Web Analytics Made Easy - Statcounter

آباگانی محمد، اندیشمند اسلامی از ایالت اورومیای اتیوپی در گفتگو با تقریب با اشاره به معنای واقعی و عملی اتحاد گفت: وحدت به معنی ایجاد چارچوبی یکدست، در عین داشتن برخی اختلاف نظرهاست. منظور از وحدت اسلامی این نیست که گروه های مسلمان به خاطر اتحاد اسلامی، از اصول اعتقادی و غیراعتقادی خود صرف نظر کنند و تنها مشترکات را بپذیرند؛ زیرا این کار نه منطقی است و امکان عملی شدن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن نیست بتوان از پیروان یک مذهب درخواست کرد که به خاطر مصلحت اتحاد و همگرایی، از اصل اعتقادی یا عملی خود که به اعتقاد آنان جزو اصول اسلام است، چشم بپوشند. یعنی نمی توان از او خواست که به خاطر اسلام، از جزئی از دین اسلام بگذرد.

آباگانی محمد با اشاره به مفهوم تقریب مذاهب در میان مسلمانان گفت: تقریب به معنای خاص حرکتی است که علمای مذاهب اسلامی آن را پایه گذاری کرده اند و هدف از آن نزدیک ساختن شیعیان و اهل سنت به یکدیگر و رفع تفرقه و گاه بی اثر کردن دشمنی مسلمانان، به منظور متحد کردن آنان است.

او در ادامه اظهار داشت: تقریب واقعی با جمع شدن عالمان و صاحبنظران مذاهب اسلامی برای پیگیری مسائل نظرى اجتهادى در فضای سالم و به دور از تعصبات، امکان پذیر است. جمع شدن علما و اندیشمندان براى دستیابى به واقعیات جهان اسلام و همچنین درک و فهم وظیفه امت اسلامی در جهان کنونی، جهت بهره مندی پیروان مذاهب است. این در حالی است که تقریب به معنای نادیده گرفتن ارزشهای مذهبی نبوده و نیست و هیچ‌ کدام از بزرگان اسلام چنین برداشتی از تقریب ارائه نکرده اند، بلکه همواره بر اصول ثابت ارزشهای دینی و مذهبی تأکید کرده اند. بنابراین معنای تقریب مذاهب، همگرایی پیروان مذاهب مختلف در عین وجود اختلافات مذهبی است؛ زیرا حذف اختلاف و تنوع فکری و مذهبی نه ممکن است و نه شدنی؛ آنچه امکان پذیر است، پیدا کردن رویکردهای نظری و عملی برای مدیریت تعدد دیدگاههای مذهبی و جلوگیری از آسیبها و پیامدهای زیانبار تفرقه است.

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۳۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده‌های شهدا پاسداران واقعی ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پلی، هرمزگان سردار علی اکبر جاویدان در دیدار با خانواده شهید والا مقام حسین زرافشان در بندرعباس، ضمن قرائت فاتحه به روح پاک این شهید گرانقدر، گفت: صبر و بردباری خانواده‌های معظم شهدا برای مردم بسیار با ارزش بوده و عزت و سربلندی امروز کشور مرهون خون پاک فرزندان این عزیزان است.

وی نقش خانواده شهدا را در دستاوردهای انقلاب بسیار مهم دانست و افزود: تربیت جوانان در مسیر انقلاب و ولایت نقشی است که خانواده محترم شهدا در همه عرصه‌ها آن را به خوبی ایفا کرده و ثمره آن تربیت فرزندانی از جنس انقلاب است.

این مقام انتظامی اظهار داشت: صبر و استقامت در راه اسلام یکی از بزرگترین ارزش‌های انسانی است و یاد و نام شهدا آرامش بخش دل‌ها است.

سردار جاویدان تصریح کرد: مردم ایران هیچ وقت از خود گذشتگی خانواده‌های محترم شهدا را فراموش نمی‌کنند چرا که عزت و سربلندی کشور را مدیون خون پاک این شهدا می‌دانند و به واقع این عزیزان میراث داران انقلاب بزرگ اسلامی هستند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان با بیان اینکه پیروی از ولایت فقیه مهمترین پیام شهدا است و اگر پیرو ولایت فقیه باشیم هیچگاه آسیبی به مملکت وارد نخواهد شد، اظهار داشت: حفظ خون شهدا و تداوم راه آنها، دِینی است که بر دوش ما نهاده‌اند و این همان چیزی است که لرزه بر اندام دشمنان و پیروان باطل می‌اندازد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر دشمنان با توطئه‌های مختلف قصد دارند امنیت کشورمان را به مخاطره بیندازند، گفت: مردم بایستی با عمل به فرامین مقام عظمای ولایت و ادامه دادن راه شهدا همچون همیشه نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی کنند.

کد خبر 6085300

دیگر خبرها

  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • قانون مالیات بر سوداگری منجر به تشویق بخش واقعی اقتصاد می‌شود
  • اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و پاکستان زمینه‌ساز تعمیق روابط دو کشور است
  • هیئات مذهبی بازوی قوی در تدوین برنامه‌های تبلیغات اسلامی است
  • خانواده‌های شهدا پاسداران واقعی ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند
  • حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم
  • زلنسکی به معنای واقعی کلمه اوکراینی‌ها را می‌کشد
  • آیا امر به معروف و نهی از منکر، توهین به کرامت طرف مقابل است و یا سوق دادن او به مرتبه‌ای بالاتر از کرامت انسانی؟
  • گزارش‌ های واقعی پنتاگون درباره چیزایی که فقط در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌ایم
  • اگر اسرائیل تصمیم اشتباه دیگری بگیرد، نامی از او باقی نخواهد ماند