Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر لزوم تغییر معیار رنگ‌بندی کرونایی شهرها، با بیان اینکه برنامه‌هایی برای تغییر معیارهای اعلام رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور وجود دارد، گفت: شرایط رنگ‌بندی یک ادبیات ساده و راحت برای مردم و مسئولین بود که بدانند کجا چه خبر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمال حیدری در این باره با بیان اینکه اکنون با وجود واکسیناسیون، شرایط متفاوت شده است گفت با این میزان واکسیناسیون انتظار داریم میزان بستری و فوتی به شدت کاهش یابد؛ پس باید معیارهایمان تغییر کند و کمیته علمی این موضوع و تغییر معیار را در دستور کار گذاشته است.

وی افزود: قرار است تا ظرف هفته‌های آتی یک مدل دیگری اپلیکیشن ماسک ارائه دهند تا با استفاده از این مدل موارد رنگبندی شهرها اصلاح شود.

نگران سویه آفریقایی هستیم/تسریع در تزریق دوز سوم واکسن

همچنین رئیس کل سازمان نظام پزشکی، ضمن ابراز نگرانی از جهش سویه آفریقایی، گفت: تزریق دوز سوم واکسن کرونا باید سریع تر انجام شود.

محمد رئیس زاده، اظهار داشت: امیدواریم تزریق دوز سوم برای سایر گروه‌ها در جامعه به غیر از کادر بهداشتی و درمانی و افراد بالاتر از 60 سال نیز سریع‌تر انجام شود. بر اساس آمار اولیه، این نکته اثبات شده که واکسیناسیون در کاهش بستری شدن بیماران کرونایی و مرگ و میر آنها، تأثیر به سزایی داشته است و آمارهای تکمیلی توسط وزارت بهداشت منتشر خواهد شد.

وی افزود: لحظه به لحظه اخبار مربوط به جهش اومیکرون را دنبال می‌کنیم چون نگران آن هستیم اما وزیر بهداشت آفریقای جنوبی توئیت کرده بود که میزان بستری در افرادی که واکسن تزریق کرده بودند، خیلی کمتر بوده و اکثر بستری‌هایی که به ویروس جهش یافته اومیکرون مبتلا شده‌اند، واکسن نزده‌ها بوده‌اند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: آمارها و توضیحات آفریقای جنوبی در خصوص ویروس اومیکرون، این نوید را به دنیا می‌دهد که واکسیناسیون می‌تواند حتی علیه این واریانت جدید که سرایت خیلی بالایی هم دارد، مؤثر باشد بنابراین توصیه ما این است افرادی که در کشور هنوز واکسن کرونا تزریق کردند، سریعاً نسبت به این کار اقدام کنند تا در مقابل واریانت های جدید نیز مقاوم باشند.

در همین حال؛ دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید19 با بیان اینکه عدم شناسایی اُمیکرون، به این معنا نیست که این سویه هنوز وارد کشور نشده، گفت: حتی بدون وجود خطر کرونای اُمیکرون هم نیاز به بازنگری در وضعیت بازگشایی‌ها وجود دارد

 مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونای اُمیکرون، گفت: باید توجه کرد که سویه اُمیکرون، برخلاف سایر سویه‌ها که ابتدا عوارض و تغییراتی را در بیماری‌زایی و سرعت انتقال می‌دیدیم و بعد این عوارض به آن سویه منتسب می‌شد، اما اکنون سویه‌ای پیدا شده که در آن تعداد بالایی جهش ایجاد شده است. این سویه قبل از اینکه بتواند تغییراتی در بیماری‌زایی یا سرایت آن، علائم یا حساسیتش نسبت به واکسن‌ها خودش را نشان دهد، شناسایی شده و بنابر احتیاط، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که آن را به عنوان یک سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کنیم. بنابراین هنوز درباره آن دانش کافی نداریم، اما چون جهش در ویروس زیاد بوده است، اعلام شده که باید احتیاط کنیم.

وی افزود: در سویه اُمیکرون حدود 50 جهش در ویروس عامل بیماری‌زای کووید 19 رخ داده که 30 جهش در منطقه اسپایک ویروس بوده است و حتی تعدادی از این جهش‌ها در نقطه خاصی که اصطلاحا به آن RBD یا ناحیه‌ای که به گیرنده سلول متصل می‌شود، بوده است. بنابراین احتمال اینکه تغییراتی در سرایت‌پذیری و حتی در زمینه حساسیت بیماری به واکسن رخ داده باشد، وجود دارد، اما هنوز حداقل به چند هفته زمان نیاز دارد.

یونسیان در پاسخ به اینکه آیا سویه اُمیکرون می‌تواند از سویه دلتا خطرناک‌تر باشد، گفت: در حال حاضر نمی‌توان در این باره قضاوت کرد. بر همین اساس هم وقتی یک تغییری در ویروس رخ دهد که نمی‌توان دقیق اعلام کرد که آیا وضعیت بیماری بر اساس این تغییر بدتر شده یا بهتر می‌شود، معمولا پیش‌زمینه را بر این می‌گذاریم که شرایط بدتر می‌شود تا در این صورت احتیاطات لازم انجام شده و چیزی را از دست ندهیم. بنابراین تصور ما این است که این سویه ممکن است از دلتا هم بدتر باشد. نه به این معنا که اکنون شواهدی دال بر بدتر بودن این سویه داریم، بلکه به این جهت که اگر واقعا بدتر از دلتا بود، مشکلی برایمان پیش نیاید. روال سازمان جهانی بهداشت هم آن است که هر زمان درباره این موضوع تردید دارد، بنا را بر بدتر بودن قرار دهد. حال ممکن است بعد از چند هفته حتی این طبقه‌بندی را تغییر دهند و سویه امیکرون را از واریانت نگران‌کننده به واریانت مورد توجه تنزل دهند.

وضعیت شناسایی سویه‌های جدید در کشور

وی درباره وضعیت سکانس ژنی در کشور برای شناسایی سویه‌های جدیدی مانند امیکرون، گفت: باید توجه کرد که ما در کشور دانش فنی و تجهیزات سکانسینگ را داریم و سه مرکز در کشور این اقدام را انجام می‌دهند، اما تجهیزات لازم که به آن سکانسینگ نسل جدید گفته می‌شود، این تجهیزات، کیت و لوازم آن را به اندازه کافی نداریم. بنابراین کفایت علمی و تکنولوژی آن را داریم، اما منابع و مواد اولیه مصرفی آن را به اندازه کافی در اختیار نداریم.

کرونا در کشور؛ همچنان نزولی

وی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر هنوز وضعیت بیماری در کشور نزولی است. یک افزایش‌های مقطعی که در هفته‌های گذشته شاهد بودیم، همه نزولی شدند و کرونا فعلا در کشور رو به نزول است، اما ممکن است که یک آتش زیر خاکستر وجود داشته باشد. بنابراین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون سریع را همچنان ادامه دهیم. در حال حاضر بخش اعظم افرادی که تمایل به تزریق واکسن کرونا داشته‌اند، واکسن‌شان را تزریق کرده‌اند، اما افرادی هستند که هنوز تردید دارند و بعضا تمایلی به تزریق واکسن ندارند، باید این افراد را مجاب کنیم که واکسیناسیون هم به نفع خودتان، خانواده و عزیزان‌تان است و هم به نفع جامعه و کل دنیاست که به نهضت واکسیناسیون بپیوندید.

انتظار واکسیناسیون 100 درصدی علیه کرونا

یونسیان درباره وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، گفت: بر اساس گزارشاتی که تا امروز داشتیم، 85 درصد جمعیت واجد شرایطمان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و 69 درصد هم هر دو دز را تزریق کرده اند. ما انتظار داریم، مابقی هم دز دوم را تزریق کنند و 85 درصد تزریق دو دز را داشته باشیم. طبیعتا از آنجایی که ایمنی بخشی واکسن ها 100 درصد نیست، انتظارمان این است که تمام افراد واجد شرایط‌مان در کشور واکسن کرونا را تزریق کنند. بنابراین سقف مورد انتظار ما با توجه به سرایت پذیری بالای دلتا واکسینه شدن 100 درصد افراد واجد شرایط است.

استان آذربایجان‌غربی/بیش از 18 هزار نفر دیگر واکسینه شدند

محمدامین ولی‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته 18 هزار و 436 نفر دیگر واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی تصریح کرد: تزریق دوز سوم کرونا نیز در آذربایجان‌غربی تداوم داشته و از بیش از چهار میلیون و 245 هزار نفری که در مجموع اقدام به واکسیناسیون کرده‌اند، 33 هزار و 603 دوز مربوط به دوز سوم بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی، از فوت 6 نفر دیگر در شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: تاکنون هفت هزار و 130 نفر بر اثر کروناویروس جان باخته‌اند.

وی با اشاره به ابتلای 294 نفر در شبانه‌روز گذشته به کرونا بیان کرد: در مجموع تاکنون 319 هزار و 437 نفر آلوده به این بیماری شده و همچنین 72 هزار و 291 بیمار بستری نیز بهبود یافتند.

ولی‌زاده در ادامه افزود: همچنین در شبانه روز گذشته 371 نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های سطح آذربایجان‌غربی بستری شده و 161 نفر بیمار نیز در بحش مراقبت‌های ویژه بستری و مشغول درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 29 بیمار با مشکلات حاد تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور هستند اظهار داشت: از سوی دیگر 628 نفر نیز به خاطر سندروم حاد تنفسی بستری هستند.

استان بوشهر/ تعداد بیماران مبتلا به کرونا به 74 نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه روز گذشته 36 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بستری شدند گفت: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به 74 نفر رسید.

سعید کشمیری با بیان اینکه تاکنون بیش از 82 درصد از جمعیت بالای 12 سال نوبت اول واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اظهار داشت: در مجموع به بیش از 65 درصد جمعیت هدف استان بوشهر هر 2 نوبت واکسن کرونا تزریق شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر اضافه کرد: تاکنون به بیش از 8 هزار نفر واکسن کرونا در نوبت سوم تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر آمار پایین بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تعداد بستری‌ها که در مرداد ماه امسال به بیش از یک‌هزار نفر رسید اکنون به مهار بیماری کرونا به 74 نفر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کرونا روز گذشته جان 2 بوشهری را گرفت خاطر نشان کرد: 2 نفر با سن 58 و 63 سال روز گذشته به سبب ابتلا به کرونا فوت کردند و جمع جان‌باختگان بیماران کرونایی استان بوشهر به 2 هزار و 27 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از بستری 36 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به 74 نفر رسید.

کشمیری با اشاره به اینکه اکنون 5 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: خوشبختانه روز گذشته 34 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 9 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

وی تعداد مبتلایان به بیماری کرونا تاکنون 89 هزار نفر دانست و بیان کرد: وضعیت بستری بیماران در بیمارستان‌های استان در پایین‌ترین سطح قرار دارد که از مردم درخواست می‌شود شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان مورد توجه قرار بگیرد تا از ورود به پیک بعدی جلوگیری شود.

خراسان رضوی/ مراجعه روزانه 1000 نفر به مراکز منتخب کرونا  

 محمدحسن درخشان اظهارداشت: آمار مراجعان ومبتلایان به کرونا در مشهد و مناطق زیر پوشش به نسبت  بالاست و به دلیل شکننده بودن شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان مورد تاکید است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم‌اکنون هشت درصد نتایج آزمایش‌های طبی از شهروندان مراجعه‌کننده با علائم مشکوک به ابتلا ویروس کرونا به این مراکز منتخب در مشهد مثبت است.

درخشان گفت: این رقم در دیگر شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی 6است.

وی افزود: شتاب در عملیات واکسیناسیون عمومی علیه کرونا و تکمیل آن، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها از اهمیت زیادی در پیشگیری از کرونا برخوردار است.

درخشان عنوان کرد: 44 مرکز خدمات جامع سلامت منتخب در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به بیماران مبتلا و مشکوک به کرونا خدمات ارائه می‌دهند که 22 مرکز از این تعداد در مشهد فعال است.

وی اظهارداشت: چهار مرکز منتخب معاینه کرونا در مشهد بطور شبانه‌روزی به شهروندان بیمار و مشکوک به ابتلا ،خدمات ارائه می‌دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1120372 برچسب‌ها کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کرونا بیمارستان های استان دانشگاه علوم پزشکی شبانه روز گذشته آذربایجان غربی بیماران مبتلا تزریق دوز سوم کرونا در کشور درباره وضعیت واکسن کرونا استان بوشهر نفر رسید ا میکرون هزار نفر سویه ا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۳۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند

حسین فرشیدی درخصوص تزریق واکسن «گارداسیل»، وضعیت شیوع بیماری HPV درکشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالیانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور، واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان، صرفه اقتصادی دارد. بنابراین در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم؛ به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.  

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات، لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، اظهار کرد: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند؛ اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در خصوص ضرورت استفاده از این واکسن گفت: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد که تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی شش ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • عادی‌انگاری توهین به مقدسات و اعتقادات ممنوع
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • تزریق ۵۸۴ هزار دز واکسن فلج اطفال در خراسان رضوی
  • دانشمندان واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند با هر گونه سویه ویروسی مبارزه کند