Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی کیفیت سریال‌های تلویزیونی از نگاه منتقدان را در این مطلب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا بخوانید؛

این روزها سریال‌های سرجوخه و پلاک 13 از شبکه سه در حال پخش است و طبیعتا با نقاط ضعف و قوتی در ساخت و محتوا مواجه هستند. نکته جالب اینکه این دو مجموعه تلویزیونی در حالی در کنداکتور تولیدات به روز تلویزیون از شبکه سوم سیما جای گرفته‌اند که دیگر شبکه‌های سراسری درحال بازپخش آثار موفق پیشین هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وصف مقایسه آثاری چون نون- خ و زیرخاکی با سریال فعلی آرش معیریان (پلاک 13) و البته ساخت سریال جدید احمد معظمی (سرجوخه) نکته‌ای است که در گفت‌وگو با منتقدان و کارشناسان سینما بررسی می‌کنیم.

***

جبار آذین، نویسنده، منتقد و مدرس سینما و تلویزیون، درباره دو سریال جدید درحال پخش شبکه سه سیما  به برنا گفت: سال هاست که تلویزیون در عرصه تولید سریال گام های بلند بر نداشته و برخلاف سال‌های نسبتا دور که سریال‌های مختلف، متعدد و متنوع در گونه‌ها و ژانرهای مختلف مثل خانوادگی، کمدی، اجتماعی و حتی سیاسی در تلویزیون تولید می‌شد، به مرور به دلایل مختلف از دامنه این آثار کاسته شده و به جایی رسیده که اغلب سریال های تولید شده در چند سال اخیر از سطح متوسط و زیر متوسط فراتر نمی‌روند.

این منتقد می‌گوید: با این حال چنانچه شرایط مهیا شود و برخی از هنرمندان بتوانند در حد توانایی‌ها، حمایت‌ها و هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد آثاری را در تلویزیون و حوزه سریال تولید کنند، گاه با سریال‌هایی روبرو می‌شویم که به دلیل نزدیکی به ذوق و سلیقه مخاطب و تازگی در موضوع و پرداخت هنرمندانه با استقبال مواجه می‌شود؛ از جمله سریال‌هایی که این روزها شاهد پخش آن از تلویزیون هستیم مجموعه پر مخاطب، جذاب و استاندارد، سریال «سرجوخه» است که به دلیل پردازش نو در موضوع، استفاده از متنی قوی، کارگردانی حرفه‌ای و درست و بازیگیری از بازیگران مستعد برای تماشاگران و همچنین قشرهای مختلف از هنرمندان و منتقدان، مطلوب جلوه کرده است.

جبار آذین اظهار داشت: در واقع با رایج شدن تولید سریال‌های پلیسی- امنیتی، که سرجوخه نیز از آن جمله آنهاست، تلویزیون در مسیر تازه‌ای پا گذاشته که لازم است این مسیر تداوم یافته و با دعوت از هنرمندان تراز اول کشور، که متاسفانه چند سالی است به دلیل عملکردهای غلط برخی از مدیران از تلویزیون رانده شدند و حمایت تلویزیون باز هم مردم شاهد آثار قوی کمدی، خانوادگی و حتی در همین سریال‌های پلیسی- امنیتی باشند. ضرورت تغییر و تحول در شیوه تفکر در مدیریت و سریال‌سازی، باتوجه به استقبالی که از سریال‌های نمونه مثل خانه امن و سرجوخه شده، نشان دهنده این است که تماشاگر به حرف‌های جدیدتر و ساختارهای قوی‌تر در سریال سازی نیاز دارد و به همین دلیل است که سریال سرجوخه توانسته در میان سریال‌های در حال پخش تلویزیون چند سر و گردن بالاتر ظاهر شود.

