Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، پس از سفر اخیر مشاور نخست وزیر و سرپرست وزارت بازرگانی پاکستان به ایران و برگزاری نهمین جلسه کمیته مشترک تجاری دو کشور تلاش‌ها برای پیشبرد سازوکار تهاتر میان دو همسایه قوت گرفت.

با توجه به آمادگی چندین ساله ایران برای توسعه تجارت با همسایه شرقی با روش‌های موثر به ویژه تهاتر که طی آن هیچ ارزی میان دو کشور مبادله نمی‌شود، اکنون شنیده‌ها حکایت از آمادگی طرف پاکستانی برای نهایی‌سازی این سازوکار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان نهادهای اقتصادی، اتاق‌های بازرگانی و بخش‌های خصوصی در پاکستان نیز از دولت این کشور گام عملی برای پیشبرد تجارت تهاتر را مطالبه کرده و همزمان از بانک مرکزی پاکستان نیز خواستند تا به جای مانع سازی، از گسترش تجارت خارجی کشور به ویژه با همسایگان حمایت کند.

اتاق‌های بازرگانی در پاکستان بارها ایده استفاده از ارزهای ملی میان ایران و پاکستان را نیز مطرح کرده و گفتند که فقدان سیستم بانکی اصلی‌ترین مانع برای افزایش حجم تجارت دوجانبه و افزایش مشکلات بازرگانان دو کشور برای دستیابی به ثمرات تجارت میان یکدیگر است.

پاکستان چهارمین کشور بزرگ صادر کننده برنج در جهان است. در این کشور برنج در ۲.۸۹ میلیون هکتار زمین کشت می‌شود که ۱۰ درصد کل زمین‌های زیر کشت در پاکستان را تشکیل داده و تنها سال ۹۷ چیزی افزون بر دو میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

تقویت سازوکار تهاتر میان ایران و پاکستان به ویژه آمادگی کشورمان برای تامین نیازهای همسایه شرقی به کالاهای مختلف از جمله نیاز پاکستان به سوخت و فرآورده‌های نفتی جهش تازه‌ای برای توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور محسوب می‌شود در کنار آن پیشنهاد ایران برای به کارگیری ارز محلی میان تجار نیز می‌تواند به موتور محرک اقتصاد ایران و پاکستان تبدیل شود.

پیشنهاد ایران به پاکستان برای تجارت با ارز محلی

در همین خصوص سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان طی دیدار با جمعی از بازرگانان و فعالان تجاری اتاق «مندی بهاوالدین» در ایالت پنجاب، از پیشنهاد کشورمان برای استفاده از ارز محلی در تجارت دوجانبه خبر داد.

«سید محمدعلی حسینی» طی دیدار با مسوولان اتاق بازرگانی و صنعت مندی بهاوالدین (MBCCI) اعلام کرد: استفاده از پول ملی در تجارت ایران و پاکستان در دست پیگیری است و در همین زمینه بانک مرکزی کشورمان پیش نویسی را به طرف پاکستانی ارائه کرده است و ما منتظر پاسخ آنان هستیم.

وی افزود: در تجارت تهاتر تنها کالا در قبال کالا مبادل می‌شود و هیچ تبادل پولی صورت نمی‌گیرد. همزمان برای آسان‌سازی تجارت، استفاده از ارز محلی نیز می‌تواند یک نقشه راه جدید برای حمایت از تجار دو کشور و اطمینان از تداوم فعالیت‌های بازرگانی میان دو همسایه باشد.

سفیر کشورمان از آمادگی ایران برای واردات محصولات کشاورزی از پاکستان، برنج، محصولات دامی، تولیدات نساجی، کود و سموم و همچین صادرات محصولات مرغوب و به صرفه از ایران به پاکستان شامل مرکبات، خشکبار، زعفران، داروهایی گیاهی، محصولات غذایی، سرامیک خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی آماده تامین نیازهای انرژی پاکستان با صادرات فرآورده‌های سوختی و گاز نیز است.

وی با استقبال از پیشنهاد اتاق بازرگانی مندی بهاوالدین برای مشارکت با شرکت‌های ایرانی در حوزه صنعت، خودروسازی و انرژی، اظهار داشت: درحال حاضر تهاتر با پاکستان به صورت صادرات برق از ایران به این کشور و واردات برنج پاکستانی انجام می‌شود و این روند توسعه خواهد یافت.

سفیر ایران در پاکستان بازگشایی دو مرز رسمی و توافق دو کشور برای احداث ۶ بازارچه مشترک مرزی را از رویدادهای خوب و اطمینان بخش طی یک سال گذشته دانست و افزود: ترانزیت کالاهای پاکستانی از خاک ایران به مقصد ترکیه، جمهوری آذربایجان و اروپا در جریان است و این یک مسیر با امنیت بالا و هزینه مناسب برای تجار پاکستانی خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم ارتباطات میان اتاق‌های بازرگانی ایران و پاکستان از جمله تعامل میان نهادهای بازرگانی در ایالات و همتایان آن در استان‌های مختلف کشورمان، افزود: پیوندهای دو ملت بسیار عمیق است و ما پیشرفت و افتخار پاکستان را پیشرفت و افتخار جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

گفتنی است، تاکید و اولویت دولت سیزدهم در توسعه صادرات با کشورهای همسایه است و این موضوع در جریان سفر وزیر امور خارجه پاکستان و مشاور نخست وزیر این کشور به ایران طی ماه‌های اخیر اعلام و برنامه‌های اقتصادی برای روابط با همسایه شرقی نیز میان مقام‌های بلندپایه دو کشور مطرح شد.

پاکستان به‌عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران، با بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز خشکی که پس از عراق دارای طولانی‌ترین مرز مشترک با ایران است، هنوز برای بسیاری از مردم ایران به‌ویژه فعالان اقتصادی و تاجران مورد شناسایی قرار نگرفته و بایسی به بازاریابی و صادرات کالا به این کشور توجه ویژه شود.

آشنایی فعالان اقتصادی و تاجران ایران و پاکستان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل امیری اجتناب ناپذیر است. بهره‌گیری از دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصادی‌، موجب آثار و برکات فراوانی برای دو کشور خواهد شد.

برقراری روابط خوب با کشورهای مسلمان و همجوار همواره از سیاست‌های مهم جمهوری اسلامی است، این موضوع در دستور کار سفارت کشورمان در اسلام‌آباد و نمایندگی‌های سیاسی ایران در چهار ایالات پاکستان قرار گرفته و انتظار می‌رود طرف پاکستانی با توجه به آمادگی قوی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های تجاری، بازرگانی، انرژی و مراودات مرزی گام‌های سازنده و رویکرد عمل گرا برای کمک به تقویت تجارت دو کشور بردارد.

همسایگی دو کشور، مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و نیز امکان توسعه دو کشور به‌طور مکمل در کنار امکانات فراوان طبیعی و استعدادهای با ارزش انسانی از جمله عواملی هستند که می‌توانند بسترساز توسعه اقتصادی دو کشور و توسعه روابط دو جانبه باشند.

برچسب‌ها سفیر ایران در پاکستان جمهوری اسلامی ایران تجارت بانک مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سفیر ایران در پاکستان جمهوری اسلامی ایران تجارت سفیر ایران در پاکستان جمهوری اسلامی ایران تجارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ایران و پاکستان ارز محلی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۴۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری

تین نیوز

تجارت ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۲ رشد ۳۸ درصدی را تجربه کرد و به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید، رقمی که طبق توافق در آخرین جلسه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، قرار است افزایش ۵ برابری را تجربه کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به اسلام آباد به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان در جلسه ای مشترک با مقامات دولت جدید این کشور دیدار کرد تا با امضای اسنادی مشترک، باب توسعه تجارت ایران و پاکستان را باز کند و به افق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسد.

توافقات انجام شده در نشست های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته، منجر به افزایش داد و ستد دو کشور شده؛ به گونه ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، پاکستان رتبه هفتم را به عنوان مقصد صادراتی ایران داشت.

بر اساس آمارهای موجود، تجارت ایران و پاکستان از یک و نیم میلیارد دلار حجم تجارت در ۱۴۰۱ به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش داشت که نشان از رشد ۳۸ درصدی از نظر ارزش و ۲۳ درصدی از نظر حجم تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.

در این راستا افزایش حجم تجارت دو کشور به صورت جدی در دستور کار سفر رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی کشورمان به پاکستان قرار گرفت. 

در این سفر، ۸ سند همکاری در حوزه های مختلف میان مقامات دو کشور امضا شد و افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور برای رسیدن به ۱۰ میلیارد دلار، هدف گذاری شده است.

نشست های دوجانبه روسای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در این سفر و توافقات و مسائل مطرح شده، حامی از عزم جدی طرفین برای فراهم کردن زیرساخت های دستیابی به این افق ۱۰ میلیارد دلاری است.

علاوه بر این توسعه همکاری های امنیتی یکی از محورهای گفتگوها در این سفر بود که در زمینه تبادلات تجاری و امنیتی بین دو کشور اثرگذار خواهد بود.

این سفر و امضای اسناد همکاری بین دو کشور می تواند آغازگر روابطی گرم در زمینه تجارت ایران و پاکستان باشد؛ چرا که پاکستان به عنوان کشوری که بیش از ۲۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد و صنایعی رو به رشد را در خود جای داده، می تواند میزبان مناسبی برای کالاهای نهایی و همچنین مواد خام و نیمه خام تولیدی در ایران باشد.

بر این اساس می توان پیش بینی کرد که در صورت اجرایی شدن سند همکاری بین دو کشور، تجارت ایران و پاکستان در مسیری رو به رشد قرار گیرد.

به همین منظور ارتقای سطح همکاری های دو کشور به ویژه در زمینه حمل و نقل و توسعه زیرساخت ها به عنوان یکی از اصول اساسی تجارت و فعالیت اقتصادی در جلسه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان و در دیدارهای دو جانبه بذرپاش با همتای پاکستانی خود به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت که نوید بخش رشد قابل توجه تجارت دو کشور و توسعه اقتصادی ایران است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • رسمی شدن هر گونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان
  • تاکید بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان
  • تأکید رئیسی بر رسمی شدن تجارت غیر رسمی میان ایران و پاکستان
  • تاکید بر رسمی شدن هر گونه تجارت غیر رسمی میان ایران و پاکستان
  • خیز ایران و پاکستان برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان
  • امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد