Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@10:46:38 GMT

پروفیل سی با پروفیل زد چه تفاوتی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۴۱۲۱

پروفیل سی با پروفیل زد چه تفاوتی دارد؟

پروفیل سی و پروفیل زد هر دو نوعی پروفیل باز محسوب شده و از این لحاظ با یکدیگر هم خانواده به شمار می‌آیند اما تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند که باعث می‌شود کاربری آن‌ها متمایز شود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آراد آهن، شکل ظاهری پروفیل زد شبیه به حرف انگلیسی Z و شکل ظاهری پروفیل سی همانند حرف انگلیسی C است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب به بررسی تفاوت میان دو پروفیل زد و سی از لحاظ روش تولید، مشخصات فنی، کاربرد و قیمت خواهیم پرداخت.

روش تولید پروفیل سی و زد

برای مقایسه روش تولید این دو پروفیل ابتدا به توضیح روش تولید پروفیل زد که نسبتاً پیچیده‌تر است خواهیم پرداخت:

برای تولید پروفیل زد از فرایند نوردگرم و یا نورد سرد استفاده می‌شود. در روش نورد گرم، ورق فولادی در کوره‌هایی با دمای بسیار بالا گداخته شده و بعد از اینکه به اندازه‌ی کافی شکل پذیر شد، توسط دستگاه‌های مخصوص نورد گرم به شکل حرف انگلیسی Z فرم دهی می‌شود.  اما در روش نورد سرد، ورق‌های فولادی بعد از قرار گرفتن در دستگاه کلاف باز کن در سایزهای مشخص و موردنیاز برش خورده و سپس با استفاده از دستگاه‌های فرمینگ و یا قالب زن به پروفیل زد تبدیل می‌شوند.

برای تولید پروفیل سی اما تنها از روش نورد سرد استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت این پروفیل نیز از انواع ورق فولادی چون: ورق سیاه، روغنی و یا گالوانیزه می‌توان استفاده کرد که مسلماً هر کدام کیفیت متفاوتی دارند. ورق‌های فولادی در اندازه‌های مورد نیاز و متناسب با سایز پروفیل برش داده شده و سپس وارد دستگاه رول فرمینگ شده تا توسط این دستگاه به شکل پروفیل سی تبدیل شوند. همانند پروفیل‌های زد، پروفیل‌های سی گالوانیزه از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردارند.

تفاوت مشخصات فنی پروفیل سی و زد

اگر بخواهیم به مقایسه مشخصات فنی این دو پروفیل بپردازیم باید ابعاد آن‌ها را از نظر ضخامت، طول، ارتفاع و وزن بررسی کنیم. البته قبل از آن در نظر داشته باشید که این پروفیل‌ها در کارخانجات مختلف و مطابق با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و از این رو در بازار در ابعاد گوناگونی یافت می‌شوند. اما مطابق با استانداردها باید از نظر ابعادی در محدوده‌ی مشخص قرار گرفته باشند.  

پروفیل C دارای دو بال است که در میان آن‌ها ضلع دیگری به نام جان قرار گرفته است. بال‌های پروفیل C لبه‌های کوتاهی دارند و در جهت موافق هم قرار گرفته اند.  بر اساس استانداردها پروفیل‌های سی دارای مشخصات فنی زیر هستند:

ضخامت: 2، 2.5، 3 و 4 میلیمتر

طول شاخه: 6 متر

ارتفاع: 160 تا 240 میلیمتر

وزن هر شاخه: بین 23 تا 55 کیلوگرم

پروفیل زد از دو بال تشکیل شده که در میان آن‌ها ضلع دیگری به نام جان قرار گرفته است. بال‌های پروفیل زد لبه‌های کوتاهی دارند و در جهت مخالف هم قرار گرفته اند. در کل پروفیل زد با مشخصات فنی زیر تولید می‌شود:

ضخامت: 2، 2.5، 3 و 3.5 میلیمتر

طول شاخه: 6 متر

اندازه‌ها: Z16 ، Z18 ، Z20 و Z22

طول پروفیل: حداکثر 16000 میلیمتر

وزن: بین 30 تا 52 کیلوگرم

کاربردهای پروفیل سی و زد

پروفیل سی و زد کاربردهای مشابهی دارند اما موارد استفاده از آن‌ها کاملاً یکسان نیستند.

معمولاً از پروفیل سی در ساخت سازه‌های سبک با اندازه‌های نه چندان بزرگ صورت می‌گیرد. در واقع در بخش‌های مختلفی از ساختمان پروفیل سی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از:

پوشش‌های سقفی: از پروفیل سی به منظور استحکام بخشی به انواع سقف‌های شیروانی و شیب دار در سازه‌های متفاوتی چون کارگاه‌ها، کارخانجات، سوله‌ها و ... استفاده می‌شود.

ستون‌ها: پروفیل سی برای استحکام بخشی به ستون‌هایی که میزان بار زیادی را به آن‌ها وارد می‌شود، کاربرد دارند.

دیوارها: پروفیل سی در پوشش دهی و به منظور افزایش مقاومت دیوارها و به خصوص دیوارهای غیر باربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل زد نیز به نوبه‌ی خود کاربردهای مختلفی در ساختمان سازی دارد که مهم‌ترین آن‌ها با کاربرد پروفیل سی تقریباً یکسان است. مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربرد پروفیل زد ساخت پوشش سقف‌های شیروانی و شیب دار در سازه‌های نسبتاً عظیم است. استفاده از پروفیل زد منجر به استحکام و مقاومت بیشتر سقف سازه خواهد شد.

قیمت روز پروفیل سی و زد

قیمت پروفیل زد (z) و پروفیل سی براساس ضخامت، ابعاد و وزن آن‌ها تعیین می‌شود.  قیمت روز این پروفیل‌ها علاوه بر وزن براساس میزان عرضه و تقاضا نیز تعیین می‌شود. به علاوه برند، کیفیت، گالوانیزه یا معمولی بودن و ... نیز در تعیین قیمت آن‌ها نقش دارد.

همچنین در نظر داشته باشید که نوسانات زیاد قیمت این مقاطع زمینه را برای سواستفاده برخی از مراکز فروش آهن آلات فراهم نموده و متأسفانه مقاطع فولادی گاهی با قیمت‌های بسیار نامتعارف در بازار به فروش می‌رسند. به همین دلیل برای خرید و تأمین مقاطع فولادی تنها به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

فروش پروفیل سی و زد در بازرگانی آراد آهن

بازرگانی آرادآهن مرجع فروش انواع مقاطع فولادی صنعتی و ساختمانی است که فروش تمامی محصولات خود را با ضمانت کیفیت و قیمت همراه ساخته است. این بازرگانی با کارخانجات بزرگ تولید کننده این مقاطع فولادی همکاری‌های مستمر و مستقیمی دارد و از این رو امکان دسترسی به بهترین قیمت‌ها را برای مشتریان خود فراهم آورده است.

برای استعلام قیمت قوطی و پروفیل، دریافت مشاوره جهت خرید انواع پروفیل سی و یا زد با شماره‌ی: 34055-031 تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پروفیل شرکت آراد آهن تولید پروفیل مقاطع فولادی مشخصات فنی روش تولید پروفیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۴۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست

حمیدرضا کاشانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با ۱۰۰ هزارتن افزایش تا پایان سال به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.

او قیمت مصوب هرکیلو تخم مرغ را ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم افزایش نرخ نهاده های دامی، قیمت مصوب تخم مرغ تغییر نکرده است که انتظار می رود بعد از ماه رمضان متناسب با هزینه تمام شده، قیمت اصلاح شود.

کاشانی با بیان اینکه در تولید تخم مرغ رتبه ۹ در دنیا را داراست، گفت: با توجه به ظرفیت فعلی واحدهای مرغداری، پتانسیل تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران با بیان اینکه پتانسیل صادرات ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد، افزود: بنابر آمار سال گذشته ۱۳۵ هزارتن تخم مرغ به ارزش ۱۷۰ میلیون دلار صادر شد و پیش بینی می شود که امسال صادرات تخم مرغ به ۱۶۰ هزارتن برسد.

این مقام مسئول از افزایش سرانه مصرف تخم مرغ خبر داد و گفت: سرانه مصرف تخم مرغ از ۱۱.۵ کیلو به ۱۴.۵ کیلو رسیده است که از سرانه متوسط دنیا بالاتر است، اما نسبت به کشورهای توسعه ۱۷ تا ۱۸ کیلوست که انتظار می رود به این رقم برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پرداخت یارانه به زنجیره تولید از تورم جلوگیری می کند
  • یارانه باید به دست مصرف کننده نهایی برسد
  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • چگونه آمالگام دقیق‌ترین ماکت‌های جهان را می‌سازد؟ (+عکس)
  • تولید روغن بیش از ۶ درصد افزایش یافت
  • خداحافظی طولانی کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان
  • تاثیر قیمت جدید دلار بر بازار مصالح ساختمانی 1403
  • ابرکوه و سیادن ابهر مهمترین میلگردهای بورسی
  • پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
  • ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست