Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@02:55:06 GMT

۲ علت عمده افزایش ۴۰ درصدی حجم تجارت خارجی

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۶۶۳۲

۲ علت عمده افزایش ۴۰ درصدی حجم تجارت خارجی

به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً رئیس کل گمرک ایران آماری از وضعیت تجارت خارجی کشور طی ۸ ماه سال جاری ارائه کرد؛ بر همین مبنا طی مدت یاد شده حجم تجارت خارجی کشور ۶۳.۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.

سهم صادرات از این میزان ۳۱.۱ میلیارد دلار است که رشد ۴۲ درصدی را نسبت به ۸ ماه اول سال ۹۹ نشان می‌دهد، همچنین ۳۲ میلیارد دلار واردات داشته ایم که بیانگر رشد ۳۸ درصدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ علت عمده افزایش ۴۰ درصدی حجم تجارت

عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد علل افزایش حجم تجارت خارجی کشور، اظهار کرد: سال گذشته تجارت خارجی کشور با دو مشکل عمده محدودیت‌های بین المللی گسترده در دوره ریاست جمهوری ترامپ و شیوع ویروس کرونا مواجه بود. این دو مساله فشارهای زیادی را به اقتصاد و بخش تجارت کشور وارد کرد که هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزشی صادرات و واردات را تحت تأثیر قرار داده بود و افت زیادی در این حوزه داشتیم.

وی افزود: با تغییر رئیس جمهوری آمریکا و واکسینه شدن اغلب کشورها، بخش تجارت خارجی کشور از بند فشارهای عمده خارج شد و توانست نفس بکشد.

آرگون گفت: بنابراین رشد ۴۰ درصدی تجارت خارجی ناشی از کاهش نسبی فشارهای کرونا و محدودیت هاست. لذا رشد ثبت شده نشان می‌دهد که ما نسبت به پارسال وضعیت بهتری یافته ایم اما نسبت به دوره‌های قبل رشد قابل ملاحظه‌ای نیست.

وی اظهار کرد: امیدواریم دولت سیزدهم رویکرد مناسب‌تری نسبت به بحث دیپلماسی اقتصادی، منطقه‌ای و حمایت از صادرات غیرنفتی داشته باشد تا شاهد توسعه صادرات، تعاملات گسترده با کشورها و ارزآوری بیشتری به کشور باشیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت: امیداریم مذاکرات به نتیجه برسد زیرا در این صورت محدودیت‌های تحریم برداشته می‌شود و تجارت کشور به شکل محسوسی گسترش می‌یابد. ایران ظرفیت‌های بالایی چه در حوزه واردات و چه در حوزه صادرات برای تجارت خارجی دارد.

عوامل مؤثر در بهبود وضعیت تجارت خارجی کشور

آرگون در مورد پیش نیازهای بهبود تجارت خارجی کشور، اظهار کرد: عدم ثبات در قوانین و مقررات عامل اصلی افت تجارت خارجی کشور است؛ دولت در گام نخست باید در این حوزه ثبات ایجاد کند تا اقتصاد کشور قابل پیش بینی باشد چراکه تاجر و فعال اقتصادی نیاز دارد که بداند در ماه‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد. اینکه یک شبه واردات یا صادرات محصولی محدود و ممنوع شود در عملکرد تجار و فعالان تأثیر منفی گسترده‌ای می‌گذارد.

وی افزود: از سویی دیگر باید با کشورهای مختلف پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه داشته باشیم. همچنین عضویت در پیمان‌های محلی، منطقه‌ای و بین المللی باید به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار گیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اعزام رایزنان بازرگانی و گسترش دیپلماسی اقتصادی از دیگر سیاست‌هایی است که دولت باید به طور ویژه به آن بپردازد.

وی تصریح کرد: حمایت از صادرکنندگان و رفع موانع پیش روی آنها از جمله قوانین و مقررات مخل در حوزه‌هایی همچون بازگشت ارز صادراتی، باید در دستور کار دولت قرار گیرد. این عوامل می‌تواند کمک کند شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه کنیم.

باید عضو سازمان تجارت جهانی شویم

آرگون اضافه کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که شرایط ورود به سازمان تجارت جهانی فراهم شود و خودمان را برای آن موضوع آماده کنیم؛ البته فشارهای بین المللی و محدودیت‌های تحریم یک مقدار این کار را سخت کرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران یادآور شد: به هر حال تا پایان سال باید منتظر ماند و دید سیاست‌های دولت در بخش تجارت خارجی چه ثمره‌ای خواهد داشت؛ منتهی باید توجه داشت که تیم اقتصادی دولت باید مسنجم و یکپارچه باشد تا موانع پیش رو برداشته و تسهیلات بیشتری داده شود.

کد خبر 5362693 سمیه رسولی

منبع: مهر

کلیدواژه: تجارت خارجی صادرات غیرنفتی عباس آرگون قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی نهضت ملی مسکن مرکز آمار ایران سید احسان خاندوزی قیمت یورو بانک مرکزی قیمت سکه بهار آزادی لایحه بودجه 1401 تجارت خارجی کالاهای اساسی گمرک ایران سید جواد ساداتی نژاد دلار 4200 تومانی تجارت خارجی کشور حجم تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۶۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا و سکه امروز ۲۶ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش صدای ایران،امروز شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ قیمت طلا به شرح زیر است:

آخرین نرخ اونس طلا
هر اونس طلا، امروز به ۲,۱۵۶ (دو هزار و یکصد و پنجاه و شش) دلار رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۳۸ درصدی داشته است.
 
قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز
قیمت طلا افزایش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۱۰۱,۵۰۰ (سه میلیون و یکصد و یک هزار و پانصد ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۷ درصدی داشته است.
 

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز
همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار بدون تغییر نسبت به ۲ روز پیش، ۱۳,۴۰۵,۰۰۰ (سیزده میلیون و چهارصد و پنج هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه امامی
قیمت سکه امامی به ۳۷,۱۰۰,۰۰۰ (سی و هفت میلیون و یکصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، بدون تغییر است.
 

آخرین نرخ نیم سکه
نیم سکه، امروز به ۲۲,۲۰۰,۰۰۰ (بیست و دو میلیون و دویست هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۳.۶ درصدی داشته است.


قیمت ربع سکه امروز
همچنین ربع سکه با افزایش ۱.۰۹ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۱۳,۷۵۰,۰۰۰ (سیزده میلیون و هفتصد و پنجاه هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی
همچنین هر سکه گرمی با افزایش ۲.۹۴ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، ۶,۸۰۰,۰۰۰ (شش میلیون و هشتصد هزار) تومان معامله شد.

دیگر خبرها

  • ۱۲۴ گردشگر خارجی به گیلان سفر کرده‌اند/کاهش ۱۰درصدی ورود مسافر
  • افزایش ۲۸.۳ درصدی سرمایه گذاری مصوب خراسان جنوبی
  • قیمت طلا و سکه امروز ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • رئیسی: اعضای دولت به دستاورد‌های فعلی اکتفا نکرده و تلاش خود را مضاعف کنند
  • قیمت طلا و سکه امروز ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۰ درصدی سرعت دانلود اینترنت کشور نسبت به سال قبل
  • رشد ۵۰ درصدی صادرات در گلستان/ حضور ۱۴ هیئت سرمایه‌گذار خارجی
  • افزایش ۸۱ درصدی صادرات خراسان جنوبی/احیای ۴۶ معدن و واحد صنعتی
  • قیمت طلا و سکه امروز ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
  • رشد ۶ درصدی جانباختگان تصادفات/ صدور ۱۵۷ میلیون تخلف رانندگی در سال ۱۴۰۲