Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@10:58:19 GMT

سیاست‌های اقتصادی امریکا خریداری ندارد

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۴۸۷۶

سیاست‌های اقتصادی امریکا خریداری ندارد

رقابت شدید ماه‌های اخیر امریکا و چین فقط برای عقب راندن یکدیگر در رقابت‌های اقتصادی نیست و در یک منظر وسیع‌تر هر دو کشور و بخصوص امریکا می‌کوشند کل بازارهای اقتصادی وسیع شرق آسیا را در اختیار گیرند.

چین تا به حال رفتار قاعده‌مندی نسبت به این موضوع داشته، زیرا با شرایط حساس این منطقه آشناتر است ،اما از جانب امریکا زیاده‌خواهی‌هایی مشاهده می‌شود که اگر در دوران دونالد ترامپ هم دیده می‌شد، اینک این توقع وجود دارد که جو بایدن آن را تعدیل کرده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاخ سفید باید بپذیرد در این رقابت اقتصادی اولین اصل مورد نیاز رعایت عدالت و متوسل شدن به حربه‌های مؤثر فنی - حرفه‌ای است و متهم کردن رقیب به قبضه  کردن بازارهای تجاری غرب به شیوه غیر‌منصفانه، ادعایی است که دیگر خریداری ندارد. بایدن و مشاورانش به این نکته حیاتی بذل توجه نکرده‌اند که به سبب وجود نداشتن اتحادی واقعی بین کشورهای شرق آسیا و بخصوص فقدان تشکیلات اقتصادی مشترک بین آنها، فضا برای مانور شخصی و سبقت‌جویی از هر یک از آنها وجود دارد و به جای توجه به این اصل فقط یک جنگ تبلیغاتی علیه چینی‌ها به راه انداخته که به جای تضعیف روانی آنها، چین را در چشم جهانیان صاحب جایگاهی شامخ‌تر کرده است.

بر اثر سیاستگذاری‌های نابخردانه و توأم با اغراق دولت جو بایدن سایر کشورهای شرق آسیا، نه تنها از جهت‌گیری‌های اقتصادی چین به هراس نیفتاده و علیه آن موضع نگرفته‌اند، بلکه با دیدن رفتارهای حرفه‌ای مناسب از جانب آنان گرایش خود به چینی‌ها را حفظ کرده‌اند. امریکا می‌کوشد با یک جنگ ظاهراً اقتصادی، چین را چنان به گوشه رینگ بفرستد که قادر به بپاخیزی مجدد نشود و از هرگونه تصمیم‌گیری مقتضی برای کسب بیشترین بهره‌ها از بازارهای پیش رو بازبماند. با این حال ابزار انتخابی بایدن و همکارانش برای رسیدن به چنین مقصودی مبهم و ناکارآمد است. همین الان سایر کشورهای شرق آسیایی بیشتر مایل‌اند از چین خرید و ابتیاع کالا کنند ،زیرا این کشور را در تضاد با ادعاهای امریکا یک شریک قابل اطمینان و یک فروشنده خوش‌حساب یافته‌اند و این نشان می‌دهد چگونه تلاش‌های گسترده سال‌های اخیر امریکا به قصد تسخیر و حفظ بازارهای خودی و مبرا ساختن آن از نفوذ وسیع چینی‌ها و درخشش انبوه کالاهای تولیدی آنان در فروشگاه‌های امریکا با شکستی آشکار مواجه شده و اثر عکس گذاشته است. امریکا حتی تلاش داشته از طریق تشکیل اتحادیه‌های فرامرزی همچون «کواد» و «اوکاس» اقتصاد شکوفای چین را به بیراهه براند اما اغلب خریداران کالا در غرب از جمله در اروپا از کثرت و کیفیت محصولات چینی راضی بوده و اولویت را به آنها داده‌اند.

ترامپ در دوران زمامداری سرشار از تنش و تهاجمش کوشید با خارج کردن امریکا از هرگونه عهدنامه‌ها و پویش‌های مشترک با غول‌های شرق آسیایی، آنها را در عزلت قرار دهد اما نه تنها آن سیاست بی‌ثمر ماند که امروز تلاش‌های بایدن هم برای بی‌بهره ساختن چین از همکاری و همراهی سایر شرق آسیایی‌ها حاصلی نداشته است. عجز امریکا زمانی بیشتر هویدا می‌شود که درنظر بگیریم این کشور برای برچیدن برخی کالاهای چینی از بازارهای بین‌المللی عملاً هیچ آلترناتیو و جنس مشابهی  برای جانشین‌سازی کالاهای حذف شده ندارد و فقط با مخالف‌خوانی می‌خواهد سیمایی خلاف واقع و شیطان‌وار از چینی‌ها در غرب ایجاد و با آن مردم را از رویکرد به آنان متوحش کند. این در حالی است که سمت و سوی فرهنگی چین، ژاپن و کره و روش‌گزینی‌های اجتماعی آنان با‌ وجود اختلاف سلیقه آشکار آنها در امور سیاسی تشابه‌های آشکاری دارند و آنها هرگز به «قدرت»های غربی به چشم یک شریک ماندگار نگاه نکرده‌اند.


*منبع: East Asia Forum

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: چینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۴۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ فروش نفت و گاز در شرایط تحریمی اقتضاهای خاص خودش را دارد. در شرایطی که فروش این منابع توسط کشور با محدودیت روبروست و تحریم کنندگان تلاش خود را در راستای فلج کردن اقتصاد کشور به کار گرفته اند، چاره اندیشی برای فروش نفت و گاز کشور ضروری است.

در همین راستا، وزارت نفت به اجرای سیاست هایی به منظور حل مشکلات کشور در شرایط تحریمی پرداخت. به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال و هوشمندانه در ارتباط با همسایگان از جمله سیاست هایی بود که دولت سیزدهم در پیش گرفت. در اثر این سیاست ها، بهبود روابط با پاکستان، ترکمنستان، عراق و ترکیه در دستور کار قرار گرفت و بسترسازی برای از سر گیری خط لوله صلح، آغاز دوباره سوآپ گاز از ترکمنستان و ادامه فروش گاز به ترکیه و عراق تحقق یافت.

سیاست دیگری که وزارت نفت دنبال کرد، صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی بود. در شرایطی که به لحاظ مالی در مضیقه هستیم، تلاش کردیم از طریق ارائه خدمات به سایر کشورها و فروش نفت به آن ها به همکاری در پالایشگاه هایشان بپردازیم.

نظرات محمدحسن دیده ور، عضو اتاق بازرگانی ایران را در خصوص دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم و مزیت هایی که برای کشور داشته است، در ادامه می خوانید.

دیده ور در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص دیپلماسی انرژی فعال دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: دیپلماسی اقتصادی فعال در حوزه انرژی و سیاست گذاری کلان در توسعه تجارت انرژی کشور دو بال سیاست خارجی ایران بوده است که به موازات یکدیگر پیش رفتند و توانستند کمک زیادی به رشد فروش نفت ایران داشته باشند.

خوشبختانه شاهد هستیم که روابط کشورمان نیز با همسایگان در حال بهبود است. به طور مثال، تنش زدایی ای که از روابط خود با عربستان کردیم، بسیار به جا و مناسب بود. بهبود روابط با هند، ترکمستان و عراق نیز اقدام خوبی در جهت توسعه تجارت انرژی کشور بوده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از این موضوع که امور کشور در حال پیشرفت است، به موضوع بهبود روابط با دیگر کشورها برمی گردد. در حوزه های مختلف شاهد هستیم که سیاستمداران کشور در حال تنش زدایی و احیای روابط هستند که بسیار کمک کننده است.

دیده ور گفت: اشتیاق زیادی از سوی فعالان اقتصادی دیگر کشورها برای همکاری با ایران و فعالیت در فضای کشور ما وجود دارد. حتی فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی به حضور در فضای اقتصادی ایران تمایل دارند. می توانیم از این فرصت ها به نحو احسن در راستای رشد اقتصادی کشور بهره ببریم.

وی ادامه داد: وزارت نفت اقدامات خوبی را در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها به اجرا گذاشت. به ویژه در ونزوئلا فعالیت های خوبی داشتیم. ارائه خدمات به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی را سیاست درستی می دانم. از این طریق به بازارسازی تضمینی برای نفت کشور می پردازیم و نوعی اشتغالزایی برای متخصصان داخلی کشور رقم می زنیم.

دیده ور گفت: قرار بود همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی در چند کشور دیگر نظیر سودان نیز پیگیری شود. به طور کلی صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی را مثبت ارزیابی می کنم.

وی ادامه داد: شرکت های واسطه ای در صنایع نفت و گاز سودهای سرشاری کسب می کنند. از طریق همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی و تبدیل نفت و گاز به فرآورده، می توانیم خودمان از این مزیت ها بهره مند شویم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: لازم است دولت پیگیری ای در مورد تحریم ها در مجامع بین المللی داشته باشد. برخی از اقلامی که مورد نیاز صنایع است، اصلاً تحت تحریم نیستند، اما متاسفانه مانند اقلام تحریمی با آن ها برخورد می شود و برایمان مشکل ساز شده است. دولت ایران می تواند این موضوع را در مجامع بین المللی پیگیری کند که همه اقلام مورد نیاز در صنایع تحریم نیستند.

 

دیگر خبرها

  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • خاندوزی: امروز دومین جلسه همگرایی سیاست‌های ارزی برگزار خواهد شد + فیلم
  • توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • ارتقای سیاست تجاری ایران و پاکستان چگونه ممکن است؟
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد