Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مدینه عباسی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حذف مالاریا یکی از مهمترین دستاوردهای بهداشتی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، افزود: در همین زمینه آذربایجان شرقی به لحاظ انتقال محلی مالاریا از سال ۱۳۸۴ جزو استان ها و مناطق پاک کشور است و عملکردی قابل توجه در ریشه کنی این بیماری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: شیوع بیماری مالاریا در کشور علاوه ‌بر بار سلامتی، صدمات اقتصادی زیادی را نیز به دنبال داشته و می‌تواند مانعی جدی برای توسعه کشور در همه ابعاد شود، به همین دلیل وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۸۸ سند چشم‌انداز حذف مالاریا تا سال ۱۴۰۴ را در اولویت قرار داده است.

عباسی ادامه داد: ایران از سال ۱۳۹۷ تاکنون شاهد ثبت موردی از انتقال محلی بیماری مالاریا نبوده است و موارد ثبت شده به بیماران ورودی از خارج کشور اختصاص داشته و از نظر سازمان بهداشت جهانی نیز کشوری که سه سال فاقد موارد ابتلای محلی باشد، واجد شرایط دریافت گواهینامه حذف مالاریا می شود.

وی موفقیت ایران و آذربایجان شرقی برای حذف مالاریا سه سال زودتر از سند چشم انداز ملی را اتفاقی مهم و قابل توجه در حوزه بهداشت و سلامتی عمومی جامعه برشمرد.

عباسی با اشاره به اینکه امسال تیمی از سازمان بهداشت جهانی برای بررسی دریافت گواهینامه به ایران سفر می کنند، یادآور شد: به منظور دریافت گواهینامه و آماده سازی مستندات عملکرد آذربایجان شرقی در راستای حذف مالاریا، برنامه آموزشی در سطح کارشناسان برنامه مالاریای شهرستانهای ۲۱ گانه استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه حذف مالاریا یکی از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار (SDGs) است، گفت: این امر می‌تواند باعث توسعه اقتصادی و افزایش جذب سرمایه‌گذاری در کشور شود و به تایید بسیاری از صاحب نظران حذف مالاریا یکی از مهمترین دستاوردهای بهداشتی طی ۴۲ سال اخیر در ایران محسوب می‌شود.

کارشناس گروه پیشگیری  از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی شیوع دوباره مالاریا در استان را ناممکن ندانست و افزود: هر گونه اهمال و سهل انگاری در این زمینه می تواند باعث شیوع این بمیاری انگلی موثر بر اقتصاد جامعه شود.

به گزارش ایرنا، مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای گرمسیری است که به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌ است.

انگل مالاریا توسط پشه‌ای به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که شامل گونه های مختلف و متنوع است.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی مالاریا اختصاصی ایرنا بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی مالاریا اختصاصی ایرنا آذربایجان شرقی مالاریا اختصاصی ایرنا بهداشت و سلامت آذربایجان شرقی حذف مالاریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۳۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی برای پرداخت ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی مجتمع ستارخان اهر از محل مسئولیت‌های اجتماعی مجتمع مس سونگون دستوری صادر کرد.

در این بازدید اعلام شد که مجتمع ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تاکنون ۱۴۴ میلیارد تومان برای ساخت این مجتمع هزینه شده است، با بهره برداری از این مجتمع آب شرب شهر ورزقان و ۸۸ روستای شهرستان پایدار می‌شود.

کد خبر 6082346

دیگر خبرها

  • بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه + فیلم
  • خط انتقال طرح آبرسانی به گرمسار راه اندازی شد
  • دعوت والیبالیست های آذربایجان شرقی به اردوی انتخابی تیم ملی
  • غرق شدگی پسربچه ۴ ساله در استخر باغ و تصادف زنجیره‌ای با ۱۰ مصدوم
  • غرق شدگی پسربچه ۴ ساله در استخر باغ / تصادف زنجیره‌ای در محدوده پل تمدن با ۱۰ مصدوم
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در آذربایجان شرقی تدوین شود