Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-19@07:39:22 GMT

تقدیر حماس و جهاد اسلامی از اقدام هیات ایرانی

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۶۸۳۵

تقدیر حماس و جهاد اسلامی از اقدام هیات ایرانی

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در بیانیه جنبش حماس آمده است که موضع ارزشمند هیات پارلمانی ایران را که نشست مجمع اتحادیه بین‌المجالس را تحریم کرد و همزمان با سخنرانی «آوی دیختر» رئیس پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی سالن جلسه را ترک کرد، می‌ستاییم.

این بیانیه می‌افزاید: این موضع بیانگر سیاست ثابت و شایسته تقدیر جمهوری اسلامی ایران و نهاد‌ها و موسسات ایرانی است که همیشه از مساله فلسطین و حقوق و مقاومت فلسطین حمایت کرده و با تمامی شیوه‌های عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی اعلام مخالفت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای جداگانه، ضمن تقدیر از اقدام هیات ایرانی، این اقدام را بیانگر موضع جمهوری اسلامی در حمایت از حقوق و آرمان عادلانه مردم فلسطین و نشان‌دهنده پافشاری ایران بر امتناع از به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر صهیونیستی، توصیف کرد.

جهاد اسلامی این اقدام را نشان دهنده موضع عملی جمهوری اسلامی در حمایت از آرمان فلسطین همزمان با روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین دانست.

هیات ایرانی حاضر در مجمع اتحادیه بین‌المجالس در شهر مادرید روز یکشنبه، در اعتراض به سخنرانی «آوی دیختر» سالن برگزاری این مجمع را ترک کرد.

«احمد نادری» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ایران در نوبت سخنرانی هیات ایرانی در مجمع پارلمانی آسیا نیز ضمن نام بردن از موارد نقض حقوق اساسی فلسطینیان از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کرد: «این تنها بخش کوچکی از مشکلات بشردوستانه مردم فلسطین و نوک کوه یخ وضعیت دشوار در این سرزمین تحت اشغال است».

در این مجمع، پارلمان جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از پارلمان اندونزی برای ارایه پیش نویس قطعنامه «حمایت پارلمانی جهانی از وضعیت حقوق بشردوستانه فلسطینی‌ها»، حمایت کامل خود را از پیش نویس این قطعنامه اعلام می‌کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یوسف نوری آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین حماس جهاد اسلامی نشست بین المجالس مجمع اتحادیه بین المجالس یوسف نوری آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین جمهوری اسلامی هیات ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات ایرانی: سازوکار نظارتی بر حقوق‌بشر ایران، سیاسی و نامشروع است

یک دیپلمات ایرانی در واکنش به ادعاهای «گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران» گفت سازوکار نظارتی بر حقوق‌بشر ایران غیرقابل توجیه و فاقد هرگونه زمینه مشروع، عادلانه و موجه است.

به گزارش ایسنا، نمایندگی ایران در سازمان ملل در ژنو به ادعاهای «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران پاسخ داد و آن را «فاقد مشروعیت، سیاسی، و مغرضانه و براساس دشمنی با ایران» توصیف کرد.

«سمیه کریم‌دوست» رایزن حقوق‌بشر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی در ژنو تاکید کرد تهران «سازوکاری را که محصول قابل پیش‌بینی آن، این گزارش ساختگی و تحریف شده است، به رسمیت نمی‌شناسد؛ سازوکاری که اساسا ناقص و فاقد عنصر رضایت دولت مربوطه است و به عنوان بخشی از یک کارزار سازماندهی شده علیه ایران بر شورای حقوق‌بشر تحمیل شده است، به دشواری می‌تواند نتیجه‌ای معتبر داشته باشد».

نماینده ایران با بیان اینکه «این فقط برنامه سیاسی بازیگران اصلی حامی مالی هیأت است که ماموریت آن را تمدید و دور باطل را بارها و بارها حفظ می‌کنند» گفت: «کسانی که در کنار قدرت اشغالگر فلسطین در نسل‌کشی غزه شریک هستند، این به خودی خود بسیار گویا است! این نشان می‌دهد که ادعاهای آن‌ها در مورد توجهشان به حقوق‌بشر چقدر معتبر است».

کریم‌دوست این سوال را مطرح کرد که «آیا این گزارش - اگر اصلا بتوان به آن گزارش گفت- به ارتقا و حمایت از حقوق بشر کمک خواهد کرد؟» و در ادامه گفت: «این چیزی نیست که کشورهای حامی اصلی به آن اهمیت می‌دهند، و این نگران کننده است. آن‌ها به خوبی می‌دانند سازوکاری که ایجاد کرده‌اند، اساسا دستور العملی برای رویارویی است، شورا را از هرگونه بحث معنادار باز می‌دارد و دولت هدف را از هرگونه تعامل ثمربخش منصرف می‌کند».

دیپلمات ایرانی این گزارش را «کاملا یک طرفه و گمراه کننده» توصیف کرد و گفت: «این گزارش نه واقعی است و نه حرفه‌ای، چه رسد به اینکه به طور منطقی منصفانه و متعادل و منعکس‌کننده پیشرفت مداوم ایران در ترویج و حمایت از حقوق‌بشر و همچنین چالش‌هایی باشد که بر آن غلبه کرده است. این گزارش از بسیاری جهات بسیار فراتر از محدودیت‌های آیین‌نامه رفتاری است که قرار است از نظر قانونی و اخلاقی هر سازوکاری، از جمله مواردی که از طریق قطعنامه‌های غیر توافقی به شورا تحمیل می‌شوند، رعایت شود. این نقض قطعنامه شورای حقوق بشر در مورد منشور رفتار برای دارندگان صلاحیت رویه‌های ویژه شورای حقوق‌بشر است».

او تاکید کرد: «ما به عنوان یک کشور مسئول که به حقیقت اهمیت می‌دهد، هر سال بلافاصله پس از دریافت پیش‌نویس، گزارش را مطالعه می‌کنیم و نظرات مفصل خود را در مورد تک‌تک ادعاها و ادعاها ارسال می‌کنیم. شگفت‌آور است! تقریبا همه نظرات ما نادیده گرفته می‌شوند؛ بنابراین "تقریبا هیچ" سهمی از دولت مربوطه در گزارش‌ها وجود ندارد».

رایزن حقوق‌بشر ایران در ژنو در ادامه گفت: «همان‌طور که سال‌ها در این اتاق توسط بسیاری بیان شده است، قطعنامه خاص علیه یک کشور و سازوکاری که ایجاد می‌کند، با اصول جهانی بودن، عینی بودن و عدم انتخاب در رسیدگی به مسائل حقوق‌بشر در تضاد است؛ سازوکار نظارتی بر حقوق‌بشر ایران غیرقابل توجیه و فاقد هرگونه زمینه مشروع، عادلانه و موجه است و این امر ذاتا سیاسی و مغرضانه و براساس دشمنی با ایران است و با انتشار کلیشه‌های منفی در مورد کشور من، نتیجه معکوس نیز در پی دارد».

او همچنین با اشاره به جاوید رحمان گفت: «ما متاسفیم که دارنده ماموریت، یک تبعه انگلیس، موظف شده است به عنوان صاحب قلم برای توجیه ماموریت تحمیل شده به شورا از سوی دولت انگلیس و دیگر ذی‎نفعان عمل کند».

کریم‌دوست با تشکر از افرادی که «مخالف سیاسی شدن شورا هستند»، گفت: «حامیان اصلی باید به ابزاری‌سازی شورا برای دستاوردهای سیاسی پایان دهند؛ با وجود این، ما همچنان در حمایت از آرمان حقوق‌بشر مصمم هستیم؛ هیچ چیز، ما را از تحکیم نهادهایمان و ارتقای زیرساخت‌های قانونی، قضایی و اداری برای ارتقا و حمایت از حقوق‌بشر منحرف نمی‌کند».

نماینده ایران در پایان گفت: «ایران به تعامل ارزشمند خود با سازوکارهای مربوط به حقوق‌بشر، از جمله یو پی آر، رویه‌های ویژه، نهادهای معاهده و دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل ادامه خواهد داد. به عنوان جدیدترین نمونه، ایران گزارش خود را به کمیته حقوق بشر ذیل میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و در نوامبر گذشته با حضور هیأتی بلندپایه از جمهوری اسلامی ایران که در گفت‌وگوی تعاملی ۲ روزه با اعضای کمیته مربوطه شرکت کردند، ارائه کرد. ما مصمم به گوش دادن و مشارکت هستیم».

دیگر خبرها

  • واکنش جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شهادت «المبحوح»
  • غریب‌آبادی: ایران برای رسیدگی به مسائل داخلی خود ذیصلاح است
  • ایران برای رسیدگی به تمامی مسائل داخلی خود ذی‎صلاح است
  • ایران در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ اقدام‌های گسترده‌ای برای صیانت از حقوق مردم انجام داد
  • ایران در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ اقدام‌های گسترده‌ای برای صیانت از حقوق مردم انجام داده است
  • گزارش هیأت حقیقت یاب فاقد وجاهت قانونی و حقوقی است
  • ایران در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ اقدام‌های گسترده‌ای را برای صیانت از حقوق مردم انجام داده است
  • دیپلمات ایرانی: سازوکار نظارتی بر حقوق‌بشر ایران، سیاسی و نامشروع است
  • روز جهانی قدس موجب انتشار موج بیداری اسلامی است
  • اعلام آمادگی برای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان بین‌المللی کار