Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، فیلمی از خروج گاز از زمین در اینترنت پخش شده که گفته می‌شود متعلق به منطقه زلزله زده هرمزگان است، روز دوم وقوع زمین لرزه نیز خبرنگار ایرنا شاهد خروج گاز از زمین در بالای کوه در روستای ذرتو بود.

پیمان رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمین لرزه‌های مهم می‌توانند با آزاد شدن گاز در قبل و بعد از وقوع زلزله همراه باشند، زلزله اصلی که در محدوده بخش فین شهرستان بندرعباس رخ داده منجر به ایجاد شکستگی‌های مختلفی شده که در نتیجه آن مسیری برای خروج گازهای درون زمین ایجاد شده و این گازها از طریق آن‌ها به بیرون متصاعد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در واقع گازهای درونی زمین از طریق شکستگی‌های که بعد از زمین‌لرزه ایجاد می‌شوند به سطح زمین می رسند، به عبارتی زمانی که شکستگی ایجاد می‌شود این گازها راحت‌تر خارج می‌شوند،

رییس مسوول کارگروه تعاملات ملی انجمن رسوب شناسی ایران انجمن ملی رسوب شناسی ایران اضافه کرد: ترکیب گاز خروجی در این منطقه به احتمال ۹۹ و ۹ دهم درصد بوی گوگرد بدهد چرا که در محدوده فین آب گرم وجود دارد که بوی گوگرد می‌دهد، این گازها درون زمین بوده‌اند و تا زمانی که در درون زمین بودند تحت فشار در آب‌های زیر زمینی بوده‌اند که در قالب چشمه‌های آب گرم گنو و فین خود را ظاهر می‌کردند.

عضو انجمن زمین شناسی نفت ایران انجمن زمین شناسی نفت ایران اشاره کرد: اکنون شکستگی های فراوانی به موازات و عمود بر گسل اصلی ایجاد شده و زمینه برای خروج گازهای درونی فراهم شده است و چیزی به نام خطر آتش فشان در آن منطقه وجود ندارد.

وی افزود: ویژگی‌های زمین شناسی در هرمزگان تا رشته کوه زاگرس به گونه‌ای است که چیزی به نام آتش فشان در آن وجود ندارد و از طرفی در رشته کوه زاگرس که به لحاظ زمین شناسی از گسل میناب آغاز و تا کرمانشاه و بعد از آن چیزی به نام آتش فشان نیست و این گازها هیچکدام منشاء آتش فشانی نداشته و احتمال دارد مقداری ماده آلی داشته باشند.

وی اشاره کرد: مردم نباید به گازهایی که از درون زمین خارج می‌شوند نزدیک شوند چونکه می‌توانند تنفس را با مشکل روبه‌رو کنند، نهادهای متولی باید از این محل‌ها نمونه برداری کنند و در نتایج گوگردی بدون یا نبود ترکیب مشخص می‌شود و این احتمال وجود دارد که خروج گازهای یاد شده پس از یک تا ۲ هفته خاتمه یابد.

عضو انجمن زمین شناسی ایران افزود: اگر از نگاه زمین شناسی به زمین‌لرزه‌های چهار تا ۶ ریشتر نگاه شود وقوع این زمین‌لرزه ها بسیار بهتر است چون در گذر زمان انرژی داخلی زمین را تخلیه می‌کنند و مانع از وقوع زمین‌لرزه هفت یا هفت و نیم ریشتری که می‌تواند منجر به کشته شدن تعداد بسیاری انسان شود.

وقوع زمین لرزه‌های چهار تا ۶ ریشتر در هرمزگان عادی است

عضو انجمن رسوب شناسی ایران عنوان کرد: هرمزگان استانی زلزله خیز بوده و وقوع زمین لرزه‌های چهار تا ۶ ریشتر در آن عادی است و گاهی شایعه‌هایی منتشر می‌شود که این ناشی از فعالیت هسته‌ای و انسانی بوده که دروغی آشکار است،‌ اساساً به خاطر فرورانش پوسته اقیانوسی هند به زیر پوسته اوراسیا در طول ۲ تا سه دهه گذشته و همینطور در آینده تعداد زمین‌لرزه در محدوده مکران (ایران،‌ پاکستان و افغانستان) افزایش می‌یاید.

عضو گروه زمین شناسی دانشگاه هرمزگان بیان کرد: تعداد گسل‌ها هم در هرمزگان فراوان بوده و زمین لرزه‌های چهار تا ۶ ریشتر همیشه در این استان رخ داده است و در حدود ۵۰ سال قبل هم در زمین‌لرزه ای به بزرگی هفت و ۲ دهم ریشتر  در منطقه رخ داده است.

وی ادامه داد: وقتی زمین لرزه‌های بزرگ از چهار و نیم ریشتر به بالا رخ می‌هد در برخی مواقع قبل وقوع آن، مثلاً ۲۴ ساعت تا یک ساعت قبل از وقوع زلزله به خاطر اینکه شکستگی‌های زمین باز یا بسته می‌شود چشمه‌های آب خشک یا ظاهر می‌شوند.
رضایی خاطر نشان کرد: هرچه شکستگی‌های زمین که سطح ایستاده آب را قطع می‌کنند بیشتر باشد آب بیشتری به سطح تراوش می‌کند که این چیزی طبیعی و عادی است.

وی اشاره کرد: زرند زلزله خیزتر از هرمزگان است اما مردم حاضر نیستند از پای کوه بلند شده و در شهر زندگی کنند، و این مردم کنار گسل زندگی می‌کنند و خانه‌ها در زمین لرزه‌ها تخریب می‌شود.

رضایی بیان کرد: بنیاد مسکن در پایین دست و ۱۰ کیلومتر دور تر از گسل برای اهالی خانه ساخته است اما مردم که اقتصادشان کشاورزی و دامپروری است حاضر نیستند جابه‌جا شوند چون همین گسل باعث شده چشمه‌های خوبی در بالادست زرند جاری شده و مردم بتوانند کشاورزی کنند.

زمین لرزه ۶.۴ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این لرزه پس لرزه‌های متعددی به دنبال داشت.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد.

برخی منازل بخش فین بر اثر این زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

برچسب‌ها هرمزگان بندرعباس زلزله پروندهٔ خبری زلزله در هرمزگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمزگان بندرعباس زلزله هرمزگان بندرعباس زلزله زمین لرزه های چهار تا ۶ ریشتر وقوع زمین لرزه زمین لرزه ها گازهای درون خروج گازهای شناسی ایران زمین شناسی درون زمین خروج گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۷۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۳.۹ ریشتری حوالی مجن شاهرود رخ داد

ابوطالب جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از وقوع زلزله به بزرگی ۳.۹ ریشتر در شاهرود خبر داد و بیان کرد: محل وقوع زلزله مرز استان‌های گلستان و سمنان و گسل امیریه بوده است.

وی با بیان اینکه عمق زمین‌لرزه شش کیلومتری زمین از سوی سازمان ژئو فیزیک دانشگاه تهران اعلام شده است، افزود: هنوز هیچ خسارتی گزارش نشده است.

فرماندار شاهرود بیان کرد: کانون زلزله ۲۵ کیلومتری مجن در شمال شهرستان بوده است.

کد خبر 6079421

دیگر خبرها

  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته است
  • نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار می‌شود
  • زلزله ۳.۹ ریشتری در حوالی مجن شاهرود
  • ثبت زلزله شاخص در شهداد کرمان / رخداد ۱۰۵ زمین‌لرزه طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۹ ریشتری حوالی مجن شاهرود رخ داد
  • وقوع زلزله در نصرت آباد زاهدان
  • وقوع زلزله ۶، ۳ ریشتری در حوالی پارس آباد
  • زلزله ۳، ۶ ریشتری در حوالی پارس اباد