Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   علی مستوفیان سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت : در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری و توسعه این صنعت در استان، هفت طرح گردشگری شامل عنوان مجوز تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی شهرستان مانه و سملقان، تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی شهرستان گرمه، چهار اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و مانه وسملقان و یک مرکز تفریحی و سرگرمی شهرستان بجنورد مجوز ایجاد دریافت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید 

مستند کلاه کرکی شهرستان گرمه ساخته شد

مستوفیان با بیان اینکه به‌زودی عملیات احداث این تأسیسات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز می‌شود، افزود: میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این تأسیسات بالغ بر ۷۶،۲۳۹ میلیون ریال پیش‌‎بینی شده و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای بیش از ۵۰ نفر در حوزه گردشگری اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت‌های غنی استان در حوزه گردشگری و نقش مهم این صنعت به‌عنوان یکی از محور‌های اصلی توسعه استان یادآور شد: در این بازه زمانی ۲۱ موافق اصولی برای طرح‌های گردشگری در خراسان شمالی صادر شده است.

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور ایران قرار گرفته و با وسعتی بالغ بر ۲۸۱۷۹ کیلومترمربع، ۷/۱ درصد مساحت کل کشور را تشکیل داده است. این استان از شمال با کشور ترکمنستان و از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی و از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم‌ارز است. از لحاظ طبیعی نیز بین دو رشته‌کوه کپه داغ در شمال و آلاداغ و شاه جهان در جنوب بوده و دروازه شمالی خراسان قدیم محسوب می‌شود.

مردم استان خراسان شمالی از اقوام فارس (تات)، ترک، کرمانج، ترکمن و اقلیت‌های قومی گوناگون دیگر مانند بلوچ، عرب، لر، ترک‌های و فارس‌های مهاجر تشکیل شده و حضور قومیت‌های مختلف با فرهنگ‌های متنوع، همنشینی جذاب و درخور تحسینی را برای تولیدات صنایع‌دستی فراهم آورده است، بنابراین بسیاری از نقوش، موتیف و تکنیک‌ها از قومی به قوم دیگر راه‌یافته، به‌گونه‌ای که می‌توان مجموعه هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی خراسان شمالی را چشم‌اندازی بدیع از تکامل اندیشه‌ها دانست.

بر اساس شواهد و مستندات تاریخی حاصل از بررسی‌های باستان‌شناسی، پیشینه تاریخی این استان حداقل به دوران نوسنگی و حدود ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال قبل می‌رسد. در برخی از محوطه‌های تاریخی کشف شده در این استان آثاری از ارتباط آن با دوردست و در خارج از فلات ایران مشاهده گردیده است که معرف پویایی فرهنگ‌های منطقه در دوران پیش‌ازتاریخ است. در دوره اشکانی، خراسان به‌عنوان خاستگاه قوم پارت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و آثار مکشوفه نشان‌دهنده حضور فعال این قوم در پهنه کنونی خراسان شمالی است.

قرارگرفتن این خطه در مسیر جاده ابریشم نیز موجب رونق اقتصادی و اجتماعی آن در دوران مختلفی تاریخی بخصوص، ساسانی گردیده به‌نحوی‌که طی قرون نخستین اسلامی چهره‌های درخشان و نامداری از این سرمایه به پا خواسته است.

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی خراسان شمالی خراسان شمالی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۹۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد هزینه گلخانه به صورت تسهیلات در اختیار افراد قرار می گیرد

نوید فرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بحث سیاست توسعه گلخانه‌های کشور مبتنی بر یک سری از مطالعات بود که توسط وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ انجام شد و هیأت دولت مصوب کرد بحث گلخانه‌ها در کل کشور توسعه پیدا کند.

وی افزود: استان گلستان یکی از استان‌هایی است که برخی از نقاط استان مستعد تولید گلخانه هستند که بر همین اساس مجوزهایی گرفته شود و تسهیلات لازم به متقاضیان داده شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه افرادی که علاقه مند به این حوزه هستند باید از یک حداقلی‌ها برخوردار باشند، گفت: برای احداث گلخانه مساحتی به متراژ چهار هزار متر مربع زمین نیاز است که حداقل سه هزار متر آن تحت پوشش گلخانه‌ای قرار گیرد.

فرهانی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود افرادی که می‌خواهند در این بخش ورود کنند سطوح بالاتری را انتخاب کنند تا از درآمد بیشتری برخوردار شوند و بتوانند کار صادرات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بعد از استعلام‌های مربوطه که از ادارات اخذ می‌شود مجوز پروانه تأسیس صادر می‌شود، یادآور شد: با پروانه تأسیس که صادر می‌شود افراد می‌توانند مجوز تغییر کاربری را دریافت کنند.

فرهانی در خصوص تسهیلات اظهار کرد: ۸۰ درصد هزینه گلخانه به صورت تسهیلات در اختیار افراد قرار می‌گیرد که باز پرداخت آن پنج ساله است.

کد خبر 6080465

دیگر خبرها

  • احداث کانال انتقال آب کشاورزی در سوادکوه‌شمالی
  • صدور موافقت اصولی با اجرای ۲ طرح گردشگری در اردبیل
  • قانون عدم الزام بیمه مجدد شاغلین فصلی در استان اردبیل قابل اجرا است
  • افزایش ۳۷ درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی
  • مجوز احداث ۲ باب هتل در تبریز صادر شد
  • ۸۰ درصد هزینه گلخانه به صورت تسهیلات در اختیار افراد قرار می گیرد
  • اقامتگاه‌های غیررسمی و بدون مجوز مقبول نظر مسافران
  • تخصیص ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای احداث دیوار ساحلی جوادیه بجنورد
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی