Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سایه تحولات اخیر منطقه و پیروزی های مکرر محور مقاومت در برابر محور صهیونیستی، اقدامات خصمانه اخیر انگلیس و استرالیا ضد مقاومت فلسطین و لبنان جای تامل دارد.

سرویس جهان مشرق _ وزارت امور خارجه آمریکا هر ساله و در یک اقدام سنتی و البته تکراری، لیست گروه های تروریستی و کشورهای حامی تروریسم را منتشر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام که در راستای دیپلماسی عمومی و رسمی دولت ایالات متحده و باهدف دیپلماسی فشار و انحراف افکار عمومی جهان صورت می گیرد همواره مورد انتقاد قرار گرفته است؛ طیف انتقادات نیز از رویکرد آمریکا در تبیین تروریسم تا گنجاندن گروه ها و کشورهای حامی تروریستی، مورد مناقشه و بحث برانگیز بوده است.

ابزار نخ نما شده غرب و آمریکا ضد مقاومت

 در همین چارچوب قرار دادن گروه های مقاومت منطقه در لیست سازمان های تروریستی توسط کشورهای غربی، حربه کثیفی است که آمریکا و هم پیمانان آن هنگام احساس خطر از جانب مقاومت به آن متوسل می شوند. اقداماتی که اخیرا توسط غرب و متحدان ایالات متحده ضد جنبش های مقاومت اسلامی انجام شده نیز در همین راستا قرار میگیرد.

البته این اقدام نخ نما شده واشنگتن و متحدان آن ضد گروه ها و کشورهای مخالف آنها طی سالهای اخیر جنبه نمادین داشته و واقعیت های روی زمین نشان میدهد که عملا توانایی این طرفها  و به ویژه گروه های مقاومت در سطوح مختلف تحت تاثیر قرار نگرفته است.

در همین چارچوب طی دو هفته گزارش منابع از اقدام خصمانه انگلیس در قرار دادن نام جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لیست تروریسم خبر دادند. بر این اساس «پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس اعلام کرد که فعالیت جنبش حماس در این کشور بر اساس قانون «مبارزه با تروریسم» منع خواهد شد و براین اساس، هر کسی که از حماس حمایت کند، پرچم آن را برافراشته یا جلساتی برای این سازمان ترتیب دهد، قانون انگلیس را نقض کرده است. وزیر کشور انگلیس گفت که تعلق داشتن به حماس، ابراز همراهی با آن، کمک به ترتیب جلسات یا نمایش پرچم های این جنبش در ملاء عام ۱۰ سال مجازات حبس خواهد داشت.

سایر گروه های مقاومت و همه آزادگان جهان این اقدام خصمانه انگلیس ضد حماس را محکوم کرده و آن را در چارچوب همراهی غرب با سیاست های متجاوزانه رژیم اشغالگر صهیونیستی و تجاوز به حقوق ملت فلسطین که از بیش از یک صد سال قبل توسط همین غربی ها غصب شده، دانستند.

پشت پرده اقدام خصمانه استرالیا ضد حزب الله

اما به فاصله چند روز از این اقدام، دولت استرالیا به ریاست «اسکات موریسون» با در پیش گرفتن سیاست آمریکا و متحدان غربی علیه حزب‌الله، گروه مقاومت لبنان را در فهرست «سازمان تروریستی» خود قرار داد. دولت استرالیا تأکید کرد که با اتخاذ چنین تصمیمی، همه شاخه‌ها و زیر مجموعه‌های حزب‌الله در فهرست سازمان‌ تروریستی این کشور قرار می‌گیرند.

پیش از این، وزیر دفاع کلمبیا نیز در راستای خوش خدمتی به آمریکا و اسرائیل حزب الله لبنان را به انجام «اقدامات مجرمانه» متهم کرده بود و گفت که فعالیت‌های حزب الله لبنان در خاک خود را زیر نظر دارد. یک ماه و نیم پیش نیز، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که نام ۷ شخص حقیقی و یک شرکت به دلیل «مشارکت در تأمین مالی حزب‌الله لبنان» به فهرست اشخاص و نهادهای تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا به شمار می‌رود، اضافه شده است.

