Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@01:37:45 GMT

صورت سود و زیان چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۹۸۴۸

صورت سود و زیان چیست؟

 

 

صورت سود و زیان خلاصه‌ای از هزینه‌ها و درآمدهای ناشی از همه فعالیت‌های عملیاتی و غیر عملیاتی و همچنین سود و زیان خالص است. به کمک صورت سود و زیان سودآوری و افت مالی شرکت مشخص می‌شود. سازمان‌ها و شرکت‌ها با توجه به گزارش حاصل شده از حسابداری صورت سود و زیان تصمیمات درون و برون سازمانی گرفته و جایگاه خود را نسبت به رقبا می‌سنجند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمول محاسبه سود و زیان چیست؟

در سود و زیان باید تمام درآمدها با یکدیگر جمع شده سپس هزینه‌ها و مالیات از آن کسر شود. در صورتی که درآمدها از هزینه‌ها بیشتر و عدد حاصل شده مثبت باشد شرکت سود آور است اما اگر هزینه‌ها از درآمد بیشتر و عدد حاصل شده منفی شود، شرکت زیان ده می‌باشد. فرمول سود و زیان به صورت زیر است:

سود دوره مالی = هزینه‌های دوره مالی – میزان درآمدهای دوره مالی زیان دوره مالی = درآمدهای دوره مالی – میزان هزینه‌های دوره مالی

روش‌های ثبت صورت سود و زیان

تهیه صورت سود و زیان به دو روش زیر است:

روش ثبت دائم (سیستم‌های دائمی): کالاهایی که درطول دوره مالی معین شده خریداری ‌شوند، در حساب موجودی کالا به صورت بدهکار ثبت می‌شوند. پس از فروش کالاها، قیمت تمام شده کالای فروش رفته از حساب موجودی کالا خارج خواهد شد. در طی یک دوره مالی بهای تمام شده کالاهای موجودی به صورت مداوم در مدارک مالی شرکت در اسناد مالی گزارش داده می‌شود. روش ثبت ادواری (سیستم‌های ادواری): کالاهایی که در طول یک دوره مالی تعیین شده خریداری ‌شوند در اسناد مالی ثبت نمی‌شود. در روش ثبت ادواری حساب خرید، فروش و کالای خریداری شده در حساب خرید به عنوان بدهکار و کالای فروش رفته در حساب فروش بستانکار منظور خواهد شد.

ترازنامه چیست؟

ترازنامه وضعیت مالی شرکت در یک زمان مشخص از فعالیت شرکت همراه با اطلاعاتی که با دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت مرتبط است را به نمایش می‌گذارد. ترازنامه میزان نقدینگی کافی برای انجام تعهدات شرکت را تعیین می‌کند که تصویری از کل کسب ‌وکار به دست می‌آید. به کمک ترازنامه می‌توان نشان ‌داد که:

دارایی چقدر است؟ بدهی چقدر است؟ چقدر از حقوق صاحبان سهام باقی مانده است؟

تفاوت ترازنامه با صورت سود و زیان چیست؟

تفاوت‌های ترازنامه با صورت سود و زیان عبارتند از:

صورت سود و زیان نشان دهنده عملکرد شرکت در یک بازه زمانی است اما ترازنامه وضعیت مالی را در دوره‌ای از عمر شرکت را نشان می‌دهد. در انتهای صورت سود وزیان، سود خالص که با درآمد و هزینه مرتبط است ارائه می‌شود اما ترازنامه اطلاعات مربوط به دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت را نشان می‌دهد. صورت سود و زیان در یک گزارش چگونگی عملکرد مالی شرکت را ارائه می‌دهد اما ترازنامه میزان نقدینگی کافی برای انجام تعهدات شرکت را معین می‌کند.

صورت سود و زیان جامع چیست؟

صورت سود و زیان جامع یک صورت‌ مالی اساسی و گزارشی از فعالیت‌های یک کسب ‌وکار است که نشان دهنده عملکرد مالی سازمان در یک دوره مالی مشخص می‌باشد. صورت سود و زیان جامع نشان دهنده وضعیت شرکت یا سازمان به مدیران برای تصمیم‌گیری و سهامداران برای سرمایه‌گذاری است. هر نوع هزینه‌ و درآمد در صورت سود و زیان عادی نمایش داده نمی‌شود به همین دلیل برای نمایش دقیق آن‌ها صورت سود و زیان جامع تهیه می‌شود تا تمام درآمدها و هزینه‌های شناسایی‌شده را به موارد قبلی تخصیص دهند.

صورت سود و زیان تلفیقی چیست؟

صورت سود و زیان تلفیقی به مجموعه گزارشات مالی یک شرکت مادر و شرکت‌های فعال تابعه و تلفیق آن‌ها با یکدیگر گفته می‌شود که نشان دهنده گزارشی کلی از کسب و کار است. درآمدها و هزینه‌های ناشی از معاملات بین شرکت‌های گروه در صورت سود و زیان تلفیقی باید حذف ‌شود. علت حذف شدن این است که معاملات انجام شده در قالب درآمدها و هزینه‌ها نشان دهنده انتقال دارایی از یک شرکت به شرکت دیگر است که تغییری در دارایی‌های گروه ایجاد نمی‌کند.

تفاوت فروش کالا و خدمات در صورت سود و زیان چیست؟

قطعا نمی‌توان خدمات در قالب فعالیت فیزیکی یا غیر فیزیکی در صورت سود و زیان آورد اما به ازای خدمات انجام شده مبلغی دریافت می‌شود. مبلغ دریافتی در محاسبات و در صورت سود و زیان آورده می‌شود. در فروش کالا خریدار مبلغی را به فروشنده پرداخته که مبلغ پرداختی در صورت سود و زیان آورده می‌شود.

تقاوت خرید کالا و خدمات در صورت سود و زیان چیست؟

هنگامی که سازمان خریدی را انجام می‌دهد مبلغی از دارایی‌های شرکت کسر شده تا پول کالا پرداخت شود. به ازای خدمات انجام شده در قالب فعالیت غیر فیزیکی یا فیزیکی مبلغی طبق قرارداد معین شده از طرف شرکت به افراد یا سازمان‌های دیگر دریافت می‌شود که در صورت سود و زیان به صورت مبلغ دریافتی آورده می‌شود.

گزارش سود و زیان در نرم افزار حسابداری آنلاین ابرستان

یکی از اساسی ترین گزارشات در نرم افزار حسابداری آنلاین ابرستان، گزارش سود و زیان است. نرم افزار حسابداری ابرستان بطور هوشمند کلیه حساب های مرتبط با گزارش را که در سود و زیان اثر دارد را در گزارش اعمال می کند. با حسابداری آنلاین هر کاربر می تواند در هر زمان و هر مکان و با هر دستگاهی تمامی امور مربوط به حسابداری را به صورت آنلاین انجام دهد. مهترین گزارشات حسابداری و صورت سود و زیان را در کمترین زمان تهیه کند. هر شخصی می تواند با ثبت نام در سایت ابرستان به مدت 14 روز کاملا رایگان از تمامی امکانات ابرستان بدون محدودیت استفاده نماید. هزینه های آموزش، پشتیبانی و بروز رسانی نرم افزار کاملا رایگان است.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: سود و زیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۹۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۲ هزار واحد مسکن مهر هنوز تکمیل نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید غفوری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: در شرکت عمران شهرهای جدید و کلیه شهرهای جدید تابعه، مطابق با دستور وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهوری باید مساکن مهر باقیمانده به ویژه پروژه‌هایی که در گذشته مشکل معارض نداشتند را تا قبل از پایان سال ۱۴۰۳، به اتمام برسانیم.

وی افزود: حدود ۳۲ هزار واحد از مسکن مهر باقیمانده کشور مربوط به شهرهای جدید است که عمده این مسکن‌ها یعنی ۱۳۸۰۰ واحد مربوط به شهر جدید پردیس است که علت آن هم شرایط خاص توپوگرافی و زمان کلید خوردن پروژه است. ما همت را بر این گذاشتیم پروژه‌ها را در سال ۱۴۰۳ به اتمام برسانیم.

رئیس هیأت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه خاطر نشان کرد: بعضی از پیمانکاران به ویژه در فازهای ۸ و ۱۱ از همین روزهای ابتدایی پای کار هستند اما برخی کم‌کار هستند که با توجه به تذکرات قبلی، همچنان فعال نشدند. ما اخطارهای لازم را صادر کردیم و هفته آینده مجدداً از این پروژه‌ها بازدید خواهیم کرد. همین‌طور در سایر شهرها بازدیدهایمان ادامه خواهد یافت.

غفوری افزود: در پردیس شاهد شتاب کارها هستیم و در آستانه اتمام پروژه‌ها قرار داریم و به همین دلیل در ابتدای سال از تیم اجرایی شرکت عمران پردیس انتظار داریم پروژه‌های باقیمانده به ویژه آن دسته از پروژه‌هایی که معارض نداشتند را تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام برسانند و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز باید همت کنند و به ویژه دستگاه‌های مرتبط با وزارت نیرو و وزارت نفت، پابه‌پای افتتاح‌ها و تحویل واحدها باشند تا ما بتوانیم این پروژه ملی و پروژه‌ای که برای مردم است را تحویل دهیم.

غفوری در خصوص تأمین مالی پروژه نیز گفت: از نظر تأمین منابع مالی، با همتی که وزیر راه و شهرسازی در این موضوع داشتند و منابع خوبی که از صندوق ملی مسکن در اختیار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته، ما تقریباً مشکل خاصی را در بخش مالی نخواهیم داشت. بر این امر واقف هستیم که از آورده متقاضی و تسهیلات بانکی به ویژه در پردیس هیچ منابعی نداریم چرا که به اتمام رسیده و مطابق همین موضوع، ما منابع مالی مورد نیاز را از صندوق ملی مسکن تأمین خواهیم کرد.

کد خبر 6062794

دیگر خبرها

  • ناترازی‌های مالی، منشا اصلی ناترازی برق در کشور
  • بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس
  • زیان ۱۰۰ میلیارد دلاری شرکت‌هایی که از روسیه خارج شدند
  • منشاء ناترازی برق در کشور ناترازی‌های مالی است
  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • چگونه از کدال استفاده کنیم؟ | راهنمای کاربردی سامانه کدال
  • با عرضه سهام این شرکت: دست سیتی رو می‌شود!
  • ۳۲ هزار واحد مسکن مهر هنوز تکمیل نشده است
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود