Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حیدر محمدی  مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره برخی اظهارات در خصوص گران شدن داروها  بیان کرد: قطعا ما آزاد سازی ارز را انجام ندادیم؛ البته از اردیبهشت سال گذشته بخشی از اقلام دارویی لاجرم نیمایی شده بود مثلا برخی از داروهای OTC و داروهایی که ارزبری آنها پایین بوده و باعث افزایش قیمت نمی شدند و مواردی که به عنوان ماده جانبی استفاده می شد و ماده موثره نبود و تولید داخل آنها موجود بود از جمله مواردی بود که ارزشان نیمایی شده بود؛ و سهیمه ارزی کل دارو و تجهیزات پزشکی  به یک باره از ۳ میلیارد هشتصد میلیون دلار در سال ۹۷ و ۳ میلیارد و سیصد میلیون دلار در سال ۹۸، در سال ۹۹ ناگهان دو و نیم میلیارد دلار شد و این کاهش سهمیه ارزی باید مدیریت می شد، ما نمی توانستیم با دو و نیم میلیارد ارز، مابه التفاوت ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلیون دلاری را که کم شده بود را به نحو دیگری جبران کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به هر طریق دولت تصمیم گرفته بود که سهمیه ارز ترجیحی کم شود. در سال ۱۴۰۰ خیلی کمتر هم شد و یک و نیم میلیارد مصوبه ارزی ما در شش ماهه اول بود که بعدا ۵۰۰ میلیون دلار اضافه شد. با این شرایط، امکان اینکه بتوانیم همه داروهای مورد نیازمان را وارد کنیم، نبود. به هرحال چاره ای نبود برای اینکه کمبودی ایجاد نشود، بخشی از اقلام دارویی که ارزبری کمتری داشته و اهمیت کمتری دارند و یا مشابه تولید داخل دارند، وارد کنیم. 

وی گفت: البته برخی از اقلام دارویی ارزشان روپیه بود و بانک مرکزی ارز ترجیحی نداشت که در اختیار ما قرار دهد و چنانچه ارز نیمایی نمی شد، به هیچ وجه دارو تامین نمی شد و کمبود و نبود آنها، مسلما مردم را آزار می داد که البته این اقلام، موارد مختصری بودند و بخش اعظم داروها و تجهیزات ما همچنان دولتی است و در انتظار دریافت ارز هستیم. این موضوع خطرناک است که کسانی که عنوان کرده اند ارز را باید روی ارز ترجیحی نگه داشت،  آیا نمی‌دانند ارز دولتی محدود است؟ و یا نیت دیگری دارند؟

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: در مورد افزایش قیمت دارو در برخی مطالب تا ۶۰۰ درصد عنوان شده بود که این موضوع را کاملا رد می کنم، زیرا چنین موضوعی را نداشتیم و معقول و منطقی هم نیست و چنانچه مصادیقی در این زمینه وجود دارد که ندارد، اعلام کنند. کمیسیون قیمت چنین چیزی را تایید نکرده است و قطعا میزان افزایش قیمت دارو همواره پایین تر از میزان تورم بوده و هست و این موضوع را می توان با اعداد و ارقام ثابت کرد.نکته عجیب اینست که فرایند کاهش سهمیه ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی از سال۹۷ و در دولت قبل با شیب تند شروع شده بود و ما تازه از ۱۰۰ روز شروع بکار دولت جدید عبور کردیم، چرا در ۳ سال گذشته این دلواپسان ساکت و خاموش بودند؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دارو افزایش قیمت تورم سلامت میلیون دلار افزایش قیمت ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۹۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟

به‌گزارش همشهری آنلاین، مروری بر رویدادهای جهانی نشان می‌دهد که حتی در حوزه اقتصاد نیز اغلب خبرها حول پاسخ نظامی قدرتمند ایران به رژیم صهیونیستی می‌چرخد. در چنین شرایطی برخی خبرها از افزایش فشارها از سوی نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بر دولت این کشور برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران حکایت دارد. بااین‌حال تحلیل‌گران بین‌المللی می‌گویند در شرایط فعلی افزایش تحریم‌های نفتی ایران می‌تواند منجر به رشد قیمت نفت و افزایش تورم در آمریکا شود و این چیزی نیست که جو بایدن به آن علاقه‌مند باشد؛ چراکه افزایش تورم می‌تواند به کاهش آرای رأی‌دهندگان آمریکا به نفع بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بینجامد که آبان‌ماه برگزار می‌شود. تحلیل‌گران غربی دیروز درهمین‌باره به رویترز گفتند که بعید است پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی باعث شود دولت بایدن اقدام چشمگیری علیه صادرات نفت ایران انجام دهد؛ زیرا نگران افزایش قیمت نفت است.

بیشتر بخوانید:

ایران پیشتاز افزایش تولید در اوپک

در رویدادی دیگر آمارها نشان می‌دهند که به‌دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت طلا و نفت تمایل زیادی به صعود پیدا کرده‌اند. تحلیل‌گران می‌گویند افزایش تنش‌ها می‌تواند قیمت طلا را به ۲۴۰۰دلار و نفت را به ۱۰۰دلار برساند.

همچنین در فضای اقتصاد جهان مشخص شد که آمریکا در حال قطع ارتباط شرکت‌های چینی با سایر کشورهاست و به‌تازگی فشارهای تازه‌ای را به امارات وارد کرده است. خبرگزاری بلومبرگ درهمین‌باره نوشت: یک شرکت اماراتی فعال در زمینه هوش مصنوعی در یک توافق پشت‌پرده با اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا توافق کرده است سرمایه‌گذاری در چین را قطع کند زیرا درغیراین‌صورت با تدابیر تنبیهی واشنگتن روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 845019 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت نفت و گاز صادرات و واردات تحریم صادرات نفت

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • تناژ بارگیری صادراتی راه آهن شمال غرب ۲۲۰ درصد افزایش یافت
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • حمل و نقل عمومی از شنبه گران می شود | افزایش ۱۶ درصدی نرخ ورودیه مترو
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • افزایش ۸۳ درصدی میزان بارش در نیشابور