Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد توان ارتش و استقرار نظامیان این کشور در جهان را به منظور مقابله احتمالی با چین و روسیه تقویت خواهد کرد.

پنتاگون همچنین مدعی شد نیرو‌های خود در خاورمیانه را نیز برای بازدارنگی ایران و نیرو‌های مقاومت منطقه‌ای حفظ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مقامات آمریکایی، وزارت دفاع این کشور پایگاه‌های نظامی خود در گوآم و استرالیا را تقویت و گسترش و تمرکز خود بر چین به عنوان رقیب جدی نظامی را افزایش خواهد داد. پنتاگون قرار است در مناطق ذکر شده پایگاه جدیدی را برای بررسی بیشتر گزارش‌های نظامی تاسیس کند. مقامات آمریکا که نخواستند نامشان فاش شود در این رابطه گفتند: جزئیات این طرح که به دستور مستقیم جو بایدن در حال اجراست محرمانه است.

این اقدام در پی تشکیل یک اتحاد دفاعی جدید در ماه‌های اخیر میان آمریکا، انگلیس و استرالیا به منظور کنترل و مقابله با چین صورت گرفته است. مارا کارلین، یکی از مقامات ارشد سیاستگذاری در پنتاگون در این باره گفت: این تصمیم گیری نشان می‌دهد که فعلاً منطقه اولویت دار برای ارتش آمریکا اقیانوس هند و اقیانوس آرام است.

وی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: این اقدام نشانه عزم آمریکا برای مقابله با تهدیدات نظامی چین و کره شمالی در این مناطق است. این اقدام بازدارنگی نظامی در برابر جنگ احتمالی میان روسیه و برخی کشور‌های اروپایی را نیز تقویت می‌کند و با این کار نیرو‌های ناتو قادر خواهند بود قدرت بازدارندگی بیشتری داشته باشند.

وی افزود: مسئولیت ما در جهان ما را ملزم می‌کند که اقدامات موثری نیز در خاورمیانه داشته باشیم. گرچه ارتش آمریکا قادر خواهد بود نیرو‌ها را در زمان مناسب در موقعیت خطر مستقر کند.

مقامات پنتاگون از توضیح بیشتر در مورد چگونگی حضور نظامی آمریکا در مناطقی از خاورمیانه، شرق و غرب آفریقا و نیز شرق اروپا امتناع کردند. پیشرفت‌های نظامی چین در سال‌های اخیر در زمینه ساخت موشک‌های بالستیک و نیز موشک‌های مافوق صوت به شدت موجب نگرانی آمریکا شده و همواره به دنبال راه حلی برای کنترل این اوضاع است.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی ظهور چین را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می داند. وی معتقد است اروپا و خاورمیانه از درجه استراتژیک کمتری برای آمریکا برخوردار است و واشنگتن باید تمرکز خود را بر مهار چین قرار دهد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا در سال ۲۰۱۱ برای نخستین بار از سیاست چرخش به آسیا خبر داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پنتاگون آمریکا مقابله با چین پایگاه های نظامی مقابله با روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۷۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه روند نزدیک‌تر شدن روابط نظامی نیجر و روسیه

مربیان نظامی روس در ادامه تلاش‌های نیجر برای قطع همکاری‌های امنیتی با آمریکا و ادامه دادن به روند نزدیک‌تر کردن همکاری‌ها با مسکو در جنگ با گروه‌های افراطگر وارد این کشور حوزه غرب آفریقا شده‌اند.

به گزارش ایسنا، تلویزیون دولتی نیجر تصاویری را از ورود مربیان نظامی روس در اواخر روز پنجشنبه به خاک این کشور با یک هواپیمای حامل محموله‌های نظامی منتشر کرد. در این تصاویر دو مربی نظامی روس ملبس به کلاه و یونیفرم و نقاب نظامی در برابر این هواپیما دیده می‌شوند.

یکی از این مربیان نظامی روس در حالی که به زبان فرانسوی حرف می‌زد، گفت: «ما اینجا هستیم تا به ارتش نیجر در زمینه استفاده از تجهیزاتی که اینجا هستند آموزش دهیم. ما اینجا هستیم تا همکاری نظامی میان روسیه و نیجر را توسعه دهیم.»

به دنبال ورود این نیروهای روس به نیجر، عرصه برای ادامه حضور نیروها و پرسنل دیپلماتیک و غیرنظامی آمریکایی در این کشور تنگ‌تر شده و آینده همکاری‌های نیجر-آمریکا در زمینه عملیات‌های مبارزه با شبه‌نظامیان هر چه بیشتر زیر سوال می‌رود.

نیجر تا چندی پیش یکی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه غرب آفریقا در نظر گرفته می‌شد و واشنگتن در زمان نزدیک بودن روابطش با نیجر میلیون‌ها دلار را به روی یک پایگاه هوایی در یک منطقه بیابانی این کشور که اهمیتی محوری برای عملیات‌هایش علیه گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه «ساحل» آفریقا داشت، صرف کرد. 

به نوشته روزنامه گاردین آمریکا همچنین در همان زمان سرمایه‌گذاری سنگینی را به روی آموزش دادن به نیروهای نظامی نیجر برای آنکه بتوانند شبه‌نظامیان وابسته به القاعده و داعش فعال در این کشور و همسایگانش را شکست دهند، کرده بود.

برآوردها نشان داده‌اند تا ماه دسامبر گذشته حدود  ۶۰۰ سرباز آمریکایی و صدها مقاطعه‌کار نظامی آمریکایی دیگر در نیجر مستقر بوده و ماموریت آنها به پرواز در آوردن هواپیماهای جاسوسی اعم از سرنشین‌دار و بدون سرنشین و پشتیبانی از نیروهای محلی برای مقابله با گروه‌های افراطگر اعلام شد.

«عبدالرحمن چیانی»، رهبر انتقالی نیجر و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته میلادی به هماهنگی تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل متعهد شدند.

به گفته کرملین، این موضوع زمانی مورد بحث قرار گرفت که رهبر این کشور غرب آفریقا پس از حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس با پوتین برای ابراز همبستگی با مسکو تماس گرفت.

پس از برکناری محمد بازوم، رئیس ‌جمهور طرفدار غرب در سال گذشته، رهبری جدید از زمان به دست گرفتن قدرت در «نیامی» اقداماتی را برای قطع روابط با شرکای سابق غربی انجام داده و دلیل آن را شکست آنها در فرونشاندن خشونت‌های افراط گرایان در منطقه ساحل دانسته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقرار دستگاه‌ها و ادوات برای مقابله با سیل احتمالی در جنوب کرمان
  • پنتاگون: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست
  • جمهوری خواهان، ترامپ را منبع اطلاعاتی معتبرتری نسبت به پنتاگون می‌دانند
  • لهستان: آمریکا سامانه موشکی اسرائیل و اوکراین را تقویت کند
  • بایدن به تهدید دیپلماتیک ایران بسنده کرد
  • اولین واکنش پنتاگون به حمله ایران به اسرائیل
  • طالبان: خبر واگذاری پایگاه به آمریکا ساختگی است + عکس
  • آمریکا چین را به تغذیه ماشین جنگی روسیه متهم کرد/ پکن هشدار داد
  • ادامه روند نزدیک‌تر شدن روابط نظامی نیجر و روسیه
  • ادعای مقامات آمریکا: چین ماشین جنگی روسیه را تقویت می‌کند