Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-23@17:09:17 GMT

کدام سرطان‌ها واکسن دارند؟

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۱۱۹۹

کدام سرطان‌ها واکسن دارند؟

دکتر نیما فتاحی گفت: بسیاری از انواع سرطان‌ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی قابل درمان بوده و می‌توان از رشد و پیشرفت آن‌ها جلوگیری کرد.
به گفته یک پزشک کردستانی برای دونوع از سرطان‌ها واکسن وجود دارد؛ سرطان کبد که با واکسن هپاتیت ب که در دوره نوزادی تزریق می‌شود و نیز سرطان دهانه رحم که با واکسن گارداسیل در سنین بالای ۱۵ سال در خانم‌ها تزریق می‌شود و از سرطان دهانه رحم که یکی از عوامل ایجاد کننده ویروس پاپیلوم است جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دکتر نیما فتاحی با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در ایران و جهان سرطان است اظهار کرد: بسیاری از انواع سرطان‌ها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند به راحتی قابل درمان بوده و می‌توان از رشد و پیشرفت آن‌ها جلوگیری کرد.

وی مهم‌ترین اقداماتی را که برای کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها می‌توان انجام داد شامل پیشگیری از ابتلا و غربالگری جمعیت ذکر کرد و افزود: سرطان‌ها هم علت ژنتیکی و هم علت اکتسابی (محیطی) دارند که علت اکتسابی قسمت عمده آن به سبک زندگی فرد بستگی دارد که این سبک زندگی با اصلاح یا تغییرعادت‌ها قابل تغییر است و اگر اصلاح شود، می‌تواند از بروزخیلی از سرطان‌ها جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید

آیا واکسن‌های کرونا برای بیماران سرطانی بی‌خطر هستند؟
این پزشک عنوان کرد: در مرحله پیشگیری اولین شرط مهم، ورزش منظم در طول هفته است که در تحقیقات ثابت شده که می‌تواند در پیشگیری از سرطان نقش موثر داشته باشد.

وی ادامه داد: در رژیم‌های غذایی باید تا جای امکان مصرف گوشت قرمز را کم و ماهی را به جای آن افزایش داد وهمچنین مصرف میوه و سبزیجات را افزایش داده و مصرف فست فود‌ها را کم کرد.

فتاحی، با بیان اینکه داشتن وزن مناسب نیز تا حدود زیادی می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند، بیان کرد: مصرف الکل، سیگار، تنباکو و پیپ از جمله فاکتور‌های خطرناک در ابتلا به سرطان است، به عنوان مثال سرطان مثانه که یکی از موارد شایع مرگ و میر دراثر سرطان در آقایان است، بر اثر مصرف سیگار در آقایان به وجود می‌آید.

این پزشک کردستانی افزود: کمتر در معرض قرار گرفتن آفتاب می‌تواند به شدت ریسک ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. رفتار‌های پرخطر مانند تزریق مواد مخدر و استفاده از سرنگ مشترک ریسک ابتلا به هپاتیت و در نهایت ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

به گفته وی برای دونوع از سرطان‌ها واکسن وجود دارد؛ سرطان کبد که با واکسن هپاتیت ب که در دوره نوزادی تزریق می‌شود و نیز سرطان دهانه رحم که با واکسن گارداسیل در سنین بالای ۱۵ سال در خانم‌ها تزریق می‌شود و از سرطان دهانه رحم که یکی از عوامل ایجاد کننده ویروس پاپیلوم است جلوگیری می‌کند.

دکتر فتاحی گفت: رایج‌ترین سرطان‌هایی که به وسیله غربالگری در مراحل اولیه قابل شناسایی هستند و می‌توان از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کرد شامل روده، ریه، دهانه رحم و سینه است.

وی ادامه داد: در سرطان روده برای افراد بالاتر از۵۰ سال به سه روش غربالگری انجام می‌گیرد و در صورتی که فرد در خانواده سابقه سرطان روده داشته باشد در سنین پایین‌تر این غربالگری‌ها آغاز می‌شود.

فتاحی این سه روش را این گونه تشریح کرد و افزود: کولونوسکوپی که هر ۱۰ سال یکبار آن را باید تکرار کرد، سیگمواندوسکوپی که بخش انتهایی روده را بررسی می‌کند، و هر ۵ سال یکبار باید تکرار شود، تست مدفوع که در این تست خون مخفی را در مدفوع بررسی می‌کنند و سالیانه باید انجام گیرد که اگر این تست مدفوع مثبت باشد باید کولونوسکوپی انجام گیرد.

وی عنوان کرد: در افرادی که سیگاری سنگین هستند در سنین ۷۵-۵۵ سالگی از سی تی اسکن ریه برای بررسی سرطان ریه در آن‌ها استفاده می‌شود.

این پزشک عمومی عنوان کرد: سرطان سینه که از مهمترین علل مرگ و میر در خانم‌ها می‌باشد، برای غربالگری آن می‌توان از ماموگرافی که یک نوع عکسبرداری رادیولوژی است و درسنین ۴۰-۶۵ سالگی باید انجام گیرد، استفاده و توصیه می‌شود که خانم‌های ۶۰-۴۰ سال هر سال باید ماموگرافی انجام دهند و از ۶۰ سالگی به بالا هر دوسال یکبار باید ماموگرافی انجام دهند، اما در سنین زیر ۴۰ سال در صورتی که در خانواده فردی با سابقه سرطان سینه وجود داشته باشد، از این روش‌های تصویربرداری برای غربالگری استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: نوع دیگری از سرطان که قابلیت غربالگری دارد سرطان دهانه رحم است که از طریق تست پاپ اسمیر غربالگری آن انجام می‌شود که از ۲۱ سالگی شروع میشود و توصیه میگردد از ۳۰-۲۱ سالگی هر سه سال یکبار انجام گیرد و از ۶۵-۳۰ سالگی هر ۵ سال یکبار انجام گیرد.

منبع: ایسنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: واکسن واکسن کرونا واکسن ایرانی واکسن آنفلوآنزا سرطان دهانه رحم ابتلا به سرطان تزریق می شود سرطان ها انجام گیرد سال یکبار مرگ و میر خانم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۱۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان

افروز صفاری فرد مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به افزایش رشد سالمندی در کشور گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی به تمامی افراد بالا‌ی ۶۵ سال سالمند گفته می‌شود. به طور متوسط میزان رشد جهانی جمعیت سالمندان بالای ۶۵ سال هر ساله ۲.۵ درصد است. در ایران میزان رشد از ۴.۳ درصد در سال ۱۳۷۵، به ۵.۲ درصد در سال ۱۳۸۵ افزایش یافته است.

 بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان ایران، ۲۶ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل خواهد داد. وی با بیان اینکه دمانس، بیشتر در افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود، افزود: با توجه به رشد جمعیت سالمندی در کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور با بیماری‌های شایع دوران سالمندی مواجه خواهیم شد. مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور با تأکید بر توجه ویژه به مشکلاتی که بر اثر رشد جمعیت سالمندی ایجاد خواهد شد، درباره غربالگری اختلالات شناختی- دمانس در سالمندان گفت: با توجه به رشد جمعیت سالمندی در کشور و لزوم پرداختن به این مقوله، غربالگری افراد در محدوده سنی ۶۰ تا ۷۵ سال به صورت پایلوت در استان‌های یزد و قزوین در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طرح مذکور دارای چهار مرحله آگاه‌سازی، غربالگری، تشخیص مداخلات درمانی و توانبخشی است، گفت: غربالگران، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و تست‌های غربالگری برای‌شان تعریف شده است. آگاه‌سازی به صورت استفاده از پمفلت، جزوه، پوستر، بروشور آموزشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی انجام می‌شود. آزمون‌های غربالگری بر اساس الگوریتم‌های پیش‌بینی شده در طرح انجام خواهد شد و در صورت شناسایی موارد پرخطر، برای تشخیص دمانس پیش‌رونده به متخصصین ارجاع داده می‌شوند تا بر اساس پروتکل تشخیصی مندرج در سند ملی دمانس، اقدامات تشخیصی انجام شود. درصورت لزوم این افراد برای دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی به مراکز تخصصی ارجاع داده خواهند شد.

تشخیص زودهنگام از افت عملکرد افراد جلوگیری می‌کند

صفاری‌فرد گفت: پس از انجام فراخوان در این دو استان برای جذب کارشناسان و پزشکان واجد شرایط، در مجموع تعداد ۲۱۹ نفر کارشناس دارای مدرک روانشناسی و ۱۹ پزشک با تخصص‌های مغز و اعصاب، اعصاب و روان و طب سالمندی انتخاب شدند و در کلاس‌های آموزشی ویژه طرح دمانس شرکت کردند. دوره آموزشی ویژه کارشناسان غربالگر و پزشکان شامل آموزش‌های تئوری و عملی، انجام تست‌های مشخص روی سالمندان و آشنایی با سامانه ویژه طرح برای وارد کردن اطلاعات و داده‌ها در نرم‌افزار مربوطه بود.

وی هدف از اجرای این طرح را تشخیص بموقع این بیماری (دمانس) دانست و گفت: تشخیص بموقع دمانس و آلزایمر می‌تواند از افت عملکرد فرد جلوگیری کند و هر یک سالی که این بیماری زودتر شناسایی شود، می‌توان افت عملکرد فرد را پنج سال به تعویق انداخت. با آزمون‌هایی که بتوانند غربالگری دقیق‌تری را در سنین پایین‌تر انجام دهند می‌توان به درمان بیماری و پیشگیری از ورود بیماران به مراحل بالای بیماری کمک کرد. این در حالی است که فشار بار مراقبتی ناشی از ابتلا به دمانس، چالش بزرگی برای اقتصاد، بهداشت و آینده جوامع ایجاد می‌کند.

سالمندان برای انجام غربالگری چه کنند؟

مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر طبق دستورالعمل ویژه طرح دمانس- وفق برنامه کشوری دمانس در نظام سلامت ایران- مراحل آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی، فراخوان و جذب نیرو‌های کارشناسی و پزشکان واجد شرایط و آموزش‌های کامل ایشان انجام شده است. غربالگری سالمندان توسط کارشناسان غربالگر آموزش‌دیده در مجموع در ۹۲ پایگاه در دو استان یزد و قزوین در حال انجام است. این پایگاه‌ها شامل مراکز روزانه سالمندی توانبخشی، کانون بازنشستگان، مراکز سالمندی شهرداری و ... است.

صفاری‌فرد افزود: سالمندان مشکوک به ابتلا به دمانس، بر اساس نتایج حاصله از انجام ۴ تست ویژه غربالگری توسط غربالگران آموزش‌دیده، به پزشکان متخصص آموزش‌دیده ارجاع می‌شوند و در نهایت سالمندان با تشخیص نهایی دمانس، برای مداخلات درمانی و توانمندسازی ارجاع می‌شوند.

وی تأکید کرد: تمامی هزینه‌های غربالگری تا مرحله تشخیص بر عهده دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی سازمان بهزیستی کشور است و اقدامات لازم برای تسهیل دسترسی سالمندان با تشخیص دمانس برای دستیابی به خدمات توانمندسازی مراکز روزانه سالمندی تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور با معاونت توانبخشی انجام شده است.

به گفته مدیر کل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور تا کنون برای ۵۴ هزار سالمند در دو استان یزد و قزوین، غربالگری دمانس انجام شده است.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • غربالگری ۳ سرطان شایع در خراسان رضوی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد
  • غربالگری ۸۰۰۰۰۰ نفر از جمعیت استان اردبیل
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • مصرف کدام کره از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند؟
  • غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی