Web Analytics Made Easy - Statcounter

طوفان استانبول باعث واژگونی کامیون ها و فروریختن سقف ساختمان ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۹۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی

 خبرگزاری رویترز نوشت: کردهای ترکیه ممکن است نقش موثری در انتخابات شهردار استانبول داشته باشند.

به گزارش عصرایران، روز یکشنبه آینده ترکیه شاهد برگزاری انتخابات شهرداری هاست. مردم در این انتخابات، شهرداران شهرها ، مناطق و محله ها را انتخاب می کنند.

بالاترین رقابت بر سر انتخاب شهردار بعدی استانبول است. انتخاب شهردار استانبول به عنوان بزرگترین و سیاسی ترین شهر کشور، از اهمیت بیشتر و سرنوشت سازی در مسیر سیاسی این کشور برخوردار است.

رقابت اصلی در استانبول میان دو کاندیدای حزب حاکم ترکیه (حزب "عدالت و توسعه" به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری) و حزب مخالف (جمهوری خواه خلق CHP) است. 

شهردار فعلی استانبول خود از حزب "جمهوری خواه خلق" است که در انتخابات گذشته توانست با شکست کاندیدای حزب حاکم به 25 سال حکمرانی این حزب بر استانبول پایان دهد.

تبلیغات انتخابات شهرداری استانبول 2024 - پوستر بزرگ اکرم امام اوغلو شهردار فعلی استانبول و کاندیدای حزب جمهوری خلق (رقیب اصلی حزب حاکم) - ( YASIN AKGUL/AFP via Getty Images)

رویترز نوشته است کردها در استانبول میان رای دادن به حزب مورد علاقه خود یعنی حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" HEDEP و حزب اصلی مخالفان (حزب جمهوری خواه خلق) در تردید هستند.

رویترز افزود: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کردهای ترکیه در انتخابات آینده شهردار استانبول، وفاداری به حزب خود را کنار گذاشته و از رقیب اصلی حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور حمایت خواهند کرد. 
حزب اردوغان امیدوار است مدیریت این شهر را از حزب رقیب پس بگیرد شهری که او زمانی مدیریت آن را در دست داشت.

در انتخابات قبلی شهرداری استانبول (سال 2019)، حامیان حزب " برابری و دموکراسی ملت ها" ( حزب حامی کردها) نقش اساسی در پیروزی کاندیدای مخالف اردوغان یعنی "اکرم امام اوغلو" داشتند.
 این انتخاب در پایان دادن به 25 سال حکومت حزب او "عدالت و توسعه" بر استانبول نقش اساسی داشت. همچنین در پنج سال گذشته به اپوزیسیون جایگاهی حیاتی در قدرت بخشیده است.

اما شکست کوبنده مخالفان در برابر اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری که در ماه مه گذشته برگزار شد، چشم انداز سیاسی را تغییر داد و رای دهندگان حامی حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" را بر سر بهترین راه برای پیشبرد موضوع حقوق اقلیت های کرد دچار اختلاف کرد.

تبلیغات انتخابات شهرداری استانبول - تبلیغات حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه AK)- خبرگزاری فرانسه

در استانبول، نظرسنجی ها نشان داد "امام اوغلو" از حزب "جمهوری خواه خلق" و رقیب او از حزب "عدالت و توسعه" به هم نزدیک هستند و رای نامزد حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" کاهش یافته است. این موضوع حامیان حزب کردی را با دو راهی مواجه کرد: با قلب خود رای دهند یا با عقل؟

"یوکسل گنچ" از مرکز تحقیقاتی "سامر" گفت  40 درصد از حامیان حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" اعلام کرده اند به اکرم امام اوغلو (کاندیدای حزب مخالف) رای خواهند داد. آنها مردد هستند. او افزود: "آنها به رأی دادن به نامزد حزب خود "برابری و دموکراسی ملت ها" فکر می کنند اما نمی خواهند حزب "عدالت و توسعه" (حزب حاکم به رهبری اردوغان) پیروز شود".

رویترز افزود: دولت اردوغان از زمان فروپاشی روند صلح میان دولت مرکزی و حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) در سال 2015 برای پایان دادن به شورش چندین دهه توسط حزب غیرقانونی کارگران کردستان ( پ ک ک )، سرکوب احزاب کرد را آغاز کرد.

حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" که سومین حزب بزرگ پارلمان ترکیه با 10 درصد کرسی هاست، جانشین حزب " دموکراتیک ملت ها" شد که به دلیل ادعای ارتباط با حزب "پ ک ک" با احتمال بسته شدن در دادگاه مواجه است. حزب این ادعا را رد می کند.

شهر استانبول پس از انتخابات قبلی شاهد هزاران بازداشت و برکناری شهرداران خود بود. این موضوع تمایل رای دهندگان به شکست حزب عدالت و توسعه را در سراسر کشور و در عین حال حفظ سلطه حزب برابری و دموکراسی خلق در جنوب شرق کشور افزایش داد. منطقه ای که اکثریت اهالی آن را کردها تشکیل می دهند. دیاربکر بزرگترین شهر کردنشین جنوب ترکیه است.

"مهمت (محمد) فاتح سوچو" یک بازنشسته در شهر دیاربکر (شهر کردنشین جنوب ترکیه) در مراسم جشن نوروز گفت: "من فکر می کنم در محیطی مانند دیاربکر، باید به حزب برابری و دموکراسی خلق ها رأی داد اما در استانبول، به اکرم امام اوغلو رأی خواهم داد".

"روژ گیراسون" مدیر مرکز تحقیقات "راویست" گفت که حزب برابری و دموکراسی  ملت ها  HDP و حزب اصلی اپوزیسیون "جمهوری خواه خلق" (CHP) در مورد برخی مناطق در استانبول به توافق رسیده اند که حمایت رای دهندگان حزب "برابری و دموکراسی  ملت ها " از امام اوغلو را آسان تر می کند. حدود نیمی از آنها مایل به انجام این کار هستند.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که بین سال‌های 1994 تا 1998 شهردار استانبول بود، از این توافق انتقاد و آن را یک "معامله کثیف" توصیف کرد که به دنبال شعله‌ور کردن تنش بین دو طرف است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • خیز ترکیه برای میزبانی المپیک ۲۰۳۶
  • 6 کشته در پی فروریختن پل فرانسیس اسکات در آمریکا
  • ایرانیان جایگاه چندم گردشگران خارجی استانبول را دارند؟
  • ببینید | فروریختن پل در بالتیمور
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • فروریختن پلی در آمریکا به علت برخورد کشتی
  • فیلم| لحظه فروریختن یک پل بر اثر برخورد کشتی
  • (ویدئو) لحظه فروریختن یک پل بر اثر برخورد کشتی
  • معرفی جاذبه‌های محله ببک استانبول