Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس روز چهارشنبه گفت، در صورتی که موشک‌های اتمی ناتو در لهستان مستقر شود، وی نیز از استقرار تسلیحات اتمی روسیه در بلاروس استقبال می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لوکاشنکو ضمن هشدار درباره استقرار سلاح‌های اتمی ناتو در لهستان گفت:‌ «در این صورت، به [ولادیمیر] پوتین پیشنهاد می‌کنم تسلیحات اتمی را به بلاروس برگرداند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور بلاروس در ادامه گفت، میسنک و مسکو درباره این موضوع که چه نوع سامانه‌ای در بلاروس مستقر شود به توافق خواهند رسید و «ما آمادگی استقرار آن‌ها در قلمرو بلاروس را داریم».

لوکاشنکو در مصاحبه با این خبرگزاری افزود: «اگر روسیه با تهاجم از سوی اوکراین مواجه شود، ما از لحاظ اقتصادی، حقوقی و سیاسی به‌طور تنگاتنگ با روسیه وارد یک تیم می‌شویم».

رئیس جمهور بلاروس تأکید کرد، «هرگز از مسمومیت ملی‌گرایانه‌ای که در امروز در اوکراین در حال وقوع است جانب‌داری نخواهم کرد».

او در ادامه گفت:‌ «هر کاری می‌کنم را اوکراین را از آن خود کنیم. این اوکراین ما است و مردم ما هستند که در آنجا زندگی می‌کنند. این‌ها احساسات من نیستند بلکه اعتقاد راسخم هستند».

روز دوشنبه نیز  «ویکتور خرنین» وزیر دفاع بلاروس هشدار داد، نیروهای ناتو در حال افزایش توان بالقوه تهاجمی خود در مرزهای این کشور هستند. (جزئیات بیشتر)

خرنین در این نشست که با حضور «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس برگزار شد گفت، یگان‌های جدید نظامی در مرزها مستقر و تسلیحات جدید نیز مهیا شده‌اند.

او در ادامه گفت، مینسک به‌طور ویژه‌ای درباره تجهیز شدن کشورهای همسایه به تانک‌های آبرامز، سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت، سامانه‌های پرتاب موشکی چندگانه و جنگنده‌های اف-۳۵ مجهز به موشک‌های کروز نگران است.

به نوشته تاس، لوکاشنکو نیز در این نشست گفت، بلاروس تمام قابلیت‌های لازم برای واکنش به هرگونه تشدید تنش در مرزها را دارد.

رئیس جمهور بلاروس افزود: «ستاد کل ارتش باید همواره باید این را بدانند که این حرامزاده‌ها از چه جهتی علیه ما اقدام می‌کنند و چگونه باید به آن پاسخ داد».

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: ناتو بلاروس الکساندر لوکاشنکو اوکراین تسلیحات اتمی رئیس جمهور بلاروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۴۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان میانجیگری هند در حل مناقشه روسیه و اوکراین

در آستانه نخستین سفر یک مقام بلندپایه اوکراینی به دهلی نو بعد از شروع جنگ و دعوت از هند برای شرکت در "اجلاس صلح" سوئیس، موضوع امکان میانجیگری این کشور در حل و فصل مناقشه روسیه و اوکراین مطرح شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، نارندرا مودی، رئیس دولت هند با ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی، روسای جمهور روسیه و اوکراین تماس تلفنی برقرار و درباره راه حل و فصل مناقشه اوکراین با آنها گفت‌وگو کرد. کی‌یف علاقه مند  است که دهلی نو نیز در "اجلاس صلح" در سوئیس شرکت کند. حال باید دید آیا میانجیگری هند در جنگ دو کشور تا چه حد ممکن است و  دهلی واقعاً طرف کدامیک است.

نخست وزیر هند چند روز قبل اعلام کرد که در جریان گفتگوی خود با پوتین به مناسبت انتخاب مجدد او به عنوان رئیس جمهور روسیه، طرفین توافق کردند که در جهت تعمیق و گسترش بیشتر مشارکت استراتژیک ویژه روسیه و هند در سال‌های آینده با یکدیگر همکاری کنند.

پس از  آن، پیامی در سایت رسمی رئیس دولت هند مبنی بر «گفتگوی خوب درباره تقویت مشارکت» با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، منتشر شد و او تاکید کرد: «حمایت دائمی هند از همه تلاش‌ها برای برقراری صلح و پایان دادن به درگیری‌های جاری و ارائه کمک های بشردوستانه ادامه خواهد داشت.»

در  اواخر ماه فوریه، اوکراین شانزدهمین بسته کمک‌های بشردوستانه از طرف دهلی نو را دریافت کرد که شامل تجهیزات پزشکی برای چند بیمارستان بود.

ضمن اینکه برنامه ریزی شده دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در اواخر ماه مارس به هند سفر کند. او نخستین مقام عالی رتبه اوکراینی خواهد بود که پس از فوریه سال 2022 به دهلی نو سفر می‌کند. زمان دقیق سفر مشخص نشده، تنها مشخص است که "فرمول صلح" پیشنهادی کی‌یف نیز در دستور کار  مذاکرات او با مقامات هند قرار  دارد.

سوئیس به زودی میزبان یک "اجلاس صلح" است که این کشور فعالانه در تلاش است تا قبل از تابستان برگزار کند و از  پیوستن کشورهای جنوب جهانی حمایت می‌کند.

بلومبرگ به نقل از منابع خبری خود گزارش داده: دهلی نو که فعالانه روابط اقتصادی و سیاسی خود با مسکو را توسعه می‌دهد، برخلاف کشورهای غربی، از گفتگو و دیپلماسی برای پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین حمایت می‌کند. 

به گفته کارشناسان، هند در مورد اثربخشی نشست صلح بدون مشارکت روسیه تردید دارد. به عنوان مثال، دهلی نو از رای گیری در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد امتناع ورزیده و همچنان از پیوستن به تحریم‌های ضد روسیه خودداری می‌کند. همه اینها نشانه مواضع بی طرفانه و تمایل برای ادامه روابط دوستانه  با روسیه است. واقعیت این است که اوکراین به طور مرسوم یکی از شرکای اصلی پاکستان بوده و به این کشور تسلیحات می‌فروشد. علاوه بر این، برای دهلی نو، بحران اوکراین یک درگیری بسیار دور است که در اروپا  اتفاق افتاده و به این کشور ربطی ندارد. مقامات هندی نمی دانند چرا باید روسیه را محکوم کرده و از اوکراین حمایت کنند.

البته به همین دلیل مقامات هندی در جریان دیدار با شرکای غربی معمولاً  تحت فشار قرار می‌گیرند. علیرغم این واقعیت که دولت هند "از نظر سیاسی بی طرف است، از لحاظ اقتصادی یکی از ذینفعان وضعیت فعلی است."

در پایان سال 2022، گردش تجاری بین روسیه و هند از 30 میلیارد دلار فراتر رفت، روسیه به طور قابل توجهی عرضه محصولات نفتی، محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی را به شرکای هندی افزایش داده است، که در واقع جایگزین همکاران اروپایی خود در تجارت با مسکو هستند. 

ضمن اینکه هند به همراه روسیه در  اتحادهای بین المللی همچون سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس عضویت دارند. و بعید است که رهبری خردمند هند بخواهد نقش خود را به عنوان دوست قابل اعتماد و قدیمی روسیه به نقش مشکوک میانجی در حل و فصل تغییر دهد که به وضوح سایر کشورها ذینفع آن خواهند بود.

تحولات اوکراین| پیشنهاد سوئیس برای برگزاری "کنفرانس صلح" بدون حضور روسیهاوکراین|مخالفت چین با مذاکرات صلح بدون مشارکت روسیهمذاکرات روسیه و هند بر سر توافق تجارت آزاد

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • پیشنهاد کمک فرانسه به برزیل برای ساخت زیردریایی اتمی
  • واردات بنزین روسیه از بلاروس افزایش یافت
  • پوتین تهدید کرد/ در هر کشوری باشد می‌زنیم
  • پوتین: هزینه دفاعی آمریکا و روسیه قابل مقایسه نیست
  • پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر
  • حمله دوباره بایدن به پوتین
  • در یک قدمی جنگ جهانی سوم
  • لوکاشنکو: تروریست‌های حمله مسکو می‌خواستند وارد بلاروس شوند
  • زلنسکی مقام ارشد امنیتی اوکراین را برکنار کرد
  • امکان میانجیگری هند در حل مناقشه روسیه و اوکراین