بر این اساس اقدام خصمانه اخیر استرالیا ضد حزب الله تازگی ندارد و مقاومت اسلامی لبنان نیز اعلام کرد که این تصمیم استرالیا بیانگر فرمانبرداری ذلیلانه این کشور از آمریکا و رژیم صهیونیستی است. این تصمیم بر روحیه ملت وفادار ما در لبنان و روحیه آزادگان دنیا تاثیری نخواهد گذاشت.

اما اهداف پشت پرده این اقدام استرالیا، آن هم در شرایط بحرانی لبنان و درحالی که این کشور از جانب کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تحت یک محاصره و تحریم خفقان آور قرار گرفته، چیست و چه پیامدهایی دارد.

در این راستا سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که این اقدام خصمانه استرالیا میتواند به تحولات اخیر منطقه یا انتخابات پارلمانی لبنان مربوط باشد، اما هیچ تاثیری بر عزم و اراده و آگاهی مقاومت ندارد.

بازخوانی سخنان سید حسن نصرالله نشان میدهد که بعد از شکست همه گزینه های آمریکا ضد مقاومت در لبنان و ناکامی واشنگتن و مهره های  آن در کشاندن حزب الله به آتش فتنه داخلی، ایالات متحده کمپین خود ضد مقاومت را در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان گسترش داده است. از نظر آمریکا و هم پیمانان آن قرار گرفتن حزب الله در یک لیست جدید تروریسم میتواند وزنه مقاومت در انتخابات پارلمانی آینده را کاهش دهد.

وحشت غرب از افزایش قدرت محور مقاومت

از طرف دیگر همانطور که اشاره شد، کشورهای غربی هنگامی که خطر افزایش قدرت محور مقاومت را احساس میکنند دست به چنین اقدامات خصمانه ای میزنند. «سیف دعنا» استاد جامعه شناسی و مطالعات بین الملل در این راستا معتقد است که قرار دادن جنبش های مقاومت در لیست سازمانهای تروریستی یک اقدام عامدانه است.

این استاد دانشگاه عرب زبان گفت که اکنون رژیم صهیونیستی احساس خطر شدیدی از جانب حزب الله به دلیل توانمندی های نظامی این جنبش دارد و اقدام استرالیا در تروریستی خواندن مقاومت لبنان در راستای مهار این تهدید صورت گرفته است.

وی درباره اقدام انگلیس در قرار دادن جنبش حماس فلسطین در لیست تروریسم اظهار داشت تلاشهایی از جانب دشمنان مقاومت برای تحت فشار قرار دادن حماس جهت جدایی از محور مقاومت وجود دارد.

در سایه نتایج نبرد «شمشیر قدس» و افزایش قدرت نظامی حماس که از دستاوردهای محور مقاومت ناشی میشود، متحدان غربی رژیم صهیونیستی در تلاش برای حذف حماس به نفع تشکیلات خودگردان فلسطین هستند که در هماهنگی کامل با صهیونیست هاست.

سیف دعنا معتقد است که تحولات اخیر یمن و شکست های عربستان صحنه منطقه را تحت تاثیر قرار میدهد و همچنین هیچ گزینه نظامی آمریکا یا اسرائیل برای مقابله با پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد. ارزیابی ها حاکی از افزایش قدرت محور مقاومت بوده و مرحله بعدی اصلا به نفع آمریکا و هم پیمانانش نیست.

وی همچنین تاکید کرد، آنچه که در داخل فلسطین و لبنان میگذرد جدا از برنامه های دشمنان برای کل منطقه نیست.

معن بشور، رییس مرکز عربی ارتباط و همبستگی بین‌المللی بر این باور است که موج تلاش برای اجرای طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید متوقف نشده و آنچه که امروز کشورهای غربی و آمریکا با محاصره مقاومت انجام میدهند تلاش برای ترویج عادی سازی با اشغالگران است.

وی تصریح کرد که حمله به منطقه با دو محور انجام میشود: اولی عادی سازی با صهیونیست ها و دومی هدف قرار دادن گروه های مقاومت.

بر این اساس دلیل عمده کمپین جدیدی که محور غربی-عربی-عبری تحت رهبری آمریکا ضد محور مقاومت به راه انداخته ترس از قدرت این حور و خطر روزافزون آن برای موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی است. به همین دلیل تشدید این گونه اقدامات خصمانه ضد مقاومت در مرحله شکست متحدان آمریکا و پیروزی دشمنان آن در منطقه، جای تعجب ندارد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو اسکات موریسون مقاومت فلسطین انگلیس جنبش حماس حزب الله لبنان عربستان ترامپ دولت استرالیا وزارت خزانه داری آمریکا استرالیا سیدحسن نصرالله اسرائیل مقاومت اسلامی لبنان اوفک حماس تحولات منطقه قدرت محور مقاومت گروه های مقاومت اقدام خصمانه افزایش قدرت قرار دادن آمریکا ضد ضد مقاومت حزب الله گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۶۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله گسترده حزب الله به 9 پایگاه ارتش اسرائیل

 

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد صد و شصت و یکمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز گشته و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد.

 

حمله گسترده حزب الله به 9 پایگاه ارتش اسرائیل

حزب‌الله لبنان بیانیه‌ای درباره هدف قرار دادن دقیق ۹ پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی منتشر کرد.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز جمعه پادگان «زرعیت» و پایگاه‌های «برکه ریشا»، «الراهب»، «حدب یارین»، «المرج» و «المالکیه» را به صورت دقیق هدف قرار داده است.

طبق گزارش شبکه الجزیره، حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری از هدف قرار دادن تجمعات نظامیان صهیونیست در پایگاه‌های «رویسات العلم»، «الرادار» و تپه‌های اشغالی «کفرشوبا» خبر داد.

منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی نیز از پرتاب موشک از جنوب لبنان به منطقه «شلومی» در الجلیل غربی خبر دادند.

در مقابل جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز چندین شهرک در جنوب لبنان را هدف حملات خود قرار دادند.

یگان توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی نیز مناطقی را در اطراف شهرک‌های «الوازنی»، «العدیسه»، «حولا»، «میس الجبل» و «عیترون» هدف قرار داد.

نوار مرزی لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش بوده است و هم‌زمان مقامات رژیم صهیونیستی به انجام حملات گسترده به لبنان تهدید کرده‌اند.

این درگیری‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در خاک لبنان و در مقابل حملات موشکی شدید حزب‌الله به مواضع و پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی تشدید شد.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسماً به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریباً ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند.

اخیراً رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده است.

نتانیاهو بار دیگر بر حمله به رفح تأکید کرد

 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جمعه شب گفت: به دنبال آن هستیم، پس از تخلیه آوارگان از شهر رفح، به این شهر حمله کنیم.

 وی با اشاره تلویحی به همدستی واشنگتن با تل‌آویو در جنایت علیه مردم غزه افزود: وارد جنگ دیپلماتیکی شدیم تا به ما برای تحقق اهداف نظامی، وقت بیشتری دهد.

سخنان نتانیاهو ساعاتی پس از آن بیان می‌شود که دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تایید طرح‌های شروع حمله نظامی زمینی ارتش این رژیم به شهر رفح در جنوب نوار غزه توسط «بنیامین نتانیاهو» خبر داده بود.

به گزارش ایرنا، دفتر نتانیاهو نوشت: وی طرح های عملیات نظامی در رفح در جنوب نوار غزه را تایید کرده است و ارتش رژیم اسرائیل برای اجرای این عملیات آماده می شود.

تایید طرح های عملیات نظامی در رفح از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی انجام شده است که مخالفتی جهانی با این تصمیم رژیم صهیونیستی وجود دارد و مقامات بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد بارها نسبت به عواقب حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه هشدار داده اند.

پیشتر رسانه ها به نقل از دفتر نتانیاهو گزارش داده بودند که پیشنهادات حماس برای برقراری آتش بس و مبادله اسیران ۲ طرف از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی رد شده است.

خبرگزاری فلسطینی «سما» گزارش داده بود که دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای در این باره مدعی شد: موضع جدید حماس درباره مذاکرات آتش‌بس همچنان مبتنی بر «خواسته‌های بی‌اساس» است.

استقبال آمریکا از دیدگاه حماس درباره آتش‌بس در غزه

جان کربی سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به دیدگاه حماس درباره آتش‌بس در نوار غزه گفت که آمریکا «محتاطانه خوشبین» است.

کربی جمعه شب اظهار کرد که دیدگاه حماس «در چارچوب» مذاکرات ماه‌های اخیر قرار دارد و «ما محتاطانه خوشبین هستیم که اوضاع در مسیر درست حرکت کند اما این بدان معنی نیست که کار تمام شده است.»

وی همچنین در واکنش به تصویب طرح حمله رژیم صهیونیستی به رفح گفت که آمریکا می‌خواهد طرح عملیات علیه رفح را ببیند.

کربی افزود: ما این طرح را ندیده‌ایم. قطعا از فرصت مشاهده آن استقبال می‌کنیم.

وی گفت که آمریکا از هیچ طرحی که پیشنهادهای «معتبری» برای حفاظت از مردم غزه در رفح نداشته باشد، حمایت نخواهد کرد.

جنبش حماس پنجشنبه شب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این جنبش دیدگاه خود درباره مذاکرات آتش‌بس را به طرف‌های میانجیگر ارائه کرده است.

حماس اعلام کرد: در چارچوب پیگیری مذاکرات آتش بس از طریق برادران ما در مصر و قطر، برای توقف تجاوز نظامی به مردم غزه و کمک رسانی و بازگشت آوارگان به غزه و خروج نیروهای اشغالگر از این باریکه، جنبش دیدگاه جامع خود را که مبتنی بر این اصول و مبانی است و برای توافق ضروری است، به میانجیگران ارائه کرد.

جنبش حماس افزود که این دیدگاه شامل مبادله اسرا نیز می‌شود و جنبش به حقوق و دغدغه‌های مردم فلسطین پایبند است.

در همین راستا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: پیشنهاد حماس در مرحله اول شامل آزادی اسرای صهیونیست زن، سالمندان و بیماران در ازای آزادی حدود یک هزار اسیر فلسطینی است.

برپایه این گزارش، پیشنهاد حماس تصریح می‌کند که تاریخ نهایی خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه پس از پایان مرحله اول توافق باشد.

رویترز همچنین اعلام کرد: پیشنهاد حماس همچنین شامل آزادی تمامی اسرای هر ۲ طرف در مرحله دوم تبادل اسرا است.

 

 

دیگر خبرها

  • «هوش مبارزاتی» و «قدرت نرم»؛ ۲ سلاح حزب‌الله در نبرد با صهیونیسم
  • تلاش هوکشتاین برای نجات اسرائیل از ضربات ویرانگر حزب الله
  • نرمش مشروط حماس در مذاکرات آتش‌بس
  • حمله مقاومت لبنان به محل استقرار نظامیان صهیونیست
  • المالکیه با خمپاره هدف قرار گرفت
  • حزب‌الله لبنان ۲ پایگاه‌ نظامی رژیم اسرائیل را هدف قرار داد
  • حزب‌ الله لبنان پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد
  • راهبرد وحدت میدان‌ها چگونه به تل‌آویو آسیب زد؟
  • حزب‌الله لبنان پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد
  • حمله گسترده حزب الله به 9 پایگاه ارتش اسرائیل