وی افزود: یکی از ژانرهای پر استقبال در عرصه سینما و تلویزیون ساخت آثاری است که به نوعی در آن‌ها با سرگرم کردن مخاطب و ارائه مضامین مناسب از طریق طنز و کمدی توام با انتقادهای خانوادگی و اجتماعی، سبب‌ساز توجه بیشتر هنرمندان و مردم به تلویزیون شوند و متاسفانه این مهم هم مدت‌هاست که جای خالی‌اش در میان تولیدات تلویزیون احساس می‌شود. با کوچ گروهی از هنرمندان از تلویزیون به شبکه نمایش خانگی و حتی سینما دیگر شاهد این‌گونه آثار در تلویزیون نیستیم با این احوال گاه کم و بیش برخی از هنرمندان سعی می‌کنند چیزهایی تحت عنوان سریال کمدی در تلویزیون بسازند اما واقعیت این است که اغلب این تولیدات سطحی هستند و نه در سوژه نوآوری دارند و نه در ساختار هنری حرف تازه‌ای برای گفتن؛ نمونه این آثار سریال بسیار سطحی، کلیشه‌ای و نخ نمای پلاک 13 است در حالی‌که چنانچه از سوژه به روز و نوتر، فیلمنامه قوی‌تر و کارگردانی حرفه‌ای‌تر و بازیگرانی درجه یک در تولید استفاده می‌شد شاید می‌توانست نظر برخی از قشرهای تماشاگر را به خود جلب کند اما متاسفانه آنچه که تحت عنوان پلاک 13 در تلویزیون تماشا می‌کنیم سریال بسیار ضعیفی است که هیچ‌گونه جذابیتی برای هیچ‌کدام از قشر های جامعه ندارد؛ نه در حد سرگرم کنندگی و سلامت برای خانوادههاست و نه موضوع آن ارتباطی با زندگی و نیازها و سلیقه مخاطب دارد و نه کارگردانی آن توانسته در این عرصه حرف خوبی در تصویرسازی ارائه کند. مشکل اساسی این سریال‌ها در واقع به جای توجه سازندگان آن به نیاز مخاطب، در تاثیرگیری برخی از مدیران تلویزیون است که اگر توجه به نیاز مخاطب و سلیقه مردم در تولید این‌گونه آثار لحاظ و از هنرمندان قَدَر و کاربلد در تولیدات استفاده شود شاید بازهم شاهد آثاری که پیش‌تر از هنرمندانی چون رضا عطاران، مهران مدیری، سروش صحت و دیگران دیده‌ایم، خواهیم بود در غیر این صورت این تولیدات مانند پلاک 13 بوده و حاصل این آثار فقط هدر دادن پول مردم است و هیچ سند فرهنگی و اجتماعی برای جامعه ما نخواهد داشت 

جبار آذین در ادامه به  بازپخش آثار پر مخاطب گذشته پرداخت و گفت: دلیل تکرار پخش سریال‌های موفق سال‌های گذشته همین است که مردم خاطرات خوب و خوشی از آن سریال‌ها دارند و یا به هر حال یک دوره از زندگی خود را در سال‌های دور با این سریال‌ها سپری کردند به ویژه نسل‌های جوان و یا میانه و این نشان دهنده این است تلویزیون که زمانی با حداقل تولیدات اینگونه برای خود مشتریان پر و پا قرص رقم زده بود در دو دهه اخیر به دلیل دو گرایش غلط کاملا بین خود و مردم جدایی انداخته و این دو گرایش غلط این است که تلویزیون به خاطر این‌که کمبودهای خود را جبران کند به تقلید و کپی‌سازی از سریال‌ها و فیلم‌های ماهواره و تلویزیونی کشورهای بیگانه رو آورده به همین دلیل اگر قرار است مخاطب، این‌گونه سریال‌ها را ببیند ترجیحا اصل آن‌ها را می بیند نه نمونه دست چندم که تلویزیون پخش می‌کند و از تیغ ممیزی هم عبور کرده و تازگی ندارد.

آذین ادامه داد: گرایش دوم که باز هم تلویزیون را دچار نقص و کم کاری کرده حضور اسپانسرهاست. اسپانسرها در واقع در ظاهر با کمک اقتصادی وارد می‌شوند اما در ادامه به تولید ورود می‌کنند و حتی در چگونگی انتخاب عوامل و بازیگران دخالت دارند در نتیجه این سریال‌ها به جای اینکه حاصل همدلی و همسویی با مخاطب بشود به نوعی تحمیل سلیقه اسپانسرها و مدیران است که اگر این موارد از سر راه سریال‌سازان تلویزیون برداشته شود بدیهی است کسانی که با تلویزیون قهر کرده‌اند به تلویزیون باز خواهند گشت و باز هم شاهد تولید آثار خوب ایرانی با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی خواهیم بود.

انتهای پیام//

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینما و تلویزیون تلویزیون بازی جامعه سلامت خانواده پول فرهنگی و اجتماعی ماهواره هنرمندان منتقدان شبکه نمایش خانگی جبار آذین سریال سازی اسپانسر ها مدیران تلویزیونی سریال سرجوخه بازیگران مستعد سریال های پلیسی امنیتی ساختار قوی سلیقه ی مردم سریال پلاک 13 سریال ها پلاک 13

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۱۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، گفت: با توجه به ادعای مطرح شده توسط یک اپراتور اینترنتی مبنی بر نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم تولید داخل، آنهم مودمی که در منطقه محروم بم تولید می‌شود و ظلم و اجحافی که در حق این تولیدکننده شده است، سازمان تنظیم مقررات این اختیار را دارد که شبکه اپراتور را بررسی کند و نتایج را در اختیار مردم قرار دهد که چه میزان از این نارضایتی مردم، از مودم های تولیدکننده داخلی بوده است.   میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا و در واکنش به «اظهارات رئیس هیات مدیره شاتل مبنی بر اینکه به اجبار دولت از مودم بی‌کیفیت داخلی استفاده می‌کنند»، گفت: تجهیزاتی که داخل کشور تولید می‌شود به واسطه اپراتورهای مختلف در حال استفاده است و اگر بخواهیم از کیفیت تجهیزات رضایت سنجی داشته باشید، باید با مدیران عامل اپراتورهای مختلف صحبت کنید که کیفیت تجهیزات مشخص است و بحثی در این موضوع نداریم.   وی، ادامه داد: وزارت ارتباطات از همه حمایت می‌کند، هم از اپراتورهایی که توسعه شبکه دارند و هم شرکت‌هایی که تجهیزات زیرساحتی مورد نیاز را تهیه می‌کنند؛ این حمایت شامل همه تجهیزات من‌جمله پسیو و اکتیو شبکه می‌شود.   معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات، اظهار کرد: در دولت سیزدهم که دکتر زارع پور به عنوان وزیر ارتباطات مشغول خدمت به مردم است، 20 ترابیت ظرفیت انتقال کشور را با تجهیزات داخلی راه اندازی کردیم و زیرساخت به عنوان شرکتی که سرویس محور است، رضایت خوبی از کیفیت این روند دارد.   عابدی، خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزات مودم که مصرف کننده نهایی آن مردم هستند، تولیدکننده‌های مختلفی در کشور در حال فعالیت هستند. بحثی را با اپراتورها داشتیم که با کمک ما، درصد مشخصی از مودم های مورد نیاز امسال را از تولیدکننده‌های داخلی کشور خریداری کنند تا افزایش ظرفیت تولید و توسعه بازاری هم برای اپراتورها که در چند سال گذشته محصولاتشان را عرضه و ثابت کردند و محصولات قابل قبولی هم است، باشد و در اختیار تولیدکننده ها قرار دهیم؛ به شرط آنکه کیفیت هم داشته باشند، یعنی بعد از روند تولید، هم اپراتور و هم سازمان تنظیم مقررات به عنوان متولی تنظیم گری کشور کیفیت محصولات را بررسی کنند و اگر مورد تایید رگولاتوری بود، افزایش ظرفیت تولید و استفاده از محصولات داخلی را با جدیت پیش ببریم و با درصد بالاتری در سال بعدی از ظرفیت تولید داخل استفاده کنیم.   معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، افزود: اپراتورها دوستان ما هستند و ممکن است برداشت اشتباهی از صحبت های مدیرعامل یکی از اپراتورها اخیرا منتشر شده باشد، این مدیر در جلساتی که داشتیم مخالفتی نداشتند و از طرف دیگر امسال اپراتورها می توانند 80 درصد واردات داشته باشند و محدودیت واردات نداریم و تولید داخل را قدم به قدم با توجه به افزایش کیفیت و رضایت مشتری و خرید سازمان تنظیم قرار است توسعه دهیم.   عابدی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر حمایت وزارت ارتباطات از تولیدکننده های داخلی در صنعت مخابرات، گفت: این موضوع ربطی به حوزه کاری بنده ندارد، ولی سازمان تنظیم با توجه به ادعای مطرح شده می‌تواند ورود کند، چون در حق یک تولیدکننده داخلی آن هم در منطقه محروم همچون بم کرمان که در آن سرمایه گذاری شده و این اشتغال را برای منطقه محروم کشور ایجاد کرده، اجحاف شده و ظلم در حق این تولیدکننده شده است و سازمان تنظیم این اختیار را دارد که شبکه اپراتور را بررسی کند و نتایج را در اختیار مردم قرار دهد که چه میزان از این نارضایتی که از سمت مردم بوده، از مودم های تولیدکننده داخلی است و هیچ اجباری بر اپراتورها نبوده که این خریدها را داشته باشد و جلسه اخیر ما بر این بود که 20 درصد از خرید از تولید داخل باشد و اجباری نبوده و وارد فاز اجرا و قرارداد هم نشده است.   معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، افزود: اگر مودم به درستی کار نمی کند ضعف اپراتور است که از نظر فنی ندانسته چه مودمی مناسب شبکه آن است و هیچ اجباری در خرید مودم داخلی وجود نداشته است و اگر ضعف کیفیت دارد، از ضعف فنی خود اپراتور بوده است، ولی اگر تولید کننده مودم این درخواست را از سازمان تنظیم کند، سازمان گزارشی از کیفیت شبکه این اپراتور و نقش مودم هایی که با اختیار این اپراتور خریداری کرده را منتشر می کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • گزارش تصویری | قاب‌های ماندگار
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • جزئیات 2 سریال جدید تلویزیون ؛ معمایی و کمدی (+عکس)
  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید
  • شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
  • عیادت هنرمندان مازندرانی از پیشکسوت سینما و تلویزیون