Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@11:34:12 GMT

پیش‌رونق غیرتورمی بازار مسکن در آبان‌ماه

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۲۸۷۹

پیش‌رونق غیرتورمی بازار مسکن در آبان‌ماه

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال، بازار مسکن شهر تهران متاثر از نگاه قالبی به این حوزه با مقدار اندکی رشد معاملات و به تبع آن رشد قیمت مواجه شد. هرچند افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته چندان محسوس نبود و ۱.۲ درصد بالا رفت و به میانگین ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسید اما معاملات ۳۳.۵ درصد افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
برداشت کارشناسان و مشاوران املاک این است که خرید آپارتمان در آبان‌ماه در واحدهای به‌قیمت یا دارای تخفیف به منظور فروش در شب عید و کسب مقداری سود انجام شده است.

معمولا در ماه‌های پایانی سال هر دو طرف عرضه و تقاضا انتظار رونق بازار مسکن را دارند. در سال جاری نیز تحت تاثیر عواملی مثل آغاز مذاکرات برای احیای برجام و رشد نسبی قیمت ارز، خرید دارایی‌های ثابت از جمله مسکن به منظور رشد یا ثبات سرمایه در برنامه‌های سرمایه‌گذاران قرار دارد. این نگاه سفته‌بازانه به بازار مسکن منجر به رشد نسبی معاملات شد. فعالان بازار ملک معتقدند که تقاضای مصرفی به دلیل سرکوب توان خرید، رشد چندانی نداشته و علت افزایش معاملات در آبان ماه به خرید و فروشهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.

از طرف دیگر به دلیل رشد حدود ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن شهر تهران که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا کنون اتفاق افتاده، ظرفیتی برای رشد سنگین قیمت وجود ندارد. طی هشت ماه گذشته متوسط رشد قیمت مسکن در تهران ۵.۷ درصد بوده؛ در حالی که تورم عمومی به حدود ۴۵ درصد رسیده است. این نشان می‌دهد بازار مسکن به ثبات رسیده و با توجه به عقب ماندن از تورم عمومی، قیمت واقعی مسکن در مسیر کاهش قرار دارد.

آبان ماه سال جاری مناطق ۳، ۵، ۶، ۹، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و  ۲۲ با کاهش قیمت و دیگر مناطق با مقداری افزایش نسبت به مهرماه مواجه شدند. کاهش قیمت در مناطق جنوبی تهران می‌تواند نمایه‌ای از عدم ظرفیت بازار در بخش تقاضای مصرفی باشد. نکته دیگر اینکه منطقه ۵ به عنوان پرمعامله‌ترین محدوده شهر تهران با ۰.۳ درصد کاهش قیمت همراه بود و از متری ۳۸.۳ میلیون تومان به ۳۸.۱۹ رسید. بنابراین رشد نسبی معاملات در کل شهر تهران می‌تواند نوعی پیش‌رونق غیرتورمی محسوب شود.

واسطه‌های ملکی معتقدند احتمالا تا پایان سال بازار مسکن در ثبات نسبی قیمت همراه با رونق معاملات همراه خواهد بود. ممکن است ریزنوساناتی در حدود ۵ درصد تا پایان سال اتفاق بیفتد اما رشد سنگین قیمت دور از ذهن خواهد بود.

عباس زینعلی ـ کارشناس بازار مسکن ـ درخصوص وضعیت این بازار به ایسنا گفت: رشد معاملات مسکن شهر تهران در یک ماه گذشته از دو علت رخوت بازارهای موازی و نزدیک شدن به ماههای پایانی سال نشأت می‌گیرد. در واقع کم‌تحرکی بورس، ارز و طلا باعث شد برخی سفته‌بازان اقدام به خرید مسکن کنند تا شب عید آن را با مقداری سود به فروش برسانند.

وی افزود: من تحرک فعلی بازار املاک را رونق نمی‌بینم؛ چرا که مصرف‌کننده واقعی قدرت خرید ندارد و تا زمانی که این توان ایجاد نشود ظرفیتی در بازار به وجود نخواهد آمد. برخی از فعالان اقتصادی در بازارهای موازی امکان سرمایه‌گذاری را ندارند تا بتواند سود قابل ملاحظه ای ببرند، به همین دلیل برای افزایش یا تثبیت سرمایه در شرایط تورمی به سمت مسکن آمدند.

زینعلی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در سرنوشت بازار مسکن اثرگذار خواهد بود گفت: اخباری که از نزدیک شدن به زمان مذاکرات شنیده می‌شود در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در تمامی بازارها تاثیرگذار است. به هر حال بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور به صورت سپرده‌گذاری مردم در بانکها است که در صورت نتیجه بخش بودن برجام می‌تواند خارج شود و به هریک از بازارهای مسکن، بورس، طلا، ارز یا ارزهای دیجیتال ورود کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: یوسف نوری آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین غیرتورمی بازار مسکن مسکن یوسف نوری آلودگی هوا اعتراضات اصفهان اومیکرون مذاکرات وین بازار مسکن شهر تهران آبان ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۲۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۵٣ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، بهروز احمدی حدید با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حضور مشترکان بالای یک مگاوات در معاملات خارج از بازار از سوی وزیر نیرو در اوایل سال گذشته، اظهار کرد: حجم معاملات این بازار از حدود ١١ درصد در سال ١٤٠١ به حدود ١٤.٥ درصد در پایان سال ١٤٠٢ افزایش یافته است.

مدیر معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: میزان معاملات روندی کاملاً صعودی دارد به صورتی که در ماه‌های بهمن و اسفند ١٤٠٢ سهم معاملات صنایع در بورس انرژی به حدود ٢٠ درصد افزایش یافت.

احمدی حدید با تبیین وضعیت موجود گردش نقدینگی صنعت برق در طی سال‌های گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت آن بر تصمیم وزارت نیرو بر ضرورت تغییر روند جاری گردش نقدینگی تاکید کرد.

وی در ادامه به تشریح مدل جدید روابط مالی و گردش نقدینگی در شرکت‌های توزیع پرداخت که بر اساس آن سیستم تخصیص منابع بازنگری شده و ذی‌نفعان زنجیره تأمین برق می‌توانند سهم خود از منابع واریزی به حساب مدیریت منابع را به صورت منظم و در یکشنبه هر هفته دریافت کنند. در این ساز و کار شرکت‌های توزیع هزینه‌های جاری خود را بر اساس میزان وصول مطالبات و بر اساس ضرایب اعلامی وزارت نیرو به صورت هفتگی دریافت می‌کنند. باقیمانده منابع موجود در حساب متمرکز نیز پس از کسر تعهدات قانونی توسط توانیر، به حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز می‌شود که باید نسبت به خرید برق از طریق بورس انرژی (معاملات سلف یا فیزیکی) اقدام کنند.

احمدی حدید با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از درآمد فروش برق نیروگاه‌ها از طریق بورس انرژی واریز خواهد شد، افزود: ظرفیت تزریق نقدینگی در حساب خرید برق شرکت‌های توزیع بین ٢٥ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با توجه به حضور صنایع بالای یک مگاوات در بورس انرژی با مصرفی در حدود ١٠٠ میلیارد کیلووات ساعت، انتظار می‌رود بیش از ٦٠ درصد از مصرف کشور در سال ١٤٠٣ از طریق بورس انرژی تأمین شود.

مدیر معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: شرکت‌های توزیع موظفند به شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای خرید برق مورد نیاز خود (که در بورس خریداری نشده است) وکالت می‌دهند تا در صورت عدم خرید برق طی بازه زمانی معین، مانده حساب شرکت‌های توزیع در بورس را برداشت و به حساب تولیدکنندگان برق حاضر در بازار عمده فروشی واریز کند.

وی افزایش سهم معاملات بورس انرژی به ٣٠ درصد در سال جاری و ٦٠ درصد تا پایان سال ١٤٠٦ را از احکام قانونی پیش بینی شده در برنامه هفتم عنوان کرد و خاطرنشان کرد که پیش بینی می‌شود امسال حداقل تا ٤٥ درصد برنامه مذکور محقق شود.

مدیر معاملات خارج از بازار شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: سال گذشته صنایع کشور بالغ بر ٥٣ میلیارد کیلووات ساعت برق مورد نیاز خود را از نیروگاههای خصوصی در بورس انرژی و معاملات دو جانبه تأمین کردند.

کد خبر 6080722 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • قیمت مسکن در تهران کاملاً تحت کنترل است
  • رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟
  • رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد
  • معاون رئیس جمهور: رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد
  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • بازگشت سکه روی دور تند؟؛ رقابت تنگاتنگ طلا با خاورمیانه
  • معامله ۵٣ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  • رشد بخش مسکن بعد از ۱۰ سال با استفاده از ظرفیت‌های مردمی غیرتورمی شد
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید