Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست گفت: علی‌رغم تصویب بودجه برای احیای خلیج گرگان, هنوز مبلغی برای اجرای این طرح تخصیص داده نشده است. - اخبار اجتماعی -

دکتر آرزو اشرفی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران پویا؛ در خصوص چالش‌های احیای خلیج گرگان و میانکاله عنوان کرد: در سومین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور در تاریخ 22 تیرماه 1399, طرح جامع 5 ساله برای احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله مصوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتبارات مشخص و وظایف هر دستگاه‌ توسط معاون اول رئیس‌جمهور وقت به آن‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در چهارمین جلسه ستاد در فروردین ماه امسال نتایج مطالعات  پژوهشکده اقیانوس‌شناسی در خصوص پروژه تسهیل آب دریا و خلیج گرگان مطرح شد و مصوب شد این پروژه با رعایت ملاحظات زیست محیطی از محل منابع اعتباری ستاد بحران توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود. 

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست افزود: با این وجود هنوز مبلغی برای اجرای این طرح تخصیص داده نشده است و پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر بی‌نتیجه بوده است. همچنین اجرایی شدن سایر برنامه‌های این طرح در دست پیگیری است و مقرر است در جلسه آتی این ستاد دستگاه‌های مسئول گزارش اقدامات انجام شده را ارائه نمایند.

اشرفی‌زاده خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در مقیاس استانی و ملی پیگیر انجام تکالیف دستگاه‌ها در راستای مصوبه ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌ها برای احیای خلیج گرگان است.

به گزارش تسنیم,  خلیج گرگان به همراه تالاب میانکاله به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در کنوانسیون رامسر در سال 1354 ثبت شدند. این خلیج که در جنوب‌شرقی دریای خزر واقع شده از چند سال گذشته با خطر خشکی روبه‌رو شده است. کارشناسان تغییر اقلیم و گرمایش جهانی برداشت بی‌رویه از سفره‌های آبی اطراف خلیج، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر را مهم‌ترین دلایل خشکیدگی این خلیج به شمار آورده‌اند.

علاوه بر این‌ها مواردی چون نرخ رسوب‌گذاری بالا و ورود فاضلاب‌های خام هم از دیگر دلایل خشکی خلیج عنوان شده است. این خلیج با جدایی‌اش از دریای خزر، شبه‌جزیره میانکاله را با طول نزدیک به 60 کیلومتر و مساحت یکصد هزار هکتار تشکیل می‌دهد و حالا خشکی گریبان میانکاله را هم گرفته است و چنان‌ که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفته، مدیریت نشدن صحیح منابع آبی و خشکسالی سبب خشک شدن حدود 15 تا 20 درصد بخش غربی تالاب میانکاله شده است.

دستور سازمان ثبت اسناد مبنی بر توقف تصاحب مالکیت تالاب‌ها توسط وزارت نیرولایروبی مسیر آب‌ها و تامین میزان حق‌آبه‌ برنامه سازمان محیط زیست برای تالاب میانکاله

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان محیط زیست تالاب های ایران سازمان محیط زیست تالاب های ایران تالاب میانکاله احیای خلیج خلیج گرگان محیط زیست تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۲۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جلسه هماهنگی جشنواره ورزشی ، تفریحی و فرهنگی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دومین جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره ورزشی، تفریحی وفرهنگی احیای دریاچه ارومیه بعد از ظهر امروز به ریاست رضا ابراهیمی ، معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی و با حضورفرماندار شهرستان ارومیه،  مدیران کل و مسئولین ادارات و دستگاه های اجرایی ، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، در این جلسه که در مرکز حفاظتی و بازدیدکنندگان شهید موسی کلانتری پارک ملی دریاچه ارومیه و به میزبانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد ، اعضای حاضر دیدگاه ها و نظرات خود را در خصوص برگزاری نخستین جشنواره ورزشی ، تفریحی و فرهنگی احیای دریاچه ارومیه بیان کردند و هماهنگی های لازم در راستای آماده سازی زیرساخت ها و اجرای برنامه های جشنواره به عمل آمد.

گفتنی است این جشنواره با دستور استاندار آذربایجان غربی و برای نخستین بار با محوریت حفظ محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه همراه با برنامه ها و مسابقات مختلف ورزشی ، فرهنگی ، آموزشی و زیست محیطی  ۲۴ ام فروردین ماه برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ورود گردشگران به یک مکان گرشگری در ۱۳ بدر ممنوع شد
  • هزار و ۲۰۰ گردشگر از تالاب کانی‌برازان مهاباد بازدید کردند
  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد /عکس‌ها
  • ممنوعیت ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت
  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • تالاب زیبای ایران پس از ۳ سال دوباره زنده شد | تصاویر
  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • افزایش پهنه آبی تالاب های چالدران
  • دومین جلسه هماهنگی جشنواره ورزشی ، تفریحی و فرهنگی دریاچه ارومیه
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور