Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهرداد حسن زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از پایان بررسی‌های و جمع‌بندی گسل توسط کارشناسان زمین شناسی حاضر در منطقه نتایج در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: البته فیلمی که به عنوان خروج گاز از دل زمین و یا آتش فشان در منطقه زلزله هرمزگان منتشر می‌شد متعلق به این استان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین گفت: در زمان وقوع زمین لرزه پنج ریشتری در روستای ذرتو حضور داشتیم که از بالای کوه حالت دوده و خاک به هوا برخاست و در نهایت شبیه لکه ابر شد، البته ماهیت آن مشخص نشد.

مردم مناطق زلزله زده هرمزگان به محل خروج گازهای درونی زمین نزدیک نشوند

مدرس گروه زمین شناسی دانشگاه هرمزگان گفت: گازهای خروجی در مناطق زلزله زده این استان به احتمال زیاد گوگردی باشدو جای نگرانی ندارد اما مردم به آنها نزدیک نشوند چرا که تنفس آنها را با مشکل روبه‌ٰرو می کند.

به گزارش ایرنا، فیلمی از خروج گاز از زمین در اینترنت پخش شده که گفته می‌شود متعلق به منطقه زلزله زده هرمزگان است، روز دوم وقوع زمین لرزه نیز خبرنگار ایرنا شاهد خروج گاز از زمین در بالای کوه در روستای ذرتو بود.

پیمان رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمین لرزه‌های مهم می‌توانند با آزاد شدن گاز در قبل و بعد از وقوع زلزله همراه باشند، زلزله اصلی که در محدوده بخش فین شهرستان بندرعباس رخ داده منجر به ایجاد شکستگی‌های مختلفی شده که در نتیجه آن مسیری برای خروج گازهای درون زمین ایجاد شده و این گازها از طریق آن‌ها به بیرون متصاعد می‌شوند.

وی ادامه داد: در واقع گازهای درونی زمین از طریق شکستگی‌های که بعد از زمین‌لرزه ایجاد می‌شوند به سطح زمین می رسند، به عبارتی زمانی که شکستگی ایجاد می‌شود این گازها راحت‌تر خارج می‌شوند،

رییس مسوول کارگروه تعاملات ملی انجمن رسوب شناسی ایران انجمن ملی رسوب شناسی ایران اضافه کرد: ترکیب گاز خروجی در این منطقه به احتمال ۹۹ و ۹ دهم درصد بوی گوگرد بدهد چرا که در محدوده فین آب گرم وجود دارد که بوی گوگرد می‌دهد، این گازها درون زمین بوده‌اند و تا زمانی که در درون زمین بودند تحت فشار در آب‌های زیر زمینی بوده‌اند که در قالب چشمه‌های آب گرم گنو و فین خود را ظاهر می‌کردند.

عضو انجمن زمین شناسی نفت ایران انجمن زمین شناسی نفت ایران اشاره کرد: اکنون شکستگی های فراوانی به موازات و عمود بر گسل اصلی ایجاد شده و زمینه برای خروج گازهای درونی فراهم شده است و چیزی به نام خطر آتش فشان در آن منطقه وجود ندارد.

وی افزود: ویژگی‌های زمین شناسی در هرمزگان تا رشته کوه زاگرس به گونه‌ای است که چیزی به نام آتش فشان در آن وجود ندارد و از طرفی در رشته کوه زاگرس که به لحاظ زمین شناسی از گسل میناب آغاز و تا کرمانشاه و بعد از آن چیزی به نام آتش فشان نیست و این گازها هیچکدام منشاء آتش فشانی نداشته و احتمال دارد مقداری ماده آلی داشته باشند.

زمین لرزه ۶.۴ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این لرزه پس لرزه‌های متعددی به دنبال داشت.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد.

برخی منازل بخش فین بر اثر این زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

برچسب‌ها هرمزگان بندرعباس زلزله پروندهٔ خبری زلزله در هرمزگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمزگان بندرعباس زلزله هرمزگان بندرعباس زلزله زمین شناسی زمین لرزه زلزله زده خروج گاز آتش فشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۸۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله بامدادی این استان را به لرزه درآورد/ جزئیات

به گزارش خبرآنلاین از مرکز لرزه نگاری کشور، ۲۹ دقیقه و ۵۰ ثانیه (۰۰:۲۹:۵۰) بامداد امروز (۲۹ فروردین) زلزله‌ای به بزرگی ۴.۸ در مقیاس ریشتر، مناطقی از استان سیستان سیستان و بلوچستان را لرزاند.

جزئییات زلزله:

تاریخ وقوع زلزله:

چهارشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در ۰۰:۲۹:۵۰
(وقت محلی - تهران)

۲۰۲۴-۰۴-۱۶ ۲۰:۵۹:۵۰
(UTC)

بزرگی زلزله:

۴.۸

نوع بزرگی:

MN

موقعیت رومرکز زلزله: ۲۸.۱۶ شمالی و ۵۹.۳۹ شرقی
عمق: ۷ کیلومتر
عدم قطعیت مکانی: ۲.۶۱+/- کیلومتر در جهت شمالی - جنوبی
۳.۳۳+/- کیلومتر در جهت شرقی - غربی
منطقه:

استان سیستان و بلوچستان

فاصله‌ها:

۲۴ کیلومتری مسجد حضرت ابوالفضل، سیستان و بلوچستان
۶۶ کیلومتری محمدآباد ریگان، کرمان
۷۶ کیلومتری گلمورتی، سیستان و بلوچستان

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896139

دیگر خبرها

  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • ثبت لرزه‌ نگاری در مرکز اورژانس همدان برای نخستین بار
  • فوران آتشفشان اندونزی صد‌ها نفر را فراری داد
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته است
  • زلزله بامدادی این استان را به لرزه درآورد/ جزئیات
  • نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار می‌شود
  • ثبت زلزله شاخص در شهداد کرمان / رخداد ۱۰۵ زمین‌لرزه طی هفته گذشته
  • وقوع زلزله در نصرت آباد زاهدان