازدواج می‌داند و درعین‌حال، این زن و مرد برای همیشه از ازدواج باهم محروم می‌شوند.

اگر مرد چهار زن دائمی داشته باشد

بر اساس مقررات قانونی و شرعی، هرگاه مردی با چهار زن به‌طور هم‌زمان عقد ازدواج، به‌صورت دائم منعقد کرده باشد، از ازدواج دائم با زن پنجم منع شده است.

اگر زن در عده باشد

عده مدتی است که در طی آن، زنی که عقد ازدواجش برهم‌خورده، نمی‌تواند ازدواج مجدد کند. عده در قانون، دارای اقسامی است که هرکدام از آن‌ها مدت خاص خود را دارد.

خواستگاری از زنی که در هریک از اقسام عده قرار دارد، ممنوع است. بنابراین ازدواج با او نیز باطل بوده و اگر اجرای عقد ازدواج منجر به رابطه زناشویی شود، حتی با جهل آن‌ها، حکم حرمت ابدی جاری می‌شود.

خویشاوندی نسبی، سببی و رضاعی

شرع و قانون، خواستگاری و به‌تبع آن ازدواج با خویشاوندان نسبی، سببی و رضاعی را منع کرده است. خویشاوندان نسبی، پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ، فرزند و نوه‌ها، برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها، عمه و عمو و خاله و دایی خود شخص و پدر و مادر و اجداد و جدات او هستند.

خویشاوندان سببی، خویشاوندانی هستند که از طریق ازدواج با شخص قرابت پیدا می‌کنند. بنابراین، نکاح میان مرد و مادر و جدات زن حتی پس از برهم خوردن ازدواج ممنوع است.

خویشاوندان رضاعی نیز، کسانی هستند که از طریق رضاع و شیر خوردن با شخص قرابت می‌یابند.

مطلقه بودن به سه طلاق

زنی که سه مرتبه متوالی زن یک نفر بوده و مطلقه شده است، نمی‌تواند دوباره با همان مرد ازدواج کند. مگر این‌که به عقد ازدواج دائم مرد دیگری درآید و پس از وقوع نزدیکی با او، به‌واسطه طلاق، فسخ یا فوت، جدایی حاصل شود.

کفر

بر اساس احکام و قوانین اسلام و ایران، نکاح زن مسلمان با مرد غیرمسلمان جایز نیست. به‌این‌ترتیب، مرد نمی‌تواند از زنی که کافر است، خواستگاری کند.

احرام

آخرین مانع خواستگاری و نکاح، احرام است. در حالت احرام، زن و مرد از ازدواج با یکدیگر منع شده‌اند. بنابراین عقد نکاح در حال احرام باطل بوده و در صورت آگاهی نسبت به چنین ممنوعیتی موجب حرام شدن ابدی زن و مرد نسبت به هم می‌شود.

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: قانون ازدواج زن و مرد زنان خواستگاری ممنوعیت عقد ازدواج زن و مرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۶۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار ثبت‌شده ازدواج دانشجویی در سامانه همرسان اعلام شد

براساس اعلام نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها تاکنون بیش از ۱۲هزار متقاضی در سامانه همرسان ثبت‌نام کرده‌اند و ۵۲ ازدواج موفق ثبت شده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بررسی آمار و پژوهش‌ها نشان می‌دهد در 10 سال گذشته بیش از 450 هزار ازدواج دانشجویی در سامانه نهاد رهبری ثبت شده است و تنها پنج درصد از ازدواج‌های دانشجویی منجر به طلاق شده در حالی که این عدد در ازدواج‌های کل کشور 22 درصد است.

آمار ازدواج دانشجویی در سامانه همرسان

سالانه 30 تا 40 هزار ازدواج دانشجویی در دانشگاه‌های کشور انجام می‌شود که نشان می‌دهد برای آغاز یک زندگی فراهم بودن حداقل امکانات کافی است و حتی می‌تواند باعث پایداری و دوام ازدواج‌ها شود.

اقدامات تسهیلگرانه ازدواج می‌تواند انگیزه دانشجویان را به تشکیل خانواده بالا ببرد و یکی از این اقدامات، واسطه‌گری ازدواج، هدایت و معرفی دختران و پسران به یکدیگر در چارچوب فرهنگ بومی با محوریت خانواده و کمک به انتخاب آگاهانه و عالمانه در چارچوب فرهنگ اصیل خانوادۀ ایرانی ـ اسلامی است.

در این راستا سامانه هوشمند همرسان با بهره‌مندی از توانایی‌های کارشناسان و مشاوران قبل از ازدواج، از سال 1400 فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون بیش از 12هزار متقاضی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و 52 ازدواج موفق ثبت شده است. هرساله برای ارتقای اطلاعات علمی و مهارتی کارشناسان و مشاوران این سامانه دورۀ آموزشی توانمندسازی برگزار می‌شود.

در دومین دوره کشوری مهارت‌افزایی و توانمندسازی فعالان همرسان، 80 کارشناس و مشاور از 36 دفتر فعال سراسر کشور در مشهد مقدس حاضر شدند و در کارگاه‌های تئوری و عملی شرکت کردند.

فرآیند واسطه‌گری، تناسب‌یابی، شرط‌های لازم برای واسطه‌گری، آسیب‌های واسطه‌گری و راهکار‌های آن، عناوین آموزشی ویژه کارشناسان ازدواج با تدریس دکتر سجاد کریمان مجد بود و هویت و تناسب‌یابی، پیش‌نیاز‌ها و الزامات پیش از ازدواج و ساختار مشاوره پیش از ازدواج، موارد آموزشی مشاوران قبل از ازدواج است که توسط دکتر جواد ملازاده تدریس شد.

با بروزرسانی سامانه همرسان متقاضیان ازدواج دائم و مجرد می‌توانند با مراجعه به سایت همرسان به‌آدرس www.hamresaan.ir بعد از تکمیل اطلاعات هویتی، مدارک و معیار‌ها از کارشناسان و مشاوران خبره و آموزش‌دیدۀ نهاد به‌صورت رایگان نوبت بگیرند و از خدمات رایگان مراکز همرسان بهره‌مند شوند.

گفتنی است؛ متقاضیانی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند پس از راستی‌آزمایی توسط کارشناسان و تأیید سلامت روان توسط مشاوران می‌توانند در همرسان جست‌وجو و در دفتر همرسان با همسان انتخاب‌شده یا پذیرفته‌شده دیدار کنند.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • (ویدئو) افتتاح متفاوت یک پل روگذر شهری با جشن ازدواج
  • عکس | تصویری از نوه زیبای کتایون ریاحی!
  • ثبت بیش از ۶ هزار ولادت در ایلام
  • رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ مشخص شد+جزئیات 
  • پیگیری برای مسکن جوانان/ اعلام رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۳
  • جوانان در سن ازدواج از ۱۶ میلیون نفر به ۱۲ میلیون نفر کاهش یافت
  • همه چیز درباره عشق، ازدواج و فرزندان یوسف و زلیخا
  • خواستگاری برای دایی و ازدواج با خواهرزاده!
  • بهرام رادان پدر شد + عکس
  • آخرین آمار ثبت‌شده ازدواج دانشجویی در سامانه همرسان اعلام شد