Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تنها ۲۲۰ هکتار از سطح زیر کشت پاییزه استان از محل رودخانه زاینده‌رود به عنوان کشت پاییزه آبی، آبیاری می‌شود که امسال حوزه بالادست سد زاینده رود برداشتی از مخزن سد نداشته و اگر هم بوده عدد ناچیزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: محصولات کشت پاییزه چهارمحال و بختیاری عبارتند از گندم، جو، حبوبات دیم و کلزا که در ۹۰ هزار هکتار کشت می‌شوند و ۳۰ هزار هکتار از این مزارع آبی و بقیه به صورت دیمی آبیاری می‌شود.

بیشتر بخوانید

خشکسالی پدیده‌ای آرام و خزنده

برزگر اضافه کرد: در حوزه زاینده‌رود حدود هشت هزار و ۳۵۰ هکتار کشت پاییزه وجود دارد که شامل پنج هزار و ۶۰۰ هکتار گندم، دو هزار و ۳۵۰ هکتار جو، سه هزار و ۳۰۰ هکتار حبوبات، ۱۰ هکتار کلزا و ۵۰۰ الی ۶۰۰ هکتار علوفه می‌باشد که حدود دو هزار و ۷۰۰ الی ۸۰۰ هکتار از این محصولات کشت آبی و بقیه کشت دیم محسوب می‌شوند.

او اظهار داشت: از مجموعه کشت حاشیه زاینده‌رود که معروف به کشت پاییزه آبی هستند تنها دو هزار و ۷۰۰ الی ۸۰۰ هکتار از قنوات، چشمه، چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، اما امسال به خاطر مشکلات آبی برخی از کشت‌ها به روش کشت انتظاری انجام شده است.

برزگر تصریح کرد: امسال، کشت آبی گندم به علت مشکلات آبی حدود چهار تا پنج درصد نسبت به پارسال در استان کاهش پیدا کرد که در واقع می‌توان گفت عمده کاشت بالادست رودخانه زاینده‌رود معمولاً باغات و یا مزارع دیمی هستند و تنها ۳۰۰ الی ۴۰۰ هکتار گندم در این منطقه کشت می‌شود که از منابع آب‌های زیرزمینی چشمه و قنات آبیاری می‌شوند.

او گفت: تنها ۲۲۰ هکتار از سطح زیر کشت پاییزه استان از محل رودخانه زاینده‌رود به عنوان کشت پاییزه آبی، آبیاری می‌شوند که امسال حوزه بالادست سد زاینده رود برداشتی از مخزن سد نداشته و اگر هم بوده عدد ناچیزی است.

برزگر با اشاره به اینکه امسال سعی داشتیم مدیریت آب و کشت پاییزه را به سمت توسعه کشت دیم حرکت دهیم، بیان کرد: به علت خشک‌سالی، چاه‌ها و منابع طبیعی دچار مشکل آبی شدند و سهم آب سه هزار ساعته در بهار و تابستان برداشت شد لذا اکثر کشت‌های تابستانه و بهار نیز انتظاری کاشته شدند.

او با اشاره به اینکه در پایین دست سد زاینده‌رود سطح زراعی قابل توجهی در استان وجود ندارد، ادامه داد: همه زمین‌ها دیمی هستند و تنها بخش محدودی کشت بهاره وجود دارد و بالادست زاینده‌رود نیز یعنی شهرستان‌های کوهرنگ، بن و مرغملک هستند که عمدتاً از چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات آبیاری می‌شوند و برداشتی از رودخانه زاینده‌رود نداریم مگر جزئی که آن هم از شبه‌نهر‌های تزئینی است که درصد قابل توجهی نیست چراکه کل مزارع این منطقه زیر ۲۰۰ هکتار می‌باشند.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهادکشاورزی سطح زیر کشت سد زاینده رود کشت آبی رودخانه زاینده رود کشت پاییزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمحال و بختیاری همچنان دومین استان خشک کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل هواشناسی استان از کاهش ۳۴ درصدی بارش‌های سال زراعی در چهارمحال و بختیاری خبر داد.
وی با اشاره به کاهش ۱۹۲ میلیمتری بارش‌ها در میانگین بلند مدت، افزود: میزان بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلند مدت ۱۴ درصد کاهش دارد.

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۲۱ هزار و ۹۴۴ تن گندم مورد نیاز در چهارمحال و بختیاری
  • برنامه امسال چهارمحال و بختیاری ایجاد ۱۲۹۵۱ فرصت شغلی است
  • گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا خردادماه تأمین است
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • خرید محصولات پاییزه در خوزستان از ۵۳۶ هزار تن گذشت
  • بیش از ۵۳۰ هزار تن محصولات پاییزه در خوزستان خریداری شد
  • چهارمحال و بختیاری همچنان دومین استان خشک کشور
  • پیشرفت ۶۵ درصدی طرح‌های هادی روستایی در چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۱۲۲ درصدی صادرات کالا از استان چهارمحال و بختیاری