Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا سال ۲۰۳۰، کربن لوکس مورد استفاده توسط ثروتمندترین انسان‌های جهان که یک درصد از جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهند، ۱۶ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص خواهد داد حال آنکه میزان کربن مصرفی ۵۰ درصد از فقرا، مسئول انتشار یک تن کربن‌دی‌اکسید در سال است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تحقیقات حاکی است که میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید توسط ثروتمندترین انسان‌های دنیا ۳۰ برابر بیشتر از آن چیزی است که با حفظ گرمایش جهانی زیر ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درجه سانتی‌گراد سازگاری دارد. لذا مسئولین و متخصصان خواهان محدودسازی مصرف کربن لوکس در جت‌های خصوصی، قایق‌های مگا و مسافرت‌های فضایی ثروتمندان هستند.

بر اساس این مطالعات، یک درصد از جمعیت جهانی از ثروتمندترین انسان‌های دنیا تشکیل شده است، یعنی جمعیتی کمتر از کل ساکنان آلمان. این گروه اندک به نحوی عمل می‌کنند که در صورت ادامه آن به ازای هر انسان در کل دنیا ۷۰ تن کربن‌دی‌اکسید در سال منتشر می‌سازند و در مجموع تا سال ۲۰۳۰، مسئول انتشار ۱۶ درصد از گازهای گلخانه‌ای خواهند بود. این میزان نسبت به ۱۳ درصدی که در سال ۱۹۹۰ تخمین زده شده، افزایش یافته و این برخلاف اهداف معاهده پاریس است.

معاهده پاریس و تغییرات آب‌وهوایی

مطابق با اهداف اقلیمی معاهده پاریس، هر فرد روی کره زمین باید تا سال ۲۰۳۰ به طور متوسط ۲.۳ تن از میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید خود را کاهش دهد، یعنی تقریباً نصف میانگین امروزی. حال آنکه ثروتمندان، این بخش بسیار کوچک ولی دارای تأثیرات بزرگ از اجتماع جهانی، آزادی بیش از حدی در ایجاد آلودگی دارند. گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط آن‌ها باعث ایجاد بحران‌های شدید آب‌وهوایی در سراسر جهان می‌شود و اهداف بین‌المللی برای محدود کردن گرمایش جهانی را به خطر می‌اندازد. لذا بسیاری از انجمن‌های مربوطه انتظار دارند که این قشر با کاهش میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید خود مطابق با اهداف معاهده پاریس و استفاده از نفوذ و حمایت مالی خود برای پیشبرد اقتصاد سبز، اقدامات فعلی و آتی در مورد گرمایش جهانی را تسریع بخشند.

در سال جاری، کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل در سال ۲۰۲۱، کوپ ۲۶، که بیست و ششمین اجلاس سالانه COPs است، یک لحظه حقیقی در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی بود که نشان داد رهبران جهانی باید در زمینه ارائه و عملی کردن راهکارهایی برای مهار انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای و محدود کردن گرمایش جهانی به توافق برسانند و این اقدام را همین الان انجام دهند چرا که تأخیر به قیمت جان هزاران و حتی میلیون‌ها میلیون جاندار تمام می‌شود. COPs نزدیک به سه دهه است که تمامی کشورهای جهان را برای اجلاس‌های جهانی در زمینه موضوعات آب‌وهوایی گرد هم می‌آورد و موفق شده است تغییرات آب‌وهوایی را از یک موضوع حاشیه‌ای به یک اولویت جهانی تبدیل کند.

نقش ثروتمندان در شکست تعهدات آب‌وهوایی

در اوایل سال جاری بسیاری از ثروتمندان با استفاده از تجهیزات شخصی خود اقدام به مسافرت‌های فضایی کرده‌اند. انتشار گازهای گلخانه‌ای از یک پرواز فضایی ۱۱ دقیقه‌ای حداقل به ۷۵ تن می‌رسد که از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در کل طول عمر یکی از فقیرترین افراد از میان چند میلیارد انسان روی زمین بیشتر است.

تحقیقات نیز نشان می‌دهد مبارزه برای حفظ دمای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد با کاهش مصرف بخش عمده مردم ساکن روی کره زمین مختل نمی‌شود، بلکه انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای توسط ثروتمندترین شهروندان جهان که تنها یک درصد از کل جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهند عامل شکست در این مبارزه است. مطالعات همچنین حاکی است که صرف نظر از اینکه ۹۰ درصد دیگر جمعیت چه می‌کنند، حتی مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط ۱۰ درصد از ثروتمندان جهان می‌تواند کافی باشد تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از میزان تخصیص داده شده برای حفظ در محدوده اهداف ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دمای زمین تا سال ۲۰۳۰ فراتر برود.

برای از بین بردن این شکاف تا سال ۲۰۳۰، لازم است دولت‌ها اقدامات ثروتمندان و بالاترین میزان انتشار آن‌ها را مورد هدف قرار دهند و به نحوی با هر دو، هم بحران آب‌وهوایی و هم نابرابری‌های موجود مقابله شود. این مقابله می‌تواند شامل اقداماتی برای محدود کردن مصرف کربن لوکس مثلاً برای مگا قایق‌ها، جت‌های خصوصی و سفرهای فضایی و نیز محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های شدید آب‌وهوایی مانند سهامداری در صنایع سوخت‌های فسیلی شود.

کد خبر 534314

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بحران آب و هوا معاهده پاریس توافق پاریس پیمان پاریس توافقنامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی توافقنامه پاریس توافق آب و هوایی پاریس تغییرات آب و هوایی تغییرات آب و هوایی کره زمین تغييرات آب و هوايي شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انتشار گازهای گلخانه ای تغییرات آب وهوایی کربن دی اکسید میزان انتشار گرمایش جهانی معاهده پاریس تا سال ۲۰۳۰ محدود کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۲۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات دریافت حقابه ایران از افغانستان در هیرمند | ویدئو

دریافت 1 MB

به گزارش همشهری آنلاین، بهادری جهرمی گفت: بعد از بارش های اخیر، میزانی از حقابه آزاد شده است. طبیعتا باید میزان آب ورودی برآورد شود و مطابق معاهده، همین رفت و برگشت ها مستمر، برای تامین حقابه کشور مطابق معاهده انشاالله استمرار خواهد داشت.

کد خبر 846619 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و افغانستان سخنگوی دولت خبر ویژه علی بهادری جهرمی رود هيرمند

دیگر خبرها

  • انتشار گزارش سازمان جهانی هواشناسی دریاره وضعیت اقلیمی آسیا با مشارکت پژوهشگاه هواشناسی
  • کشتی ایران می‌تواند در المپیک پاریس 6 مدال طلا بگیرد
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • اهداف پروازی جهانی قطر؛ نماینده المپیکی ایران به مرحله پایانی تراپ نرسید
  • صعود بیرانوند به مرحله حذفی رقابت‌های جهانی اهداف پروازی
  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران
  • آخرین جزئیات دریافت حقابه ایران از افغانستان در هیرمند | ویدئو
  • مدل‌های آب‌وهوایی تغییر مکان ماهواره‌ها را هم پیش‌بینی می‌کنند
  • برلین به کی‌یف وعده ۴۰۰ خودروی زرهی داده بود، اما تحویل مختل شد
  • انتشاردهندگان ۸۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر