Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@00:18:06 GMT

سن طلایی باروری در زنان چند سالگی است؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۱۶۵۱

سن طلایی باروری در زنان چند سالگی است؟

یک متخصص زنان و زایمان گفت: بهترین سن باروری از نظر سلامت مادر و جنین که مادر از سلامت کامل برخودار است و انرژی دارد 20 تا 25 سال است.

به گزارش برنا؛ بنا بر آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، درحالی اغلب موالید بهار سال گذشته (۹۹)، از مادران ۲۵ تا ۲۹ ساله متولد شده‌ بودند که بیشتر موالید بهار امسال (۱۴۰۰) از مادران ۳۰ تا ۳۴ ساله به دنیا آمدند و این امر می‌تواند نشان دهنده آن باشد که سنین فرزندآوری و حتی سن ازدواج در سال‌های پیش‌رو می‌تواند خطر جدی برای جمعیت کشور باشد و هزینه‌هایی که در ادامه آن برای دولت پیش می‌آید، داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسرین سحرخیز، کارشناس جمعیت و متخصص زنان و زایمان، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: متخصصان از لحاظ علمی از 15 تا 45 سال را سن باروری می‌دانند.

او با بیان اینکه در همه این سنین بر اساس شرایط امکان باروری است، افزود: از نظر سلامت مادر و جنین بهترین سن باروری که مادر از سلامت کامل برخودار است، انرژی دارد سن 20 تا 25 سال است.

سحرخیز ادامه داد: بیماری‌های دستگاه تناسلی، بیماری‌های سیستمی مثل دیابت، فشارخون و چربی در سن 20 تا 25 سال در کمترین حد خود است و همچنین از نظر کروموزمی تخمکها در سنین جوان هستند و فرزندان سالم‌تری در این سن به دنیا می‌آیند.

سحرخیز تصریح کرد: در ادامه 30 سالگی بهترین سن باروری برای مادر است چراکه قدرت باروری حداکثر در این دهه از عمر یک زن است و میزان باروری در بالاترین میزان خود برخودار است.

وی با اشاره به اینکه بعد از 30 سالگی هم زنان می‌توانند باردار شوند اما قدرت باروری در منحنی‌های باروری از قدرت کمتری برخوردار است و کاهش میزان باروری واضح‌تر است، ادامه داد: قدرت باروری بعد از 40 سال خیلی کمتر خواهد بود همچنین از سن 35 سال به بالا بیماری‌های مدیکال مثل فشار خون، دیابت، چربی بالا، بیماری دستگاه تناسلی و بیماری‌های متابولیک بیشتر خود را نشان می‌دهد.

این پزشک زنان ادامه داد: اگر زنی تا 30 سالگی بارداری را تجربه نکرده احتمال ابتلا به بیماریهایی مثل فیبرم‌های دستگاه تناسلی، رحم، کیست‌های تخمدانی و... را پیدا می‌کند و هر چه سن بالاتر رود درصد شیوع این بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

سحرخیز گفت: بعد از 35 سالگی تخمک‌ها پیرتر می‌شوند و احتمال ناهنجاری‌های کروموزمی و ناهنجاریهای دوره جنینی افزایش پیدا می‌کند بنابراین به همین میزان، میزان سقط هم بیشتر می‌شود.

وی درباره اثرگذاری سن مادر باردار روی جنین افزود: تخمک‌ها در خانم‌ها محدود هستند و هر سیکل قاعدگی که اتفاق می‌افتد 20 تا 30 تخمک مصرف می‌شود و تخمک‌گذاری رخ می‌دهد که با این امر می‌تواند لقاح را بارور کند. زمانی که سن بالاتر می‌رود اختلالات کروموزمی بیشتر شیوع پیدا می‌کند به همین دلیل میزان سقط افزایش می‌یابد.

سحرخیز افزود: یک خانم می‌تواند بعد از 35 سالگی هم فرزند سالمی داشته باشد اما درصد شیوع این بیماری‌های کروموزمی در نوزادان افزایش پیدا می‌کند. و بیماری‌های مدیکالی می‌تواند روی رشد جنین نیز موثر باشد و موجب زایمان‌های زودرس، زایمان‌های منجر به نوزادان با رشد کم و... شود.

انتهای پیام// 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سن ازدواج دولت زنان زایمان برنا سلامت انرژی تخمک پزشک بارداری ابتلا به بیماری ناهنجاری رشد مادران سن باروری افزایش سن باروری سن باروری بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۱۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش ممکن است پیری را معکوس کند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، برخی تغییرات در بدن با افزایش سن اجتناب ناپذیر است. با این حال، محققان هنوز در تلاشند تا به طور کامل همه تغییراتی را که اتفاق می‌افتد و معنای آنها برای سلامت بزرگسالان مسن را درک کنند.

یک مطالعه منتشر شده نشان داد که یک نوع چربی خاص با افزایش سن در بافت عضلانی شروع به ایجاد می‌کند.

محققان ابتدا لیپید را با استفاده از بافت موش شناسایی کردند و سپس نتایج مشابهی را در عضلات انسان یافتند. آنها سپس دریافتند که سطح این چربی را می‌توان از طریق ورزش در میان زنان یائسه کاهش داد.

نتایج به یکی دیگر از مزایای احتمالی ورزش و نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد این تجمع چربی اشاره دارد.

محققان مطالعه حاضر خاطرنشان می‌کنند که مطالعه لیپیدهای پیچیده (چربی‌ها) ممکن است به درک بیماری‌های مرتبط با افزایش سن و طول عمر کلی کمک کند.

برای این منظور، آنها ابتدا ده بافت مختلف را در موش‌های پیر و جوان مورد بررسی قرار دادند تا تفاوت‌های مربوط به سن در لیپیدها را درک کنند. آنها دریافتند که لیپیدهای بیشتری با افزایش سن در بیشتر بافت‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند شروع به تجمع می‌کنند. لیپیدهای اولیه ای که آنها پیدا کردند، بیس (مونوآسیل گلیسررو) فسفات (BMPs) نام داشت.

در مرحله بعد، محققان می‌خواستند ببینند که آیا تجمع BMP مشابهی در انسان رخ داده است یا خیر. آنها نمونه‌برداری‌های عضلانی را از مردان و زنان جوان‌تر بین ۲۰ تا ۳۰ سال و مردان و زنان مسن‌تر بین ۶۵ تا ۸۰ جمع‌آوری کردند. در حالی که بین نمونه‌های بافت عضلانی مردان و زنان تفاوت‌هایی وجود داشت، محققان متوجه تجمع BMP در شرکت‌کنندگان مسن‌تر شدند.

به گفته محققان، BMP ها در بیماری‌های مختلف از جمله بیماری مزمن کلیوی، بیماری‌های مربوط به تجمع کلسترول و بیماری‌های عروقی و برخی اختلالات متابولیک ژنتیکی تجمع می‌یابند. ممکن است مشخص شود که سطوح BMP به عنوان یک نشانگر مرجع برای پیری سالم عمل می‌کند، اما برای این کار به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در مرحله بعد، محققان می‌خواستند ببینند آیا ورزش می‌تواند بر سطح BMP تأثیر بگذارد یا خیر. برای این بخش از مطالعه، محققان ۱۲ زن یائسه بین ۴۵ تا ۷۰ سال را که اضافه وزن داشتند و کمتر از سه ساعت در هفته ورزش می‌کردند، بررسی کردند.

محققان دریافتند که حتی در طول دوره مداخله کوتاه، سطوح BMP پس از مداخله ورزشی کمتر بود.

کد خبر 6085953

دیگر خبرها

  • شهربانو منصوریان در 39 سالگی طلایی شد
  • زنانی که در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند
  • خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • ترانه علیدوستی در بیمارستان بستری شد
  • معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد؛ درخواست دوباره برای درج نام مادر در کارت ملی