Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-19@07:20:27 GMT

معافیت سربازی برای متاهلین در سال 1400

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۶۷۰۱

معافیت سربازی برای متاهلین در سال 1400

در هر کشوری، بر طبق شرایط سیاسی و اجتماعی برای سربازی، قوانین متفاوتی وجود دارد. در جمهوری اسلامی ایران هم آقایان بالای 18 سال موظف به انجام خدمت سربازی هستند؛ ولی در همین قانون استثنائات و شرایطی برای انواع معافیت ها و کسری خدمت در نظر گرفته شده است. یکی از موارد که در قانون به آن اشاره شده است؛ معافیت سربازی برای متاهلین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش برنا؛ شرایط مختلفی برای معافیت سربازی وجود دارد. البته لزوما تمام این شرایط به معافیت سربازی به صورت کامل منجر نمی شود، بلکه ممکن است معافیت سربازی به معنای کسر خدمت یا تسهیل شرایط خدمت باشد. در این میان شرایط معافیت سربازی برای متاهلان شرایط ویژه ای است که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

سوالاتی که ممکن است برای مشمولین متاهل و خانوادشان ایجاد شود، این است که آیا آنها می توانند از خدمت سربازی معاف شوند؟ چه مقدار کسری خدمت براساس قانون می توان برای این افراد دریافت کرد؟ میزان حقوق و مرخصی مشمولان متاهل، چه میزان خواهد بود؟ آیا تمهیداتی برای محل خدمت سربازی آنها در قانون در نظر گرفته شده است یا خیر؟

گذراندن خدمت سربای به خودی خود، کار سختی است و این سختی برای مشمولین متاهل دوچندان خواهد بود؛ چرا که آنها برای تامین مخارج و دیگر نیازهای همسر و فرزند خود، متاهد هستند. به همین دلیل در اینجا به بررسی قوانین و تسهیلاتی که در این زمینه برای مشمولین متاهل در نظر گرفته شده است؛ خواهیم پرداخت.

راه های معافیت سربازی برای متاهلین

باید گفت که در قانون نظام وظیفه، معافیت سربازی برای متاهلین در نظر گرفته نشده است؛ ولی آنها می توانند از تسهیلات بسیاری همچون کسری خدمت یا مرخصی بیشتر، حقوق و محل خدمت نزدیکتر استفاده کنند. باید این موضوع را در نظر گرفت که با وجود اینکه در قانون برای متاهلین، معافیت از خدمت سربازی در نظر گرفته نشده است؛ ولی راه های بسیار دیگری برای معافیت از سربازی وجود دارد که 3 مورد از رایج ترین آنها به شرح زیر است:

 معافیت پزشکی

یکی از راه های معافیت سربازی برای متاهلین، استفاده از شرایط معافیت پزشکی است. در صورتی که فرد مشمول یکی از بیماری های موجود در لیست بیماری های مربوط به معافیت پزشکی را داشته باشد؛ می تواند از این قانون برای معافیت از خدمت سربازی استفاده کند. بر طبق این قانون، در صورتی که فردی دچار بیماری های عمومی مانند اضافه وزن یا کوتاه قامتی، بیماری های قلبی و عروقی و ... باشد؛ می تواند از انجام خدمت سربازی معاف شود. معافیت پزشکی اعصاب و روان، چشم، گوش و ... از جمله این معافیت ها هستند.

معافیت تحصیلی

معافیت تحصیلی یکی از رایج ترین و متداول ترین نوع معافیت سربازی است که جزء معافیت های موقت محسوب می شود و افراد می توانند تا پایان زمان تحصیل خود از آن استفاده کنند.

معافیت کفالت

یکی دیگر از انواع معافیت های رایج، معافیت کفالت است. معافیت کفالت حالت های مختلفی همچون کفالت پدر بیمار بالای 70 سال، مادر مطلقه و فرد معلول در خانواده دارد که می توان به عنوان راهی ساده برای معافیت از خدمت سربازی آن را در نظر گرفت.

معافیت سربازی برای متاهلین دارای فرزند

شاید برایتان این سوال ایجاد شده باشد که آیا برای مشمولین دارای فرزند هم معافیت از سربازی لحاظ نمی شود؟ در پاسخ باید گفت در قانون نظام وظیفه هیچ نوع معافیتی برای مشمولان دارای 3 فرزند در نظر گرفته نشده است و این افراد می توانند از کسری خدمت در این زمینه استفاده کنند.

تسهیلات سربازی برای متاهلین

همانطور که پیشتر گفته شد؛ با اینکه معافیت سربازی برای متاهلین در نظر گرفته نشده است؛ تسهیلات و شرایطی برای این افراد وجود دارد که می توانند از آن استفاده کنند. به طور کلی تسهیلاتی که برای سربازان متاهل در نظر گرفته شده است؛ می تواند نگرانی های مشمولان متاهل را کاهش دهد. به عنوان مثال استفاده از تسهیلات مرخصی، نیمی از روزهای هفته را برای انجام شغل های دیگر و کسب درآمد، خالی می کند؛ تا آنها در امرار معاش خانواده خود دچار مشکل نشوند. همچنین حقوق بیشتری که برای سربازان متاهل در نظر گرفته می شود؛ آنها را در گذراندن زندگیشان، یاری کند.

تسهیلاتی که در قانون برای این افراد در نظر گرفته شده است؛ کسری خدمت، میزان حقوق و مرخصی بیشتر، همگی از جمله تسهیلاتی است که در اینجا به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

کسری خدمت سربازی

یکی از مهمترین مواردی که به جای معافیت سربازی برای متاهلین، در نظر گرفته شده است؛ کسری خدمت سربازی است. داشتن کسری خدمت این فرصت را به مشمولین می دهد که با صرف زمان کمتر در خدمت سربازی، بتوانند هر چه سریعتر آن را به پایان برسانند و به خانواده و فرزندان خود رسیدگی کنند.

براساس قانون نظام وظیفه، متاهلین دارای فرزند؛ می توانند از کسری خدمت استفاده کنند. شرایط این نوع از کسری خدمت به این صورت است که متاهلین می توانند به ازای هر فرزند؛ از سه ماه کسری خدمت استفاده کنند. همچنین غیبت در این افراد تاثیری بر میزان کسری نخواهد داشت و مشمولین با غیبت هم می توانند از این کسری استفاده کنند.

مشمولین متاهل می توانند با مدارک لازم برای کسری خدمت همچون شناسنامه، کارت ملی و مدارک تولد فرزند خود، به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنند. و از این شرایط استفاده کنند. درست است که این راه نمی تواند مانند معافیت سربازی برای متاهلین باشد؛ ولی با استفاده از آن می توان شرایط را ساده تر کرد.

میزان حقوق سربازان متاهل

یکی دیگر از تسهیلاتی که به جای معافیت از سربازی برای متاهلین در نظر گرفته شده است؛ افزایش میزان حقوق سربازی است. تفاوت حقوق دریافتی سربازان مجرد و متاهل در این است که برای مشمولین متاهل، مانند کارمندان نیروهای مسلح، حق همسر و اولاد در نظر گرفته می شود و این میزان به حقوق این سربازان اضافه می شود.

محل خدمت سربازی

بسیاری از افراد متاهل که به دنبال معافیت سربازی برای متاهلین هستند؛ به دلیل دوری از خانواده و دور بودن محل خدمت، در پی راهی برای انجام این کار هستند. به همین دلیل یکی از تسهیلاتی که نظام وظیفه برای متاهلین در نظر گرفته است؛ نزدیکی محل سربازی به محل سکونت او و خانواده اوست.

از آنجا که طول دوره سربازی طولانی و دو ساله می باشد؛ نزدیک بودن محل خدمت به محل زندگی می تواند کمک بسیار بزرگی برای مشمولین متاهل باشد. بر طبق این قانون سرباز متاهل باید در نزدیکترین مکان ممکن به محل سکونت خود، مشغول به انجام خدمت سربازی شود.

برای دریافت انتقالی به محل سکونت همسر، سربازان متاهل باید مدارک خود را به محل خدمت ارائه دهند. در نهایت و پس از ارسال مدارک لازم و پیگیری نامه انتقالی، مدارک به تایید نظام وظیفه عمومی ناجا می رسد و سربازان متاهل می توانند در محلی نزدیک تر خدمت خود را انجام دهند. مدارک لازم برای این کار شامل: اصل و کپی شناسنامه و عقدنامه است که باید به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس +10 ارائه شود.

لازم به ذکر است که سربازانی که پس از اعزام به خدمت، ازدواج می کنند هم می توانند با ارائه مدارک ازدواج، در حین خدمت، انتقالی بگیرند. این موضوع در خصوص فرزنددار شدن در حین خدمت هم صدق می کند و افراد می توانند با ارائه مدارک فرزند خود، در حین خدمت از تسهیلات موجود استفاده کنند.

میزان مرخصی سربازان متاهل

با این وجود که در قوانین و مقررات سازمان نظام وظیفه، معافیت سربازی برای متاهلین در نظر گرفته نشده است؛ تسهیلاتی برای این افراد به وجود آمده تا شرایط را برایشان ساده تر کند. میزان مرخصی بیشتر، یکی از این تسهیلات است. مرخصی این افراد حدودا 10 روز از سایر سربازان بیشتر است. این مرخصی در مناطق با آب و هوای بد درجه 2، 16 روز ، در آب و هوای بد درجه 3، 18 روز و در مناطق با آب و هوای بد درجه 4، 24 روز می باشد.

در این مطلب سعی شد معافیت سربازی برای متاهلین بررسی شود. بعلاوه راه های ساده ای برای معافیت و تسهیلات این افراد معرفی کردیم. شما هم در صورتی که شرایط بهره مندی از این تسهیلات را دارید؛ می توانید با ارائه مدارک خود به دفاتر پلیس + 10، مراحل مربوطه را طی کرده و از این مزایا استفاده کنید.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: قانون حقوق سربازی وزن بیماری های قلبی پدر خانواده نظام وظیفه تولد الکترونیک ازدواج قوانین و مقررات سربازی معافیت سربازی نظر گرفته نشده نظر گرفته شده خدمت سربازی برای این افراد سربازان متاهل استفاده کنند معافیت پزشکی برای معافیت نظام وظیفه میزان حقوق کسری خدمت محل خدمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۶۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین مدت خدمت سربازی چند ماه می شود؟

به گزارش همشهری آنلاین، محسن پیرهادی با اشاره به تایید مصوبه کاهش مدت سربازی در شورای نگهبان گفت: همت و عزم جدی مجلس برای کاهش زمان خدمت سربازی نشان داد بن بست‌ها و سخت‌ترین موانع با رایزنی و تفاهم حل شدنی‌ است و مسئولان، نهادها و سازمان‌ها راهی جز مرتفع کردن مطالبات برحق جامعه ندارند و باید با نیاز و خواست مردم طبق قانون و بر اساس شرع همراه و همگام شوند.

پیرهادی با بیان اینکه پیگیری مطالبات به‌حق جامعه وظیفه ذاتی و غیر قابل اغماض نمایندگان مردم در خانه ملت است، افزود: تایید مصوبه مجلس در خصوص کاهش میانگین مدت زمان خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ۱۴ ماه از سوی شورای نگهبان، محصول پیگیری مستمر و بدون وقفه اصلاح قانون نظام وظیفه از سوی مجلس طی چهار سال اخیر بود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ ‌«نمی‌شود» در حل موانع اصلاح قوانین به نفع جامعه و نظام حکمرانی کشورمان ماندگار نیست. از ابتدای استقرار مجلس یازدهم همراه با شماری از نمایندگان اصلاح قانون نظام وظیفه را به عنوان مطالبه طیفی از جامعه بی وقفه دنبال کردیم و ثمره آن پس از رفع موانع و القای«نمی‌شود و می‌توان‌»های جمعی، کاهش زمان خدمت، افزایش بیش از دوازده برابری حقوق سربازان و گسترش دامنه معافیت مشمولان آن بوده است.

نماینده تهران با بیان اینکه در جریان پیگیری مطالبه جامعه در بحث اصلاح قانون نظام وظیفه بسیاری مجلس را به عوامگرایی و اقدامات پوپولیستی متهم کردند، گفت: برخی منتقدان مجلس در رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی مدام نمایندگان مدافع اصلاح قانون نظام وظیفه را متهم به کار پوپولیستی و بی دستاورد می‌کردند و مدعی بودند مجلس در این بحث نمی‌تواند ورود کند و پیگیری‌ها و مصوبات مجلس نتیجه‌ای نخواهد داشت چرا که به زعم آنها، تمام اختیارات در بحث سربازی محدود به تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح است.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه منتقدان با رویکرد القای یاس به نمایندگان در تلاش برای دلسرد کرد مجلس‌ از ایجاد اصلاح در قانون سربازی بودند، افزود: با وجود برچسب زنی‌ها مکرر مخالفان ومنتقدان ،نمایندگان مدافع اصلاح قانون سربازی در پیگیری بحث اصلاح قانون سربازی دلسرد و مایوس نشدند و در نهایت، تقیدنمایندگان به تعهدشان به مردم و عزم جدی مجلس در پاسخ به این مطالبه اجتماعی، سبب ایجاد تغییرات موثر در بحث خدمت نظام وظیفه در برنامه هفتم توسعه و بودجه‌های سالیانه شد که ثمرات آن عینی و قابل لمس است.

پیرهادی با بیان اینکه تایید مصوبه کاهش زمان خدمت سربازی مجلس از سوی شورای نگهبان نشان داد «نمی‌شود» نداریم، تاکید کرد: همانطور که مجلس با عزم جدی در تفاهم، مذاکرات و رایزنی های موثر و هدفمند توانست مطالبه بخشی از جامعه را به گوش ستاد کل نیروهای مسلح برساند و ستاد کل را به عنوان متولی اصلی سازمان نظام وظیفه اقناع به اصلاح قانون کند، دیگر مطالبات به حق مردم از شفافیت عملکرد مسئولان و واردات خودرو گرفته تا مقابله با رانتخواری و فسادستیزی نیز قابل حل و مرتفع شدن هستند و نباید هیچ مانع و سدی سبب دلسردی جامعه و مردم شود.

کد خبر 839755 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم سربازی سربازی - مشمولان

دیگر خبرها

  • بازنشستگان سال ۱۴۰۰ آموزش و پرورش در انتظار پرداخت مابه التفاوت پاداش
  • میانگین مدت خدمت سربازی چند ماه می‌شود؟
  • میانگین مدت خدمت سربازی چند ماه می شود؟
  • تصمیم نهایی در مورد کاهش خدمت سربازی
  • مصوبه کاهش مدت سربازی تایید شد / جزییات
  • مدت سربازی رسما کاهش یافت
  • مدت سربازی به‌طور رسمی کاهش یافت
  • کاهش مدت خدمت سربازی تایید شد + جزئیات
  • تصمیم در مورد کاهش خدمت سربازی نهایی شد
  • خبر فوری از کاهش مدت خدمت سربازی از زبان سخنگوی شورای نگهبان