Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@04:33:21 GMT

اقتدار دریادلان در پهنه اقیانوس‌ها

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۴۸۷۹

اقتدار دریادلان در پهنه اقیانوس‌ها

نیروی دریایی ارتش درکنار سایرنیروها ایستاده برعرشه افتخار، با صلابت واقتدار همان روزهای اول جنگ دست ارتش عراق را از آب‌های خلیج فارس کوتاه کرد. امام خمینی(ره) در تجلیل از قهرمانی‌های این نیرو، هفتم آذر را که مصادف با عملیات پرافتخار «مروارید» است و طی آن نیروی دریایی عراق از صفحه روزگار محو شد به‌عنوان روز نیروی دریایی اعلام ونامگذاری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مناسبت چهلمین سال این روز تاریخی «ایران» گفت‌و‌گویی با امیر سیدحسین شریفی نسب فرمانده منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش انجام داده است که فراز‌هایی از آن پیش رویتان قرار دارد.

نیروی دریایی ایران در روزهای نخست جنگ تحمیلی در حراست از امنیت آب‌های داخلی چه نقشی داشت؟
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با گسترش ناآرامی‌ها در مناطق مرزی و از نخستین روز آغاز جنگ با آمادگی کامل برای رویارویی با یگان‌های دریایی دشمن آماده شد و در اولین گام با تشکیل قرارگاه عملیاتی در بوشهر با نام «نیروی رزمی ۴۲۱ » در سی‌ام شهریور۱۳۵۹ یعنی یک روز قبل از آغاز حمله همه‌جانبه عراق به ایران همه یگان‌های دریایی در کنترل عملیاتی قرارگاه مذکور درآمدند تا وحدت فرماندهی و هماهنگی در اجرای عملیات‌ دریایی حاصل شود. با شروع هجوم دشمن یک گروهان تکاور دریایی که از قبل در خرمشهر مستقر بود به شلمچه اعزام و با اجرای کمین و شکار تانک‌ها تلاش گسترده‌ای جهت مقابله با دشمن و کند کردن پیشرفت آنها آغازکردند. همزمان با این تجاوز گردان یکم تکاوران دریایی بوشهر به خرمشهر اعزام و در بامداد یکم مهرماه ۱۳۵۹ در خرمشهر مستقر شدند. با توجه به تشدید درگیری گردان یکم تکاوران دریایی و فرسایش نفرات درنبرد مداوم یک گردان از تکاوران دریایی از کارکنان مرکز آموزش منجیل سازماندهی و وارد آبادان شده و به کمک مدافعان خرمشهر شتافتند. از این تاریخ شدت درگیری با دشمن به حدی می‌رسد که یکی از افسران عراقی پس‌از اسارت می‌گوید: «ما مدافعان خرمشهر را یک تیپ تکاور دریایی تقویت‌شده با پشتیبانی یگان‌های زرهی تصور می‌کردیم.» مدافعان خرمشهر که شامل تکاوران دریایی و نیروهای پادگان دژ خرمشهر، دانشجویان دانشگاه افسری ارتش و نیروهای سپاه و بسیج مردمی و سایر مدافعان با تجهیزات سبکی که در اختیار داشتند در برابر حملات دشمن که از حجم سنگین توپخانه و سایر جنگ‌افزارها نیز برخوردار بود توانستند ۳۴ روز مقاومت به‌یادماندنی و تاریخ‌سازرا رقم بزنند. رشادت‌های نیروی دریایی در عملیات کوی ذوالفقاری(ممانعت از تکمیل محاصره آبادان)، عملیات پشتیبانی آبادان در دوران محاصره و  عملیات ثامن‌الائمه(ع) برگ زرین دیگری از افتخارات فرزندان دریا دل این مرز وبوم است.
عملیات مروارید چه تأثیری در روند جنگ داشت؟
پس‌از گذشت سه هفته از عملیات موفقیت‌آمیز موسوم به شهید صفری(آبان ماه۵۹) به‌منظور تخریب سکوهای نفتی دشمن به نام‌های «البکر و الامیه» عملیات مروارید به اجرا درآمد. پایانه‌های نفتی «البکر و الامیه» از بزرگ‌ترین مراکز صدور نفت رژیم بعثی عراق بود که در شمال خلیج‌فارس، در دهانه خور عبدالله، نزدیک جزیره «بوبیان» کویت قرارگرفته بود و از شاهرگ‌های حیاتی، اقتصاد رژیم بعث عراق از طریق دریا به‌حساب می‌آمد. نیروی رزمی 421، در روز ششم آذرماه سال 1359، با به‌کارگیری یک تیم عملیات ویژه و دو فروند ناوچه موشک‌انداز، اقدام به حمله به پایانه البکر کرد و پس‌از تسخیر پایانه یادشده، پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر فراز بلندترین دکل موجود روی این پایانه به اهتزاز درآورد. رزمندگان اسلام، با پوشش هوایی و پشتیبانی تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موفق شدند در هفتم آذرماه 1359 بخش اعظم نیروی دریایی دشمن را نابود کنند.
اجرای موفق این عملیات اولین پیروزی گسترده مدافعان میهن اسلامی در مقابله با متجاوزان بعثی بود که منجر به ارتقای روحیه رزمندگان اسلام در جبهه‌های زمینی شد و بازتاب گسترده این پیروزی در رسانه‌های خارجی، قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای حامی رژیم بعث نشان داد.با اجرای عملیات مروارید، سیادت نیروی دریایی در خلیج فارس و دریای عمان تا پایان جنگ تحمیلی حفظ شد و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در دریا به تمامی کشورهای جهان ابلاغ شد.(پس از این عملیات با صدور اعلامیه دریایی، جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق بین‌الملل دریاها مجاز به بازرسی از کشتی‌ها در منطقه‌ جنگی شد.) خطوط مواصلاتی خودی حفظ و خطوط مواصلاتی دشمن نابود شد.دیگر دستاورد این عملیات‌ها، انهدام پایانه‌های نفتی البکر و الامیه بود که منجر به قطع کامل صادرات نفتی رژیم بعث شد. (یقیناً اگر پشتیبانی‌های مالی و سیاسی حکام مرتجع منطقه نبود، با قطع منابع مالی رژیم بعث در همان ماه‌های نخست، دفاع مقدس با پیروزی رزمندگان اسلام به نفع جمهوری اسلامی ایران خاتمه می‌یافت.)دو سکوی نفتی البکر و الامیه نابود و مهم‌ترین منابع اقتصادی دشمن از دست رفت.نیروی دریایی در عملیات مروارید، با نمایش قدرت دریایی خود به کشورهای منطقه و نیروهای فرامنطقه‌ای، اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در خلیج فارس و دریای عمان تثبیت کرد.
این پیروزی بزرگ در اوایل جنگ تحمیلی، ترس و واهمه‌ شدیدی در نیروهای نظامی دشمن ایجاد کرد. با اجرای این عملیات‌ در 67 روز اول جنگ، راهبرد نظامی رژیم بعث مبنی بر حمله‌ برق‌آسا در دریا با شکست روبه‌رو شد و تا پایان جنگ صدور نفت دشمن متوقف شد.در عملیات مروارید، هسته‌ اصلی نیروی دریایی متجاوزان بعثی با غرق 12 فروند کشتی جنگی و وارد کردن خسارت کلی به 3 فروند دیگر و همچنین سرنگونی 13 فروند هواپیمای جنگنده دشمن از بین رفت. با اجرای موفق این عملیات‌ها، حدود 600 نفراز نیروهای دشمن کشته و زخمی و 27 نفر نیز به اسارت درآمدند. پس از این پیروزی بود که تعداد معدودی از کشتی‌های جنگی دشمن بعثی از ترس دلاورمردان نیروی دریایی در پایگاه ام‌القصر تا پایان جنگ محبوس شدند. بنادر دشمن محاصره و غیرفعال گردید و بنادر خودی باز و فعال نگه داشته شد.
بعد‌از عملیات مروارید حضور عراق در خلیج فارس به چه نحو بود؟
اقدامات متجاوزان بعثی پس‌از عملیات غرورآفرین مروارید پایان نیافت. آنان با بهره‌گیری از منابع مالی کشورهای مرتجع منطقه و کمک‌های تسلیحاتی کشورهای غربی و شرقی، با خریداری انواع هواپیما، بالگرد، موشک و استفاده از امکانات اطلاعاتی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای تلاش در جهت قطع خطوط مواصلاتی، قطع صادرات و جلوگیری از واردات کشور عزیزمان را آغاز کرد.
جمهوری اسلامی ایران با توجه به داشتن ارتباط با دریاهای آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان، وجود بنادری فعال در جنوب ایران، واردات و صادرات بیش از 90درصد کالاهای غیر نفتی و 100درصد نفت خام و فرآورده‌ها از طریق دریا، اهمیت تجارت دریایی برای کشور ما، مشهود و قطعی است. در دوران دفاع مقدس این موضوع از اولویت بالاتری نیز برخوردار بود، چرا که در آن دوران علاوه بر لزوم تأمین مایحتاج عمومی، تجهیزات و مهمات دفاعی مورد نیاز بودند که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین کننده‏ ای در تأمین این موارد ایفا می‌کرد.
مأموریت‌های نیروی دریایی ارتش شامل چه گستره‌ای می‌شود؟
شعاع فعالیت نیروی دریایی ارتش، استقرار در منطقه‌ای با وسعت 1.3 برابر وسعت جمهوری اسلامی ایران درآب‌های آزاد و اقیانوس هند تا مدار 10 درجه‌ شمالی و 7 برابر منطقه‌ مأموریت قبلی در ناوگان جنوب و به‌طور کلی هر کجا که منابع و منافع جمهوری اسلامی ایران اقتضا کند،است.نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در 11 سال گذشته با هزاران روز مأموریت دریانوردی و اعزام ده ها ناو گروه متشکل از یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی، در مجموع مسافتی معادل صدها هزار مایل دریایی را به گشت‌زنی و اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش پرداخته و با انجام بازدید‌های رسمی از برخی کشورهای دوست از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، عمان، پاکستان، آفریقای جنوبی، سریلانکا، سوریه، تانزانیا، هندوستان، چین و... ضمن ابلاغ پیام صلح و دوستی، حضور مقتدرانه خود را در منطقه خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیترانه، شمال اقیانوس هند، اقیانوس اطلس، دریای چین و دریای خزر به اثبات رسانده و با اسکورت بیش از 2000 فروند از کشتی‌های داخلی و خارجی توسط ناو گروه‌ها و اسکورت بیش از 2500 فروند توسط تکاوران نداجا، در صدها مورد با دزدان دریایی درگیر شده و ضمن ارتقای امنیت خطوط دریایی در شمال اقیانوس هند، همواره قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به رخ دشمنان این نظام مقدس کشانده است. در بعد داخلی نیز با مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای سواحل مکران، زمینه رشد و شکوفایی این مناطق را فراهم آورده و همواره به ارتقای فرهنگ دریایی در کشور یاری رسانده است.

مرور کارنامه نیروی دریایی ارتش در گفت و گو با امیر دریادار دوم سیدحسین شریفی نسب فرمانده پایگاه منطقه سوم نیروی دریایی ارتش اقتدار دریادلان در پهنه اقیانوس‌ها

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارتش جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران نیروی دریایی ارتش نیروی دریایی عملیات مروارید تکاوران دریایی البکر و الامیه خلیج فارس رژیم بعث کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۴۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت تیم‌های قایقرانی ملوان نیروی دریایی ارتش و سکان تهران

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مسابقات دراگون‌بوت قهرمانی باشگاه‌های خاورمیانه در رده‌های مختلف سنی ۳۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت با حضور ۲۰۰۰ ورزشکار در شارجه امارات برگزار شد.

در این مسابقات ۵۰ باشگاه از کشور‌های قزاقستان، ترکیه، امارات، فیلیپین، قطر، بحرین، مصر، ایران، مالزی و باشگاه‌های اروپایی مقیم در امارات شرکت کردند.

دو باشگاه دراگون‌بوت کشورمان در بخش بانوان (تیم سکان تهران) با ۲۲ ورزشکار و در بخش آقایان (ملوان نداجا) با ۲۳ ورزشکار به نمایندگی از کشورمان در این رقابت‌ها حضور داشتند.

قایقرانان تیم ملوان نیروی دریایی ارتش موفق به کسب طلای آزاد و زیر ۲۴ سال در رشته ۲۰۰ متر و نقره آزاد در رشته ۵۰۰ متر شدند.

به این ترتیب پرونده تیم دراگون بوت ملوان با ۲ طلا و یک نقره در رقابت‌های جام باشگاه‌های خاورمیانه بسته شد.

دختران تیم سکان تهران در مرحله نهایی مسابقه به مصاف رقیبانی از ابو دبی جت، گلادیاتور، دراگون فایر، دبی بارا کدز و آتلانتیر رفتند و با قرار گرفتن در جایگاه نخست مدال طلای ۵۰۰ متر آزاد را از چنگ رقبا در آوردند.

تیم دراگون بوت سکان تهران در جام باشگاه‌های خاورمیانه با طلای زیر ۲۴ سال دختران و طلای ۵۰۰ متر آزاد به کار خود در رقابت‌های امارات پایان داد.

دیگر خبرها

  • واشنگتن و لندن ناتوان از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم
  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • امروز نیروی هوایی ارتش، نیرویی آماده و با اقتدار برای حفاظت از کیان کشور است
  • اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است
  • عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ترکیه
  • بازگشت تیم‌های قایقرانی ملوان نیروی دریایی ارتش و سکان تهران