Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، مینو محرز اظهار کرد: ۴۰ سال است از جهانی شدن بیماری ایدز می‌گذرد و به دلیل اهمیتی که این بیماری داشته روز اول دسامبر را روز جهانی ایدز نامیدند.

وی ادامه داد: سال ۱۹۸۱ میلادی بود که مشخص شد عده‌ای به بیماری ایدز مبتلا هستند ایدز به معنای بیماری است که شخص دچار نقص بیماری اکتسابی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو سال بعد ویروس عامل بیماری کشف شد و از ۱۹۸۵ نیز تست تشخیص تولید شد و سازمان جهانی بهداشت کیت تشخیصی داد و مشخص کرد افرادی که آنان تعیین کردند تست بدهند که در این نگاه و در کشور‌های جنوب آفریقا برخی کشور‌ها تا ۴۵ درصد درگیر این بیماری بودند.

استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در ایران روی ۷۰ هزار خون دهنده در سال ۱۹۸۵ تست انجام شد و همه تست‌ها منفی بود. اولین کیس بیماری ۱۳۶۷ در یک پسربچه که دچار بیماری خونی مادرزادی بود و فرآورده‌های خونی استفاده می‌کرد مشخص شد.

محرز ادامه داد: به یاد دارم برای بستری این بیماری بخش‌ها می‌ترسیدند و این بیمار را بستری نمی‌کردند. هنوز هم نگرش‌ها به این بیماری منفی است. سه طریق برای انتقال این بیماری وجود دارد نخست فرآورده‌های خونی که امروز این راه به دلیل کنترل فرآورده‌های خونی دیگر اتفاق نمی‌افتد. در ایران کمیته کشوری ایدز نیز پس از تشکیل تصمیم گرفت فرآورده‌های خونی از منظر ایدز بررسی شود. در ادامه روش دوم انتقال بیشتر به سمت جنسی پیش می‌رود، اما اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک، این بیماری شیوع پیدا کرد.

وی توضیح داد: سال‌ها ما درگیر افزایش روز افزون بیماران اچ آی وی در بیماران تزریقی بودیم که برنامه کاهش آسیب را انجام دادیم و در زندان‌ها به دلیل اعتیاد، سرنگ در اختیار قرار می‌دادند. در این راه، ایران در کاهش آسیب حرف اول را زد و در ادامه بیشتر ابتلاء به سمت مسائل جنسی و انتقال بیماری از مادر آلوده پیش رفت.

استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر بیماری را زود تشخیص دهند و تحت درمان باشند بچه گرفتار نمی‌شود. بیشتر کودکان در زمان زایمان و زمان شیردهی مبتلا می‌شود.
محرز گفت: اچ آی وی ۱۰ تا ۱۵ سال علائمی ندارد و باید خود فرد مراجعه کند و تست دهد. باید درباره راه‌ها و رفتار‌های فرد آگاهی بخشی شود. کسانی که اعتیاد دارند و یا دچار رفتار جنسی پرخطر هستند باید تست بدهند.

وی ادامه داد: در مطالعه‌ای که در ایران داشتیم ابتلای بیماران اچ آی وی به کرونا کم بود، زیرا این گروه سه داروی ضد ویروسی مصرف می‌کنند که همین دارو‌ها در درمان کووید ۱۹ استفاده می‌شد.

استاد عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: توصیه می‌کنم هرکسی رفتار پرخطر دارد حتماً تست بدهد ایدز دیگر بیماری کشنده نیست و قابل درمان است. خبر خوب این است که روی درمان قاطع بیماری در دنیا کار شده و نتایج خوبی حاصل شده است. بیماری دارم که ۲ و نیم ساله بوده و مبتلا شده و امروز یک دختر ۳۰ ساله است و زندگی طبیعی دارد.

محرز یادآور شد: دارو‌های ایدز گران قیمت است. در داخل یک نوع تولید می‌شود، اما معمولاً ترکیب سه دارو برای درمان ایدز استفاده می‌شود. از ابتدا وزارت بهداشت و اداره کل مبارزه با بیماری‌های واگیردار این دارو را رایگان در اختیار بیماران قرار داد.

وی تاکید کرد: می‌توان برای ایدز واکسن ساخت تاکنون چند واکسن ساخته شد، اما اثر آن چنانی نداشت. بهترین راه، پیشگیری و رعایت اصول است. کسی که ایدز دارد نمی‌تواند از راه‌های معمولی منتقل شود. کسانی که تست مثبت ایدز می‌شوند ممکن است برای درمان مراجعه نکنند. ۲۰۰ مرکز در سراسر کشور داریم که تست رایگان می‌گیرند و اگر مثبت بود تحت نظر مرکز، درمان انجام می‌شود. تمام پزشکانی که در این مراکز هستند آموزش دیده اند و از هر جهت بیماران را رصد می‌کنند و تمامی مراحل درمانی این بیماری رایگان انجام می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مینو محرز ایدز فرآورده های خونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۲۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است

ایسنا/خراسان جنوبی ‌مالاریا یک بیماری خطرناک است و اگر دیر تشخیص داده شود خطرآفرین خواهد بود.

محمد ابراهیم عبدالرزاق نژاد، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مالاریا یک بیماری عفونی خطرناکی است که با علائم لرز، تب، تعریق، بدن درد، بی حالی، سردرد و... در افراد بیمار بروز می‌کند که از خصوصیات  این بیماری دوره‌ای بودن این علائم است و در صورتی که دیر تشخیص داده شود می‌تواند برای فرد خطر آفرین باشد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر تمامی مراحل تشخیص و درمان بیماری رایگان در مراکز فوق انجام می‌شود، بیان کرد: این بیماری ازطریق گزش پشه‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و افرادی که دارای علائم فوق است و خصوصا اگر سابقه مسافرت به کانون‌های مالاریای کشور شامل مناطق جنوبی و جنوب شرق کشور را داشتند و یا سابقه مسافرت به کشورهای خارجی را داشتند، می‌بایست برای بررسی از نظر بیماری مالاریا به مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کند.

عبدالرزاق نژاد گفت: خوشبختانه با اجرای موفق برنامه‌های مراقبت بیماری مالاریا، این بیماری در کشور در مرحله پیش حذف قرار گرفته است، هرچند که در یکی دو سال اخیر به دلایل متعدد افزایش موارد وارده بیماری از کشورهای همسایه شرقی، موارد بروز بیماری در سطح کشور افزایشی بوده است ولی با تشدید برنامه‌های مراقبت توسط مراکز بهداشتی و همکاری سایر ادارات مرتبط، حذف این بیماری در کشور هدف گذاری شده است.

رییس مرکزبهداشت خراسان جنوبی اظهار کرد: درسال گذشته 4 بیمار مثبت مالاریا در افرادی که سابقه مسافرت به استان سیستان و بلوچستان داشتند شناسایی شده که خوشبختانه همه موارد با پیگیری اکتیو مراقبین سلامت بطورکامل درمان و بهبودی کسب کردند.

وی افزود: در حال حاضر مراقبت این بیماری شامل آموزش، بیماریابی، درمان و....به منظور پیشگیری از شیوع و بروز آن در شهرستان، در سطح مراکز خدمات جامع سلامت تشدید یافته است.

عبدالرزاق نژاد بیان کرد: برای مبارزه با این بیماری باید با افزایش آگاهی مردم، بیماریابی فعال خصوصا در بیماران دارای علائم ذکر شده، درمان به موقع و کامل بیماران، خشکاندن آب‌های راکد بلا استفاده، دفن بهداشتی فاضلاب و جلوگیری از رها سازی فاضلاب در معابر و... انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می گیرند؟
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • ارائه بیش از ۳۵ میلیون خدمت رایگان در نقاط محروم و صعب‌العبور برای مدیریت بیماری‌های دامی
  • چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج در استان یزد