Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@21:52:59 GMT

انتشار کتاب‌هایی درباره شعر و شاعران زن

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۲۴۳۷

انتشار کتاب‌هایی درباره شعر و شاعران زن

«مکاشفاتی در باد» و «لاله‌ها» اثر رزا جمالی به تازگی راهی بازار کتاب شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کتاب «مکاشفاتی در باد» (مقالاتی در شعر) نوشته رزا جمالی در ۱۰۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۷ هزار تومان در نشر هشت(اهواز) راهی بازار کتاب شده است.

«بحثی در آسیب‌شناسی و نگرشی انتقادی به زیربناهای شعر شاملو»، «عصر دموکراسی ادبی و شعر چندصدایی»، «سوگواری بر جسد مولف مرده»، «صحنه‌آرایی مرگ»، «بازآفرینی زبان شقه‌شده»، «مکاشفاتی در باد»، «روایت حادثه قبل از وقوع»، «شعر در خلال زندگی زنانه؛ روزمرگی و اشیاء» و  «رسیدن به ایهامی غایی» مقالات این کتاب را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: شاعر دوری خود از معشوقش و جدا شدن از او را با معیارهای امروزی بیان می‌کند یعنی این‌که برف‌ پاک‌کن؛ دور شدن؛ سفر، جدار گلو و انده بدون هیچ بیان در دسترس و مستعملی مشخص‌کننده آن سه‌شنبه‌ای است که در ذهن شاعر نقش‌مند شده است و صحنه خداحافظی را با عناصر صحنه خوب تداعی می‌کند. شاعر از بیان‌ سوز و گدار و حزن صرف نظر می‌کند و تنها با نشان خداحافظی در ارتباط است. آن هم خداحافظی در یک زندگی امروزی و اشیاء و پیرامونی که در آن لحظات با شاعر درگیر می‌شوند. اما نکته بسیار جذاب این شعر این است که شاعر به جای فعل مفرد می‌گوید: دست تکان می‌دهیم. شاید او برف پاکن‌ها و خودش را باهم جمع بسته است و انگار خود شاعر در این شعر به شیء بدل شده است.

همچنین کتاب «لاله‌ها: ده شاعر زن» با گردآوری و ترجمه رزا جمالی در ۱۵۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۹ هزار تومان در انتشارات ایهام در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: شاعران زن هزاران سال شعر نوشته‌اند، امر مسلم در این بررسی این است که تاریخ شعر زنان در ازای تاریخ فمینیسم طولانی‌تر است. زمانی که شعرهای این کتاب را بخوانیم درمی‌یابیم که زنان شاعر در موضوعات مختلفی شعر نوشته‌اند.

 مضامین شعر زنان چه بوده است؟ آن‌ها به‌ چه جور سبک‌هایی از کلام علاقه‌ نشان داده‌اند و از چه دایره کلماتی استفاده کرده‌اند؟ در این کتاب به بحث در این‌باره می‌نشینیم. بر مبنای نظریه لیکاف زنان از دایره واژگانی خاصی برخوردارند و از سبک کلامی مخصوص به خود بهره‌ می‌گیرند، آن‌ها از دامنه وسیعی از رنگ‌واژه‌ها استفاده می‌کنند، از دشواره‌ها کمترین استفاده را می‌کنند و به تشدیدکننده‌ها بسیار علاقه‌مندند، حروف اضافه و علائم سجاوندی را به دقت به کار می‌بندند، از زبان غیرمعیار می‌گریزند و توصیفات ظریف و دقیقی را از محیط به رشته تحریر درمی‌آورند. بررسی‌های زبان‌شناختی بسیاری  بر عالم مقال زنانه صورت گرفته است و شاید بعد از خواندن این کتاب ذهن ما به تکاپو بیفتد که مختصات زبان زنانه را بیابد و در چند و چون آن اندیشه کند. در این کتاب از این شاعران شعر خواهیم خواند: لوئیز گلیک، ورونیکا گولس، سولماز شریف، آدرین ریچ، سیلویا پلات، هیلدا دولیتل، ادیت سیتول، ناتاشا ترتوی، اما لازاروس و امیلی دیکنسون.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۲۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار شاعر استان فارسی با رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب،  دیشب و در شب میلاد کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام  با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
این دیدار  پیش از اذان مغرب آغاز شد و  تعدادی از شاعران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتگو کردند که یکی از این شاعران،  هادی فردوس شاعر نام آشنای  استان فارس بود.

مقام معظم رهبری این شاعر را همیشه در جلسات شعری با شاعران به اسم کوچک می‌شناسند و صدا می‌زنند.
هادی فردوسی گفت: در حاشیه دیدار دیشب با رهبری، ایشان پرسیدند که رباعی تازه‌ای هم گفته اید؟ و من پاسخ دادم که بله آقا و رباعی تازه خود را اینگونه خواندم " تا اوج به یک اشاره بر می‌خیزم/ با دامنی از ستاره بر می‌خیزم / صد مرتبه هم اگر بیفتم بر خاک / با نام علی دوباره بر می‌خیزم" و رهبر انقلاب مثل همیشه من را تحسین کردند.

دیگر خبرها

  • چرا شعر فارسی کمتر ترجمه شده است؟
  • ماجرای عصبانیت رییس مجتمع قضایی از خنده‌های کفاشیان!
  • گزارشی از نظر منتقدان درباره آخرین کتاب چاپ شده مارکز
  • شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد/ بیانات سازنده رهبر معظم چراغ راه است
  • شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد
  • قصه های به زبان ساده برای بچه ها در ماه رمضان
  • مبادا شعر به انزوا برود!
  • حضور ۴ شاعر یزدی در دیدار رمضانی شاعران با رهبرمعظم انقلاب
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو
  • دیدار شاعر استان فارسی با رهبر معظم انقلاب