Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش فارس، نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت،آمریکا باید تمام تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران را رفع کند.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا» «وانگ گان»، نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی در شهر وین در اتریش  دوشنبه شب به وقت تهران گفت: «گفت‌وگو و مذاکره تنها راه صحیح برای حل مسئله هسته‌ای ایران است و ایالات متحده باید تمام تحریم‌های غیرقانونی مرتبط علیه ایران و طرف‌های ثالث از جمله چین را رفع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در نشست خبری خود ضمن استقبال از ازسرگیری مذاکرات «وین» برای احیای برجام تأکید کرد که ایالات متحده باید به طور کامل تمامی تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه کشورهای ثالث همچون ایران و چین را رفع کند.

بنا بر گزارش شبکه «سی‌سی‌تی‌وی»، وی در ابتدا ضمن استقبال از شروع مجدد مذاکرات وین گفت: «این نتیجه تلاش‌های مشترک تمامی طرف‌ها است و نشان‌دهنده از اراده مشترک تمامی طرف‌ها برای حفظ این توافق جامع است و مطابق با انتظارات عمومی جامعه بین‌المللی است».

ونبین در ادامه ضمن تأکید بر عزم پکن برای حفظ برجام گفت: «چین قاطعانه به حفظ این توافق جامع درباره موضوع هسته‌ای ایران متعهد است و اهمیت بسیار زیادی برای ازسرگیری مذاکرات درباره اجرای این توافق قائل است. چین برای مدتی از طرق مختلف ارتباطات و هماهنگی‌های فشرده‌ای با طرف‌های اصلی همچون روسیه، ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سطوح مختلف انجام داده است».

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای را فراهم کند.

در همین راستا، نشست کمیسیون مشترک برجام  از بعدازظهر دوشنبه هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) در محل هتل «پله کوبورگ» وین با حضور هیات‌های اصلی عضو برجام (ایران و گروه ۱+۴) (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برگزار شده است.

«علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۶۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت نیویورک‌تایمز از مذاکرات محرمانه ایران و امریکا

به گفته مقامات ایرانی و امریکایی، تهران و واشنگتن در ماه ژانویه در عمان گفتگو‌های غیرمستقیم و محرمانه‌ای را در مورد تهدید روزافزون حوثی‌ها در یمن برای کشتیرانی در دریای سرخ و همچنین حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق به پایگاه‌های آمریکایی انجام دادند.

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: مذاکرات محرمانه در دهم ژانویه در پایتخت عمان انجام شد. مقامات عمانی پیام‌ها را بین هیئت‌های ایرانی و آمریکایی که در اتاق‌های جداگانه نشسته بودند، منتقل می‌کردند. سرپرستی این هیئت‌ها بر عهده علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و برت مک گورک، هماهنگ کننده رئیس جمهور بایدن در امور خاورمیانه بود.

این دیدار که برای اولین بار توسط فایننشال تایمز در این هفته گزارش شد، اولین باری بود که مقامات ایرانی و آمریکایی مذاکرات حضوری - هرچند غیرمستقیم - را پس از حدود هشت ماه انجام دادند. مقامات آمریکایی گفتند که ایران در ژانویه درخواست این دیدار را کرده بود و عمانی‌ها قویاً توصیه کردند که ایالات متحده بپذیرد.

از آغاز جنگ غزه، ایالات متحده و ایران به یکدیگر اطمینان داده اند که هیچ یک به دنبال رویارویی مستقیم نبوده اند، موضعی که در پیام‌هایی که از طریق واسطه‌ها ارسال می‌شود، منتقل می‌شود.

اما در عمان، به گفته ایالات متحده، هر یک از طرفین درخواست روشنی از طرف دیگر داشتند.

واشنگتن از ایران می‌خواست که نیرو‌های نیابتی خود را مهار کند و حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه متوقف شود. تهران نیز به نوبه خود از دولت بایدن خواست تا آتش بس در غزه برقرار شود.

با این حال، هیچ توافقی حاصل نشد و ظرف چند ساعت پس از آنکه مک گورک جلسه با ایرانی‌ها را ترک کرد، ایالات متحده حملات نظامی را در یازده ژانویه با تهاجم به چندین موضع حوثی‌ها در یمن کلید زد.

در اوایل فوریه نیز ایالات متحده حملاتی را به پایگاه‌های نظامی مرتبط با ایران در عراق و سوریه در تلافی قتل سه نظامی آمریکایی در حمله شبه‌نظامیان عراقی نزدیک به ایران انجام داد.

از آن زمان، حملات به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق به پایان رسیده و تنها گزارش‌هایی مبنی بر تعداد کمی از این حملات در سوریه گزارش شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده در گفتگو‌ها شرکت کرد تا نشان دهد که حتی با افزایش تنش ها، واشنگتن همچنان برای پیگیری دیپلماسی با ایران آماده است -، اما اگر این گفتگو به نتیجه نرسد، ایالات متحده از زور استفاده خواهد کرد.

دو مقام ایرانی گفتند که ایران در مذاکرات تاکید کرده است که فعالیت شبه‌نظامیان، به‌ویژه حوثی‌ها را کنترل نمی‌کند، اما می‌تواند از نفوذ خود بر آن‌ها استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که همه حملات متوقف شود، البته در صورتی که آتش بس در غزه حاصل شود -، اما نه قبل از آن.

مقامات آمریکایی و ایرانی گفتند که ایران و ایالات متحده از زمان دیدار در ژانویه، به طور مرتب به تبادل پیام درباره شبه نظامیان نیابتی و آتش‌بس ادامه داده‌اند.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران گروه بحران گفت: وجود کانال‌های ارتباطی، حتی اگر غیرمستقیم باشد، قطعاً می‌تواند برای کاهش احتمال اشتباه محاسباتی و سوء تفاهم مفید باشد. اما همانطور که از آن زمان تا کنون دیده‌ایم، به‌ویژه در مورد حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، تنش‌ها بین دو طرف همچنان قابل توجه است.»

ایالات متحده و ایران هر دو تصمیماتی برای جلوگیری از یک جنگ مستقیم در فوریه گرفتند. نیرو‌های آمریکایی در پاسخ نظامی خود از حمله مستقیم به ایران اجتناب کردند و ایران شبه نظامیان در عراق را متقاعد کرد که حملات به ایالات متحده را متوقف کنند و شبه نظامیان در سوریه، شدت حملات را کاهش دهند تا از مرگ آمریکایی‌ها جلوگیری شود.

اما حوثی‌ها از ۱۹ نوامبر تاکنون ۱۰۲ حمله علیه کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده اند. به گفته پنتاگون. تا ۱۴ مارس، ایالات متحده ۴۴ حمله به مواضع حوثی‌ها انجام داده است، اما این حملات حوثی‌ها را که تهدید به استفاده از تسلیحات پیشرفته‌تر کرده اند، منصرف نکرده است.

یک مقام امریکایی گفت که حوثی‌ها یک موشک میان برد جدید را آزمایش کرده اند.

این مقام گفت که گزارش‌های رسانه‌های خبری روسیه در این هفته در مورد دسترسی حوثی‌ها به موشک‌های مافوق صوت به احتمال زیاد دقیق نیستند.

عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها روز پنجشنبه گفت که حوثی‌ها محدوده هدف‌گیری خود را گسترش خواهند داد تا از عبور کشتی‌های مرتبط با اسرائیل از اقیانوس هند و دماغه امید نیک در امتداد سواحل جنوبی آفریقا جلوگیری کنند.

تحلیلگران می‌گویند حوثی‌ها برگ برنده‌ای برای ایران در درگیری‌های کنونی شده‌اند، زیرا به کشتی‌رانی بین‌المللی آسیب رسانده و خطرات جنگ در غزه را فراتر از منطقه افزایش داده‌اند. به گفته تحلیلگران، این اهرمی است که ایران به راحتی از آن دست نخواهد کشید.

دیگر خبرها

  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام : چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با آمریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید؟
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام
  • طعنه ربیعی به مخالفان برجام: از خدا و دین برای زمین زدن آن استفاده کردید
  • طعنه تلخ ربیعی به مخالفان برجام/چندسال از خدا و دین وکربلا برای زمین زدن آن استفاده کردید و حالا دارید با امریکایی ها در باره رفع تحریم مذاکره می کنید
  • سکوهای خارجی با راهکار نخبگان ایرانی در دسترس قرار می‌گیرند
  • محور مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا
  • اندیشکده آمریکایی: ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد
  • روایت نیویورک‌تایمز از مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • قفل مذاکرات هسته ای ایران چطور در دوره دوم بایدن یا ترامپ باز می شود؟
  • گزارش استیمسون؛ ایران به قاتل سردار سلیمانی باج نخواهد داد | سعودی‌ها و اماراتی‌ها ممکن است به ترامپ توصیه کنند که...